Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Hétfőn volt, ahol a buszvezetők 80 százaléka sztrájkolt

Hétfőn folyamán folytatták a vasárnap megkezdett sztrájkot a Volánbusz és a pécsi helyi járatokat üzemeltető Tüke Busz dolgozói. A sofőrök és más területeken dolgozók, valamint az őket képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) az elmúlt évek inflációja és elmaradt béremelési miatt legalább 25, illetve 20 százalékos béremelést szeretne.

Eddig nem sikerült megállapodni a cégekkel; a következő egyeztetési fordulóra kedden fog sor kerülni. A SZAKSZ azt reméli, hogy a kétnapos sztrájkkal sikerül olyan megállapodást kicsikarni a vállalattól, ami biztosítja a dolgozók reálbér-növekedését, és nem köti gúzsba a munkavállalói érdekképviselet kezét – szemben a Volánbusz három évre szóló ajánlatával.

Hogy ezt hogyan kívánják pontosan elérni, milyen előzményekkel és mely körülmények között, alábbi percről percre tudósításunkból kiderül.

Kiemelt kép: Fotó: Mérce / Bogatin Bence
Élő közvetítés
Közvetítés
i
Az élő közvetítés véget ért.

Kijelenthetjük, hogy hétfőn mozgalmas és igen sikeres napot zárnak a buszvezetők, mint az az alábbi percről percre elemekből kiderül. A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet az elmúlt évek legnagyobb buszos sztrájkját szervezte meg a Volánbusznál, valamint a pécsi helyi közlekedést lebonyolító Tüke Busznál.

Volt olyan megye, ahol a buszvezetők 70-80 százaléka is letette a munkát, de ezúttal adminisztratív és műszaki területen dolgozók is részt vettek a sztrájkban.

Míg a szakszervezet azt hangsúlyozza, hogy vasárnap és hétfőn 80 százalék körül volt a sztrájk támogatottsága, a Volán hétfői mérése szerint 56 százalék volt a részvétel – ami szintén hatalmas aránynak számít.

Dobi István lapunknak kora este elmondta, hogy holnap bátran néz a miniszter szemébe – ugyanis kedden lesz a következő bértárgyalás, amire Lázár János építési és közlekedési miniszter új ajánlattal érkezik, ha minden igaz. Az persze kérdés, hogy sikerül-e, és ha igen, mennyivel közeledik az ÉKM ajánlata a SZAKSZ 25 százalékos bérfejlesztési követeléséhez.

A pécsi Tüke Busznál is kedden fognak tárgyalóasztalhoz ülni a felek, ott a SZAKSZ 20 százalékos fejlesztést követel.

A tárgyalások eredményeiről beszámolunk itt, a Mércén.

A Volánbusz kommunikációs osztálya sajtóközleményében majdnem egész napos titkolózás után elismerte, hogy a hétfőre vezényelt autóbusz-vezetők 56 százaléka vett részt a sztrájkban.

A cég közleményében fontosnak tartotta kitérni arra is, hogy volt olyan vármegye, ahol a hétfőire vezényelt munkavállalóknak csupán 12 százaléka „vélte úgy, hogy a folyamatban lévő tárgyalásoknál célravezetőbb a munkabeszüntetés”.

„A MÁV-VOLÁN-csoport és a Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy a lehető leghamarabb megkösse a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal”

– zárul a közlemény.

A sztrájknap végéhez közeledve a Mérce telefonon kereste meg Dobi Istvánt, hogy a SZAKSZ-vezér értékelje a kétnapos sztrájkot. Dobi kérdésünkre elmondta, hogy szerinte a sztrájk jó eredményeket ért el, összességében elégedettek a munkabeszüntetéssel.

A szakszervezeti elnök kifejtette, hogy sikerült majdnem húsz százalékkal növelniük a sztrájk támogatottságát a Volán-dolgozók körében, és több helyen csatlakoztak a sofőrökhöz a műszaki dolgozók is, ők sok járműjavítóban kihasználták a teljes háromórás leállást.

A munkavállalók sokkal aktívabban álltak ki magukért akár decemberhez képest is Dobi szerint, aki elmondta, majdnem 80 százalékos volt a vasárnapi és hétfői sztrájk támogatottsága.

A lakossági visszajelzések is pozitívak voltak többségükben, az utazóközönség általában barátságosan, megértéssel fogadta a sztrájk okozta kellemetlenségeket.

„Egyértelmű, hogy nem kell lehajtanom a fejemet a tárgyalóasztalnál, holnap bátran nézhetek a miniszter szemébe. A szakszervezet végrehajtotta, amit akart, nem volt semmi probléma. Már csak azt várjuk, hogy a miniszter úr milyen újabb ajánlattal áll elő. Információink szerint a hároméves javaslatot nem tervezik visszavonni holnap, de reméljük, hogy sikerül végül egy mindenki számára elfogadható megegyezésre jutni.”

Dobi a SZAKSZ további terveiről annyit árult el, hogy a szakszervezeti tagok számára most pár napos pihenés következik – legalábbis ami a szervezeti ügyeket illeti -, aztán a sztrájktapasztalatok levonása következik, végül pedig – a tárgyalások következő körének tükrében – a további lépéseket fogják megtervezni.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) hétfőn szolidaritását fejezte ki a sztrájkoló Volán-dolgozókkal. A közlemény emlékeztetett rá, hogy a PSZ a pedagógusok küzdelmeiből jól ismeri a bértárgyalások nehézségeit. Mint írják:

„[A PSZ] számtalanszor szembesült már a kormány sztrájkot korlátozó intézkedéseivel, emellett elszenvedi a random módon hozott sztrájktörvény-módosítás következményeit. A pedagógusok érdekvédelmi szervezete az utóbbi időszakban megtapasztalta, hogy a kormány miként lehetetleníti el a szakszervezeti mozgalom egészét; látta, miként korlátozta a honvédségi dolgozók alapvető jogát azzal, hogy nem alakíthatnak szakszervezetet. A PSZ gratulál a követeléseikért kitartóan és jogszerűen küzdő állami alkalmazottaknak!”

Dobi István a SZAKSZ Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra a sztrájkkal szolidáris szakszervezetek leveleit. A Volán-dolgozók munkabeszüntetését az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetén kívül a Fék- és Gépipari Munkástanácsok Országos Szövetsége (FGMOSZ), a Lear Corporation Hungary Kft. Munkavállalóinak Szakszervezete (LMSZ), valamint az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezete (ÉTMOSZ) is szolidaritásáról biztosította.

Az FGMOSZ elnöke, Kozma Zsolt szerint a SZAKSZ által kezdeményezett bérharc

„példaértékű és előremutató minden valamit is magára adó szakszervezet számára”.

Az LMSz nyílt levelében biztosította a SZAKSZ-ot, hogy annak érdekképviseleti akcióit figyelemmel kíséri.

„A civilizált társadalom foglalkoztatói már felismerték, hogy hiába az ipari forradalom automatizálása, a legnagyobb érték még mindig a munkavállaló. Esetetekben pedig, ahol a társadalmat szolgáljátok napról-napra, ez még fokozottabban igaz”

– fogalmazott a szakszervezet.

Az ÉTMOSZ sajnálatosnak tartja, hogy a SZAKSZ egyedül maradt a vállalaton belül bérharcában. A szolidaritási levélben elhangzik:

„Fontosnak tartjuk, hogy a bérből és fizetésből élő munkavállalók az évtizedek óta legmagasabb inflációs környezetben versenyképes jövedelmet, a bérek reálértéken való megtartását célzó bérfejlesztésben részesüljenek.”

Pécs Raposa Gábor, a SZAKSZ pécsi alapszervezetének elnöke beszámolt a Mércének a város mai sztrájknapjáról. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a normál helyi  menetrend szerint 1884 járat indulna hétfőn, de 521 járat törlésével még tartható az elégséges szolgáltatás. Pontos részvételi adatok még nem állnak rendelkezésre.

Raposa szerint a helyi lakosok támogató módon, pozitívan állnak a sztrájkhoz, több esetet is felidézett, amelyek során az utasok buzdították a sofőröket, hogy álljanak ki magukért.

A helyi vezető arról is beszélt, hogy az általános 25 százalékos béremelési követeléshez képest a pécsi SZAKSZ a helyi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt-vel folytatott tárgyalásokon hajlandó lenne 20 százalékos alapbér-emelésig is lemenni, annál lejjebb viszont biztosan nem.

Helyben két buszos szakszervezet működik Pécsett. A másik (jóval kisebb) olyannyira elégedett a bértárgyalásokkal – amelyek során a társaság mintegy 17 százalékos béremelést ígért –, hogy Raposa szerint kifejezetten arra buzdítják tagjaikat, hogy ne sztrájkoljanak.

A vezető szerint sok el nem kötelezett sofőr is sztrájkol, nem csak a SZAKSZ-tagok.

Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, a két pécsi buszos szakszervezet egyikének,  a Független Demokratikus Szakszervezetnek az álláspontja egyezik a Tüke Busz önkormányzat által kijelölt vezérigazgatójának, Skutnik Tibornak az álláspontjával. Szerintük a sztrájkegyeztetés nem szabályos módon indult el a SZAKSZ részéről. Hofekker Ferenc, a szakszervezet vezetője kifogásolta, hogy Dobi István nem személyesen, hanem képviselő útján vett részt az egyeztetéseken. A munkáltatóval megható összhangban lévő Hofekker szerint a SZAKSZ-sztrájk nem több, mint „hangulatkeltés, provokáció”. Az FDSZ-esek álláspontját Dobi István a Mércének határozottan cáfolta, ők szerinte „nem tudják, mi áll a Munka Törvénykönyvében, nem tudják, mik a szabályok.”

kaposvár Sztrájkoló buszsofőrökkel beszélgetett a tegnapi és a mai sztrájk során szerzett tapasztalataikról Lehoczki Noémi kolléganőnk ma Kaposvárott. A sofőrök a szolidaritás megannyi megmutatkozásáról számoltak be a Mércének.

A Somogy megyében különösen erős, 2010-ben Kaposvárott alakult Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) tiltakozói megjegyezték, hogy Somogyban nincsen másik szakszervezet, így másik érdekképviselet „nem húzza szét a munkavállalókat”. A szakszervezet titkára azt is elárulta, hogy az országszerte egyre jelentékenyebb szervezet utolsó ülésén 133 újonnan csatlakozott szakszervezeti tagot – zömmel átlépőket, azaz más szakszervezetből érkezőket – fogadhattak.

„Érzik már a munkavállalók, hogy ki az, aki értük kiáll, és nem a munkáltatóval ért egyet mindenben”, jegyezte meg a szakszervezeti titkár.

Az autóbusz-vezetők a munkáltató bérajánlatáról is kifejtették a nézeteiket.

„A jelenlegi viszonyok nem teszik lehetővé egy hároméves bérmegállapodás elfogadását. Azt nem tudjuk, mi lesz két hónap múlva, nemhogy 3 év múlva” – mondta a Mérce által megkérdezett egyik buszsofőr.

Amint a tiltakozó társai, úgy ő sem tartja elfogadhatónak Lázár János közlekedési miniszter javaslatát, miszerint a MÁV-Volán csoport minden dolgozója három év alatt kapjon 25 százalékos béremelést. A sztrájkolók azt is visszautasítják, hogy 70 ezer forintos havi alapbéremelést fogadjanak el a követelt 90 ezres béremelés helyett – főként, hogy ez a megegyezés azzal járna, hogy három évig nem sztrájkolhatnak. Ők azonnali 25 százalékos béremelést kívánnak.

„Ha ezt a megállapodást aláírnánk, egy az egyben ki lennénk szolgáltatva a munkáltató kénye-kedvének”, mondta az általunk megkérdezett buszsofőr.

A munkakörülmények kapcsán az egyik válaszadó buszvezető elmondta, hogy „akár hetente 55 órát” is kénytelen dolgozni. S ez csak az „elszámolt munkaidő”, a megnevezettnél is több időt tölthetnek hetente a munkahelyükön. Az általunk meginterjúvolt másik dolgozó a – például németországi kollégáikhoz viszonyítva – kirívóan magas munkaidőt a sofőrhiányra vezette vissza.

„A sofőrök jelenléti ideje havonta eléri a 230-240 órát, az éves túlórák száma pedig a 400-at”, ismertette a munkaidő vonatkozó legfrissebb adatokat a szakszervezeti titkár.

A kétnapos sztrájk ideje alatt a somogyi buszsofőrök a szolidaritás több megnyilvánulását is tapasztalták. A szakszervezet támogató leveleket kapott, az utasok pedig megértően viselkednek a sofőrökkel. Kaposvárott egy ismeretlen férfi üdítőket hozott a tiltakozóknak, mások pedig szóban biztosították a sztrájkolókat arról, hogy egyeznek a törekvésükkel.

A somogyi sofőrök üzenik a más megyében dolgozó társaiknak, hogy „csak együtt tudunk eredményt elérni”.

Az interjúnk itt nézhető meg.

Gyorsan körbekérdeztünk a sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) helyi tisztségviselőinél, mi a helyzet a Volánbusznál egyes, súlyponti jelentőségű (vár)megyékben a sztrájknapon.

Az alapszervezeti elnökök Győr-Moson-Sopron, Fejér, Pest és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékből is 70-80 százalékos részvételről számoltak be nekünk.

Szőke István, Fejér megyei alapszervezeti elnök a Mércének elmondta, információi szerint a teljes dunaújvárosi buszos műhely beszüntette a mai napra a munkát, a Fejér megyei helyközi közlekedésben a részvétel körülbelül 80 százalékos lehet, míg a székesfehérvári, helyi közlekedésben 70 százalékra teszi az arányt.

Szőke hozzátette, a hétfői sztrájknapon az irodában dolgozó, szerelő és karbantartó munkatársak is részt vehettek a sofőrökön kívül a sztrájkban.

Az utazóközönség általában tájékozott és szimpatizál is a sofőrökkel a Fejér megyei alapszervezeti elnök szerint, az idősebbek viszont sokszor nem tudtak különböző internetes oldalakról informálódni a sztrájkkal kapcsolatban.

Azt fontos tudni, hogy a sztrájk előtti egyeztetésen a munkáltató Volánbusz határozza meg a kimaradó járatok körét, és az ő feladatuk az utazóközönség tájékoztatása is.

Hasonlóan az utasok megértéséről és támogatásáról számolt be Tóth Zoltán, a SZAKSZ Pesti megyei alapszervezeti elnöke is, aki elmondta, rendkívüli eseményre sem a vállalat, sem az utasok részéről nem volt példa, utóbbiak közül inkább arról érdeklődtek, szerintük sikeres lesz-e a sztrájk.

Gerencsér Attila Győr-Moson-Sopron megyei alapszervezeti elnök szerint a sztrájk iránt a dolgozók érdeklődése december óta jelentősen megnőtt, a 80 százalékot is elérheti. „A helyzetre jellemző, hogy Csornán például négyen álltak munkába összesen” – tette mindehhez hozzá.

Nyílt levélben fejezte ki szolidaritását a sztrájkolókkal és a SZAKSZ-szal az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) is. Mint írják,

„Elismerésünk a saját és kollégáik sorsáért felelősséget és konfrontációt vállaló munkavállalók és szakszervezeti tagok felé.”

A szakszervezet sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a cégcsoportnál képviselettel rendelkező szakszervezetek többsége ismét magára hagyta a SZAKSZ-ot a küzdelemben. Ezen szakszervezetek vezetői az ODFSZ elnöke, Bárány Balázs Péter szerint „saját személyes egzisztenciájukat féltve ismét megtagadták a vállalt kötelezettségükből adódó, tisztességes szakszervezeti magatartást kijelölő elvek szerinti cselekvést”.

Kép: odfsz.hu

A Mércének nyilatkozva Dobi István elmondta, a SZAKSZ be fogja perelni a Máv-Volánt, mivel a cég nem hajlandó nyilvánosságra hozni a kimaradt járatok számát. A szakszervezet vezetője szerint a Máv-Volán közszolgáltatóként nem teheti meg, hogy eltitkolja ezeket az adatokat, és akadályozza, hogy az újságírók tájékoztathassák a közvéleményt.

Mint ismeretes, a cég vasárnap 17 százalékra becsülte a kimaradt járatok arányát, ez Dobi István szerint hazugság. A szakszervezeti vezető biztos benne, hogy az adatok torzításával és elhallgatásával akarják kisebbíteni a sztrájkjuk jelentőségét.

 

A szakszervezet tájékoztatása szerint nem csupán a sofőrök jelentős része, de több volános szerelőműhely is részt vett a hétfői sztrájknapban. Erről fotókat is közöltek a műhelyekből.

A volán karbantartói is sztrájkoltak 2024. január 29-én. Fotó: SZAKSZ, Facebook

A volán karbantartói is sztrájkoltak 2024. január 29-én. Fotó: SZAKSZ, Facebook

A volán karbantartói is sztrájkoltak 2024. január 29-én. Fotó: SZAKSZ, Facebook

Egy első látásra furcsa, néhány lájkkal rendelkező Facebook-oldal tűnt fel „Nézzünk együtt a Tükörbe” címmel. Ez az oldal a pécsi Tüke Busz Zrt. sztrájkjával kapcsolatosan csütörtökön egy „névtelen levelet” is közölt egy állítólagos helyi buszsofőrtől, aki arra panaszkodik, hogy a sztrájkoló kollégái „fenyegetik”, sőt, a vádak szerint tettleg is bántalmazták, amiért nem akar sztrájkolni:

„Sztrájkolni fogunk páran, de nem értünk egyet vele, csupán csak félünk! A megalázástól, a veréstől! Családom-, családunk van, gyermekeink, akiket fel kell nevelni! Nem szeretnék félholtan a kórházból telefonálni, hogy ne aggódjatok, lehet, hogy hamar felépülök! Ezen félelmeink miatt sztrájkolni fogunk, kelletlenül, szívünkben kicsorgó könnyel! Siratjuk a békés, nyugalmas munkahelyet, ami egykor jellemezte a céget. Arra kérlek téged, hogy tarts ki, mert szükség van a józan értékítéletedre és a bátorságodra! Ne foglalkozz az ellened irányuló lejárató szándékú hazugságokra, tedd a dolgod, ahogy eddig!

Elnézést kérek a pécsiektől, azoktól, akik nem tudnak eljutni időben intézni dolgaikat, de nekünk sajnos a saját munkatársainktól is félni kell! Nem lesz valós a sztrájkolni akaró sofőrök száma, mert jó páran félelemből tesszük!” – áll a levélben.

Az igazolhatatlan névtelen levélről szóló bejegyzés már csak azért is érdekes, mert az oldal szerkesztői még a hozzászólási lehetőséget is korlátozták alatta:

A levél így valójában igazolhatatlan vádakat fogalmaz meg a sztrájkkal kapcsolatban. A helyzet érdekessége, hogy a vasárnap és hétfőn sztrájkoló SZAKSZ mellett létezik a Tüke Busznál egy másik szakszervezet, a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) is, amely ugyancsak kollektív szerződő fél, de ellenzi a sztrájkot és sokallja a béremelést. Ugyanígy érez a munkáltató is, amely a helyi MSZP-s és DK-s vezetésű önkormányzat tulajdona.

A kis Facebook-oldalon megjelent levélben a névtelen dolgozó „Félek, Feri,félek! Én nem akarok sztrájkolni…” felütéssel kezdi meg levelét, ebből arra lehet következtetni, hogy ennek címzettje a sztrájkot is ellenző Hofekker Ferenc, aki az FDSZ pécsi alapszervezetét is vezeti.

De nem ez volt az egyetlen sztrájkellenes megszólalás a napokban. A Volánbuszt érintő, országos méretű munkabeszüntetésekről írt a Blikk is, ők viszont érdekes módon éppen egy „Csaba” nevű buszsofőrrel futottak össze a gödöllői buszállomáson, aki a sztrájkot nem támogatja. Ahogyan a cikkben idézték:

„Úgy döntöttem, felveszem a munkát, nem látom értelmét ennek a sztrájknak. Egész nap dolgozni fogok, de nem ítélem el azokat sem, akik nem vették fel a munkát – mondja, mielőtt becsukta az ajtót és útnak indul.”

Dobi István, a SZAKSZ elnöke a Facebookon a megszólalásra annyit reagált:

„Mit lehet erre mondani, köszönjük Csaba, hogy nem ítélsz el minket, akik a te béremelésedért is harcolunk!”

Korábban azt is közölte, az általa megismert információk alapján a buszvezetők körülbelül 60 százaléka sztrájkolt vasárnap, a többség tehát támogatja az akciót.

Pécs Dobi István, a SZAKSZ elnöke legalábbis vasárnap este még így fogalmazott a szakszervezet Facebook-oldalán. Itt leírta, „már közel vagyunk a győzelemhez, 2,3 % béremelés hiányzik ahhoz, hogy megállapodjunk a munkáltatóval az erre az évre szóló bérfejlesztésről.

Annak érdekében, hogy ez január 30. napján megtörténjen, kérlek benneteket, hogy abból az 521 járatból, ami a holnapi munkabeszüntetés miatt kimaradhat, abból minimum a 70-80% ne is induljon el!”

Mindez ahhoz kell, hogy a 20 százalékos alapbéremelést a pécsi helyi közlekedésben is el tudják érni.

Jámbor András, a Párbeszéd és a Szikra országgyűlési képviselője és volt Mérce-főszerkesztő szombaton Facebook-bejegyzésben közölte, fontos a Volánusz sofőrjeinek sztrájkja mellett kiállni, ezért „szolidaritási oldalt” is indított, ahol „támogathatjátok a Volán dolgozók bérharcát, hogy érezzék nincsenek egyedül, és legközelebb amikor másnak kell a segítség érezzék azt is, hogy azt a szolidaritást amit kaptak vissza kell adniuk!”

Mint a posztban írta, „a 2022-es választási vereség után mi ellenzéki politikusok, folyamatosan fogadkoztunk, hogy többször nem követjük el azt a hibát, hogy nem állunk azok mellé a dolgozók mellé, akik korán kelnek és későn fekszenek, akik valójában a hátukon cipelik ezt az országot. Idén ősszel a brutális áremelkedés, a reálbérek csökkenése mellett kereste a magyar ellenzék, hogyan tudná megragadni a lehetőséget, hogy szembesítse a kormányt a megélhetési küzdelmekkel.

Mégis, amikor 2023 novemberében több ezer Volán dolgozó sztrájkolt, vagy most 2024 januárjában, amikor 10000 Volán sofőrből, 6000 aláírta, hogy sztrájkolni fog, úgy tűnik, mit sem tanultunk.”
Szerinte ezért fontos, hogy most a parlamenti ellenzék is megmutassa, korábban nem a levegőbe beszélt.

Szolidaritásáról biztosította a Volánbusz sztrájkját a közszférás dolgozókat tömörítő Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) hétfőn. Közleményükben azt írják, gratulálnak a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési szakszervezetnek (SZAKSZ) „a sikeres, jogszabálykövető sztrájkfelmérés, a kollégák mozgósítása miatt, egyúttal gratulálunk a sztrájkban résztvevő minden kolléga bátor egyéni kiállásához is!”

Hozzátették még, az ő tagjaik (pedagógusok, óvónők, kulturális dolgozók) „az elmúlt években sokszor szembesültek azzal, hogy az állam mint munkáltató minden eszközzel igyekszik korlátozni a sztrájkszervezést.”

Ezért szerintük az, hogy ez sikeresen – és törvényesen – megtörténhetett a Volánnál, különleges felkészülést igényelt.

Pécs A pécsi városi buszokat üzemeltető Tüke-Busz Zrt. sofőrjei szintén sztrájkolnak vasárnaptól kezdődően. A SZAKSZ, amely a helyi sofőrök mintegy kétharmadát szervezte meg,

ugyanis január folyamán elmérgesedő vitába bonyolódott a Tüke-Buszt üzemeltető pécsi önkormányzattal.

A szakszervezet ezzel párhuzamosan jogi eljárást is kilátásba helyezett abban az esetben, ha az újabb, a SZAKSZ által kezdeményezett  tárgyalást elutasítaná a Tüke. Ennek a gesztusnak bőven szolgáltattak előzményeket az elmúlt hetek történései: mint arról a Mércén is írtunk, a SZAKSZ és a cég, valamint a másik, kollektív szerződő szakszervezet, a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) között vita robbant ki arról, hogy decemberben megkezdődtek-e egyáltalán szabályos formában a bértárgyalások a felek között, és ha nem, akkor abban kinek van felelőssége.

Ezentúl az FDSZ tisztségviselője fura módon korábban úgy nyilatkozott, a SZAKSZ béremelés-követelése „túlzó”, mivel jelenleg „senki sem kap ennyit” Magyarországon.

A követelés a pécsieknél legalább 17 százalékos béremelés.

A vasutasok országos, decemberi és január akciói után a német buszvezetők is érdemi béremelésért léptek sztrájkba, miután a szövetségi kormány számos megszorítást lengetett be.  Január 25-én a berlini közlekedési vállalat, a BVG busz-, helyi vonat- és villamosvezetői álltak le, január 25-én pedig a vasút dolgozóival egy időben Brandenburg tartomány busszolgáltatása is sztrájkolt.

Korábban a nyugati Rajna-vidék-Pfalz tartományban is sztrájkba léptek a buszvezetők, az őket szervező Ver.di szakszervezeti szövetség így akarta segíteni a Deutsche Bahn sztrájkját is. A mozdonyvezetők akciója december közepe óta tart, ők a sztrájk után éppen hétfő reggel ültek le a munkáltatóval újabb bértárgyalásokra.

A SZAKSZ eredetileg ​​112 500 forintos alapbéremelést kért, amiből engedett, de

a jelenleg követelt 90 ezer forintnál kisebb emelést nem hajlandó elfogadni.

Mivel ezt a január 23-i tárgyaláson sem adta meg a munkáltató, a decemberi, kétnapos sztrájkot követően most újabb munkabeszüntetés jön, miután a Volánnál dolgozó 10 400 autóbuszvezető 58 százaléka, vagyis közül közel hatezren aláírásukkal támogatták az elmúlt hetekben a SZAKSZ bérharcát.

Lázár János miniszter ajánlata velük szemben, még január 16-án az volt, hogy a 25 százalékos emelést három év alatt a MÁV-Volán csoport minden dolgozójának adná meg, ez a 2024-es évre viszont mindössze 70 000 forintos havi alapbéremelést jelentene a sofőröknek. Dobi István szerint azonban egyetlen felelős szakszervezeti vezető sem írhat alá 3 éves keretű bérmegállapodást, hiszen a viszonyok változása miatt minden év elején célszerű leülni – az idei 70 ezres emelés azonban kevés lesz.

Vasárnap már elkezdődött a sztrájk, miután a SZAKSZ a január 16-i Máv-Volán csoportszintű érdekegyeztető tanácson (CSÉT) sem tudta elérni, hogy egy évre hvai 25 százalékos emelést kapjanak a buszsofőrök.

Az elégséges szolgáltatást szabályozó törvények szerint eljáró sztrájkolók már vasárnap tudtak eredményeket felmutatni. Dobi István SZAKSZ-elnök szerint Somogy megyében 100 százalékos, Baranyában 90 százalékos, és Pest megyében is volt olyan állomás, ahol majdnem 100 százalékos volt a leállás.

Hozzátette, szerinte „a részvételi adatokban visszaköszön az előzetes felmérés aránya, látszik a sztrájk 60 százalékos támogatottsága. A Volánbusz ismételten titkosította a pontos számokat, és csak akkor tudnánk ellenőrizni az állításaikat, ha közölnék a kimaradt járatok számát – így az ő adataikat mi nem fogadjuk el”.

Annyi már mindenesetre biztos, hogy az előzetes igényfelmérés alapján a mintegy 10 ezer buszvezető 58 százaléka jelezte, hogy részt venne az akcióban, erre utalt a vasárnap alapján Dobi is, aki jelezte, ha a havi 90 ezer forintos emelési javaslatukat Lázár János építési- és közlekedési miniszter a jelen kétnapos sztrájk után sem fontolja meg, újabb, immár háromnapos sztrájkra jelentik be az előkészületeket.

A hétfői sztrájknapon a szakszervezet 19 325 járat kimaradására számít.

{{pp_author_avatar}}
{{pp_author}}
{{pp_time}}
{{pp_content}}