Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A rendszerváltás óta nem volt olyan hosszú sztrájk a Volánbusznál, mint a jelenlegi

Kétnapos sztrájkot tartanak a buszsofőrök a Volánbusznál, amely a vállalat jogelődjeit is tekintetbe véve a szakma eddigi leghosszabb sztrájkja a rendszerváltás óta – írja a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet.

A részvételi arány megyénként eltérő. Valahol szinte mindenki, a munkavállalók 95 százaléka vesz részt a sztrájkban, máshol viszont 0 százalékos a részvételi arány. A sztrájkot szervező szakszervezet, a Szolidaritás-autóbusz Közlekedési Szakszervezet „részben elégedett” a sztrájkhajlandósággal.

A holnapi részvételi arány még döntőbb lesz, mivel a még elégséges szolgáltatásról szóló megállapodás szerint december 11-én a 42 450 járatból 19 288 (a járatok kb. 45 százaléka) nem közlekedhet, míg a mai napon, december 10-én 17 989 járatból csak 3766 járat (az összes járat kb. 20 százaléka) maradhat ki.

Dobi István szakszervezeti vezető azt ígérte, amennyiben nem érnek célt, január 7-8-ára újabb sztrájkot hirdetnek. A cél a 25 százalékos béremelés vagy minden munkavállalónak járó 112 500 forintos alapbéremelés.

A Volánbusz Zrt. korábban nemperes eljárásban támadta meg a sztrájk jogszerűségét, a bíróság viszont a héten jogszerűnek ítélte a sztrájkot.  A vállalatcsoport fellebbezett a bíróság döntése ellen, de a vasárnap és hétfőn zajló sztrájkot már nem tudják megállítani.

A munkáltató álláspontja, hogy a sztrájk kollektív szerződésben rögzített bérmegállapodás megváltoztatására törekszik, amely jogtalan. A szakszervezet azonban állítja, a sztrájk nem a meglévő kollektív szerződésre vonatkozik, hanem a jövő évre fogalmazta meg bérkövetelését. A munkáltató egyébként eddig még csak ajánlatot sem tett béremelésre, mert a tulajdonos, vagyis az állam nem hatalmazta fel rá a cégvezetést.

A cégcsoportnál más szakszervezetek sem elégedettek a bérajánlat hiányával, de további sztrájkról szóló tervekről egyelőre nem tudunk. A Vasutasok Szakszervezete „a demonstrációnál keményebb” eszközben gondolkodik. Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta, a jövőben a tulajdonosi jogok gyakorlójával, vagyis Lázár János építési és közlekedési miniszterrel kell majd megállapodniuk, ugyanis amennyiben a tulajdonos nem biztosít forrást a béremelésekre, addig a cégvezetéssel hiába is keresnék a konszenzust.