Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Segítséget vártak a kormánytól a pedagógusok, de csak nevetgélésre futotta a Parlamentben

Ez a cikk több mint 3 éves.

Kedden az Országgyűlésben az azonnali kérdések óráján Csányi Tamás jobbikos képviselő a digitális oktatás áráról és a pedagógusok beoltásáról érdeklődött Kásler Miklós miniszternél. Az emberi erőforrások miniszterének válasza nemcsak újabb bizonyítékul szolgált arra, hogy a kormány semmibe veszi a tanárokat, hanem az oktatás állapotán aggódó ellenzék feletti gúnyolódásra is alkalmat adott a fideszes és KDNP-s politikusok számára.

Hangos derültséget váltott ki tegnap a Parlament kormánypárti felén, amikor Kásler Miklós azzal reagált Csányi Tamás jobbikos képviselő egyik kérdésére, hogy „a hangoskodás, az agresszivitás és az ismeretek hiánya nem pótolja az érveket, nem pótolja a hozzászólásának a tartalmát.” A miniszter azzal folytatta, hogy „a világ járványügyi szakembereinek, klinikusainak, filológusainak a krémje vitatkozik olyan kérdésekről, amikben Önök itt véleményt mondanak. […]

Honnan van Önökben a bátorság, hogy olyan kérdésekben, amikben semmi információjuk, tudásuk nincs, és ami emberéletekről szól, véleményt mondanak?”

És miben merészelt Csányi véleményt mondani, amiről „semmi információja, tudása” nincs? Arról, hogy a kormány mennyi segítséget volt hajlandó a tanároknak, diákoknak és szülőknek biztosítani a járvány ideje alatt. A képviselő szerint semennyit.

„Én azt látom, hogy a tanárokon nem kívánnak segíteni, hiszen nem kerülnek be az oltási tervbe, nem kapnak anyagi segítséget az eszközvásárlásokra. Azt is látjuk, hogy a szülőknek sem kívánnak segíteni, hiszen nem kapnak pótszabadságot arra, hogy otthon kell maradniuk a tanuló gyerekekkel és az online oktatásban nekik is kell segíteniük. Akkor vajon Önök kiknek akarnak segíteni? Nagyon úgy fest, hogy csak saját maguknak.”

Csányi ezt megelőzően tételesen három kérdést tett fel Káslernek:

  • Beoltják-e a tantermen kívüli oktatás időszakában azon tanárokat, akik ezt igénylik?
  • Kompenzálják-e a tanárokat a digitális oktatáshoz szükséges eszközbeszerzések miatt a szakszervezetek által megnevezett jelképes 100 ezer forinttal?
  • Az otthon maradó szülőket segítik-e pótszabadsággal az online oktatás idejére?
  • Mennyibe került a KRÉTA rendszer, és kinek a felelőssége, hogy az első hétvégén nem működött? (Emlékezetes, hogy az iskolák kéthetes lezárásának első napján a köznevelési intézmények oktatásszervezői feladatait támogató informatikai rendszer, a KRÉTA összeomlott a nagy leterheltség miatt.)

Kásler a KRÉTA rendszerre és a szülők pótszabadságára vonatkozó kérdést egyszerűen kihagyta a válaszából, a digitális oktatáshoz szükséges eszközökről pedig elmondta, hogy elérhető a pedagógusok számára az ingyenes, szélessávú internet, elérhetők a tankönyvek és a jegyzetek, valamint jelentős digitális oktatási segédanyag is a rendelkezésükre áll. A tanárok soron kívüli oltásáról pedig kijelentette, hogy

„A tanárok ugyanúgy megkapják az oltást, mint minden más magyar állampolgár, életkoruknak és egészségügyi állapotuknak megfelelően. Az eddigi oltások során számosan megkapták az oltást, mindig annak a ritmusnak megfelelően, amiben az egész társadalom ezt megkapta.”

Azaz hiába kérik már hónapok óta a legnagyobb pedagógus szervezetek, hogy kaphassanak soron kívüli oltást az iskolákban és óvodákban dolgozók, most  már biztos, hogy ezek a kérések süket fülekre találtak. A Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Civil Közoktatási Platform is kiállt korábban az ügyért, az a Hang platform pedig petíciót is indított a kérdésben, amelyet már 1389-en aláírtak.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének az alelnöke kedden azt nyilatkozta a Hírklikk portálnak, hogy a szervezetnek három elképzelése van arról, hogy miért nem kaphatnak  az iskolai dolgozók soron kívül oltást. „Az első az, hogy az oktatási kormányzatnak ennyi, vagyis a nullához közeli az érdekérvényesítő képessége. Vagyis ők akarják, csak ezt az akaratot nem tudják érvényesíteni a kormányban. A másik lehetőség az, hogy a 2016-os tiltakozó megmozdulásokért, a PSZ által szervezett „esernyős” tüntetésért, a kockásinges mozgalomért most állnak bosszút a pedagógustársadalmon. […] A harmadik feltevés, hogy

a kormány feláldozhatónak tartja a pedagógusokat, a gazdaság működésének „járulékos veszteségeként” tekint az elhunytakra. Ebben az esetben azt javasolnám, hogy a kormány nézzen az elhunytak hozzátartozóinak szemébe, vállalja a felelősséget!”

Habár hivatalos adat erről nincs, a PSZ a sajtóból, a Facebookról és a kollégáktól beérkezett hírek alapján már közel 50, koronavírusban elhunyt pedagógusról tud. Totyik szerint mivel a kormány ezeket a becsléseket nem cáfolta, ezért feltételezhető, hogy valóban körülbelül ennyiről lehet szó, de még akár ennél is több lehet az áldozatok száma. „Vagyis az egészségügyiek után a legnagyobb áldozatot az oktatásban dolgozók hozták a járványban.” – mondja Totyik.

Az, hogy az oktatásért felelős miniszter ezt a helyzetet lényegében egy vállrándítással elintézte, majd az ellenzéken gúnyolódott azért, mert egyáltalán fel merte tenni a kérdést, gyalázatos. Kásler Miklós felelőssége lenne, hogy a lehető legnagyobb biztonságot és támogatást nyújtsa az oktatásban dolgozók számára, hiszen az egyik legfontosabb munkát végzik az országban.

Ehelyett mi történik? Nemhogy biztonságot vagy támogatást, hanem áttételesen kiröhögést kapnak a kormánytól.

Kásler még arról is beszélt, hogy az oktatási rendszer egyetlen hétvége alatt állt át a digitális oktatásra, amikor erre szükség volt, és ez a tanárok „hatalmas teljesítménye”. A miniszter parlamenti felszólalásának legalább ez a része valóban vitathatatlan, mivel igen, az, hogy ez sikerült, egyedül a tanárokon múlt. Ahogy az elmúlt egy év összes oktatási teljesítménye is, az, hogy tavaly májusban a végzős diákok le tudtak érettségizni, és az is, ha idén is le tudnak. Az is az ő érdemük, ha ebben az egy évben a diákok tanultak bármit, és mindezt hatalmas erőfeszítések árán érték el, amiben közel semennyi segítséget nem kaptak, sőt, olyasmikért kellett és kell még mindig küzdeniük, hogy megkapják a 100%-os táppénzt akkor, ha karanténba kényszerülnek.

Ennél a tanárok, a diákok és a szülők is sokkal többet érdemelnének a kormánytól és az oktatásért felelős minisztertől is!

Kásler és Csányi szóváltását az alábbi felvételen lehet visszanézni, nagyjából a 41. perctől:

Címlapkép: MTI/Kovács Tamás