Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Novák Katalin és a szupercsaládok: kinek a szabadságharca? 

Ma a családok szabadságharcát vívjuk” – mondta szeptember közepén Novák Katalin köztársasági elnök az ötödik Demográfiai Csúcson. Az ilyesmire már fel sem kapjuk a fejünket. Nem számít újdonságnak sem a háborús/ szabadságharcos retorika, sem a Fidesz „hagyományos[1]” családképének védelme a „genderideológiától”, baloldaltól, vagy éppen mitől. Csakhogy felmerül a kérdés: kinek a szabadságharca ez? Az évben egymást érő családon belüli erőszak eseteket nézve, egészen biztosan nem a gyerekeké vagy a nőké. De még nem is a gyakran elnyomóként fellépő családfőké, hanem a tőkéé és a kizsákmányolás haszonélvezőié.

A Fidesz ugyanis nem a családokat, hanem az általa elképzelt családképet védi, ami nem független a rezsim gazdasági és politikai érdekeitől. Sőt.

Melyek voltak a 2023-as év legfontosabb mondatai? Ahogy közeleg az év vége, 12 idézettel elevenítjük fel az eseményeket, amelyek a leginkább meghatározóak voltak szerintünk idén.

Életünk jelentős része – fideszeseké és nem fideszeseké egyaránt – abból áll, hogy ilyen-olyan szükségleteinket kielégítjük: ha éhesek vagyunk eszünk, ha fázunk felöltözünk. Erre azonban nem mindig vagyunk képesek egyedül. A család tulajdonképpen nem más, mint azok a legközelebbi emberek, akik ezt a gondoskodást nyújtják számunkra: gondozzák a csecsemőt, óvják a gyereket, ellátják a beteget és segítik az időseket. Főznek és takarítanak, mosnak és megkérdezik, hogy vagyunk?[2] Csakhogy ezt a munkát nem a vérrokonok végzik egyedül: gyakran a barátok azok, akik képesek megadni ezeket az érzéseket, ellátni ezeket a feladatokat.

Ha ez így van, akkor miért olyan fontos a Fidesz, de még a karácsonyi filmek számára is, hogy családot a genetika alapján definiálja? Továbbá, hogy apa keresse a pénzt, anya pedig végezze a házimunkát?

A háziasszony egyidős a kapitalizmussal: a feudalizmusban az emberek nem kaptak fizetést, és nem a piacon vásárolták meg a mindennapi túléléshez szükséges dolgokat, hanem azokat maguknak termelték meg, nők és férfiak, közösen. Azonban, amikor minden áruvá válik, és az emberek kénytelenek eladni a munkaerejüket fizetségért cserébe, valakinek mosnia és főznie kell a munkásra, hogy az másnap is munkaképes legyen. Ahogyan a jövő munkásairól – a gyerekekről – is gondoskodnia kellett valakinek. És ez a valaki lett a háziasszony[3], aki mindezt „szeretetből” – ingyen – teszi meg, mert ezt diktálja a női természet a gazdasági rendszer.

De mi köze mindennek Novák Katalinhoz és a „tradicionális” családmodellhez?

Magyarország a külföldi cégek beruházásaiért versenyez a régió többi országával, és ezt értelemszerűen az az ország fogja nyerni, ahol a legtöbb adókedvezményt kapják a cégek, és a legolcsóbb a munkaerő. Orbán Viktor 13 éve eltökélte, hogy ezt a versenyt megnyerjük: ezért fizet nevetségesen kevés adót az Audi és társai, ezért találják annyira vonzónak a Pannon-medencét az akkumulátorgyárak.

A munkaerő alacsonyan tartását pedig a dolgozói érdekképviseletek, a szakszervezetek elleni (megelőző) harccal, valamint a munkáltatóbarát és dolgozóellenes munkaügyi szabályozásokkal próbálják elérni. (Gondoljunk a vendégmunkások behozását és kizsákmányolását lehetővé tévő vagy a kötelező orvosi vizsgálatokat megszüntető törvényekre – hogy csak két idei példát említsünk.) A másik módszer az, hogy a dolgozók szükségletének kielégítését teszik valamilyen módon olcsóvá, akik így „nem szorulnak rá” a magasabb bérekre.

Erre szolgáltak korábban a jóléti állam modellje(i)[4] – legyen az piaci kapitalista, vagy államkapitalista[5] – ahol az állam közszolgáltatások – óvoda, iskola, működő egészségügy – által gondoskodási feladatokat vállalt át az állampolgáraitól. A jóléti államot mindenhol elsöpörték az elmúlt 40 év válságaira adott jobboldali válaszok, a dolgozók által megtermelt értéktöbblet (profit) mellett még az adófizetői forintok is a külföldi és hazai tőkések, vállalkozók zsebébe vándorolnak a kormány hathatós közreműködésének köszönhetően, ezért ezekre a szolgáltatásokra nincs pénz.

A jobboldal megoldása erre a kérdésre a „család”. Gondozzuk az időseket, korrepetáljuk a gyereket. Főleg ha nők vagyunk.

Ahogyan általában is a nők végzik a háztartási munka oroszlánrészét, ezzel biztosítva, hogy a férjük másnap is munkaképesen jelenjen meg a munkahelyén.

Persze ezzel egyidőben olykor női munkaerőre is szüksége van a gazdaságnak. Így azok a nők, akik a háziasszonyi teendőik mellett a munkaerőpiacon is szeretnének helytállni (vagy éppen helytállni kényszerülnek, mert a férj fizetése még édeskevés a megélhetésre), vagy dupla műszakot[6] vállalnak, vagy ha anyagi lehetőségeik engedik, más nőknek szervezik ki a gondoskodási feladatokat.[7]

Novák Katalin példája pont arra szolgál, hogy ezek a nők magukban keressék a hibát, ha nem megy mosolygás nélkül a karrier és a család összeegyeztetése. Hiszen a „magyar anyákat képviselő” köztársasági elnökünk a példa rá, hogy lehet a kettőt egyszerre. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a fontos nemzetközi találkozóira saját készítésű süteményt visz, és még a konyhát is kitakarítja.

A köztársasági elnök vagy nem alszik, vagy az uralkodó osztály jó szokása szerint cselédeket tart.

A tradicionális család eszményképe azt teszi lehetővé, hogy ezeket a viszonyokat természetesnek lássuk. Ahol a rokonok bármit megtesznek egymásért, mert a „vér nem válik vízzé”, és a nő, az anya, a nagymama pedig szeretetből mos, pelenkáz, főz, takarít, ápolja a beteget. Mindezekben nem fárad el, sőt élvezi. Ugyanis ez a női természetéből adódik. Persze ez nem más mint mese habbal, ugyanis mindez kőkemény munka, amit a nők ráadásul ingyen végeznek el, és a ki nem fizetett bérekből pedig mások lesznek gazdagok. Pontosabban: még gazdagabbak.

A Fidesz nem azért védi tehát a családokat a melegektől, a feminizmustól és még isten tudja mitől, mert fontos nekik az emberek boldogsága, amit a családi idill beteljesedése által érhetnek el. Hanem azért, mert különben nem tudná mivel magyarázni azt, hogy egyre inkább az emberekkel végezteti el ingyen azt a munkát, amit a tágabb közösség is elvégezhetne, a közösség erőforrásaiból. Csakhogy ha kifizetnénk a tanárokat, ápolókat, orvosokat, buszsofőröket, vasutasokat és mozdonyvezetőket, akkor nem lenne miből meggazdagodniuk sem nekik, sem a tőkéseiknek.

Arról a szomorú tényről nem is beszélve, hogy bizony a családfő mint eszmény, aki az úr a háznál, aki rendre utasítja az asszonyt, aki gyermekeket nemz a haza számára, bizony kárpótlásként szolgál rengeteg férfi számára, akik a munkahelyükön – teljesen jogosan – kihasználva, semmibe véve érzik magukat. A kormánypropaganda ezért legitimálja és megerősíti azt a viszonyt, ami alapvető a kapitalista patriarchátusban: a rendszer azért cserébe, hogy a munkások betegre dolgozzák a testüket, vagy éppen az idegölő munka hatására teljesen leszívva érnek haza, rendelkezésre bocsátja[8] számukra a nők munkaereje, sőt szexualitása feletti kontrollt, azáltal, hogy családfőnek teszi meg őket.

Silvia Federici feminista társadalomtudós ezt úgy fogalmazza meg: „…minél több ütést kap egy férfi a munkahelyén, annál inkább meg kell tanulnia a feleségének fogadni azokat, és annál inkább megengedett, hogy az asszony kárára állítsa helyre az egóját. Az ember megveri a feleségét, és kitölti rajta a dühét, amikor frusztrált vagy túlhajszolt a munkában, vagy amikor úgy érzi, hogy vereséget szenvedett (és gyárban dolgozni már vereségnek számít). Minél inkább kell szolgálnia, és minél többet parancsolgatnak neki, annál többet fog ő is parancsolgatni. A férfi otthona az ő vára, és a feleségének meg kell tanulnia: csendben várni, amikor rosszkedvű, rendbehozni, amikor összeroppan és szidja a világot, megfordulni az ágyban, amikor azt mondja, hogy „ma este túl fáradt vagyok”, vagy amikor a szeretkezés annyira gépies, hogy – ahogy egy nő fogalmazott – akár egy befőttes üveggel is csinálhatná.”[9]

Ez magyarázza azt is, hogy a kormány miért néz félre, és képtelen valódi megoldást találni a családon belüli erőszak kérdésére. Valamint azt is, hogy miért folytat hadjáratot a feminizmus ellen, ami rámutat arra, hogy ezek a viszonyok nem természeti törvényszerűségek, nem eleve adottak, hanem történetiek, és hatalmi viszonyok eredményei.

Épp ezért senkinek nem jár, hogy egy nő főzzön rá, vagy hogy lefeküdjön vele. Viszont a nőknek jár a biztonság, egyenlő munkáért egyenlő bér, és hogy ugyanúgy rendelkezhessenek a saját életük felet, mint a férfiak.

Ezek a viszonyok nem számolhatóak fel a tőkével való kiegyezésre törekvő jóléti állam által – hiszen ahogy Nancy Fraser feminista gondolkodó arra rámutatott, a jóléti államok is nők (valamint bevándorlók, és a „harmadik világ”) munkájának kizsákmányolásán alapultak.[10] Ahogyan az is elengedhetetlen, hogy az életünket kényszerek közé szorító hagyományos nemi szerepeknek, családról alkotott elképzeléseknek is búcsút intsünk.

Az egyetlen megoldás, ha a gazdaságunkat úgy rendezzük be, hogy az a profit helyett, az emberek szükségleteinek kielégítését szolgálja, és ahol a munkát – a gondoskodási munkát is![11] – szolidárisan és demokratikus osztjuk el[12]. Ebben hatalmas segítség számunkra, ha a (fekete) feministáktól[13], és a queer mozgalomtól tanulva, a vérrokonok mellett, a „választott rokonainkról”[14] is együtt gondoskodunk, és ennek keretében családként ismerünk el végre mindent, ami családként működik – ez a családok valódi szabadságharcra!

[1] – Antropológia és etnográfia kutatások szerint a családok mindig is sokkal diverzebbek voltak, ahogyan azt a hagyományra hivatkozó konzervatív elbeszélések látatni szeretnék.

[2] – Ezeket, az élet újratermelését célzó tevékenységeket – főzés, takarítás, stb. – nevezi reproduktív munkának a (kritikai) társadalomtudomány. A témában a Fordulat 24-ik, tematikus számát ajánlom olvasásra, mely itt érhető el.

[3] – Ezt a folyamatot hívja az idén elhunyt német szociológus, marxista feminista szerző, Maria Mies „háziasszonyosodásnak” (housewifization). Erről angolul itt lehet olvasni. Miesről egy rövid portrét a Mércén pedig itt.

[4] – Tamás Gáspár Miklós fontos meglátásai a jóléti állam mai lehetőségeról pedig itt érhetőek el.

[5] – Tamás Gáspár Miklós szerint valójában ezek mind más más intenzitású, és bizonyos szempontok alapján eltérő államkapitalista kísérletek voltak. Erről bővebben itt, itt, vagy itt.

[6] – Dupla műszaknak hívja a társadalomtudomány azt, amikor egy nőnek a piaci munkája mellett, a házimunkát is el kell végeznie.

[7] – Erről, valamint a Fidesz „nő politikájáról” bővebben, Gregor Anikó, a Fordulat 24-ik számában megjelent „Nem vész el, csak átalakul? Kísérlet a neoliberális neopatriarchátus fogalmának magyarországi alkalmazására” című írásában itt, valamint Csányi Gergely, a Fordulat 26-ok számában megjelent „Genderrezsim és „nőpolitika” Magyarországon 2008–2018. Történeti politikai gazdaságtani elemzés” című írásában itt, lehet olvasni.

[8] – Ezt nevezi Eva von Redecker fantombirtoklásnak: „Szintén ez a tulajdonlási logika van jelen azokban az ideológiákban is, amelyek a legkevésbé elviselhető kapitalizmust is képesek stabilizálni. Ezt a közös nevezőként megjelenő ideológia alkotóelemet nevezem fantombirtoklásnak (Phantombesitz), ami azt jelenti, hogy bizonyos társadalmi csoportok – részben a tulajdon nélküli és kisajátított emberek is – számára lehetővé válik a hatalom nélküli csoportok tagjainak és az ő tevékenységüknek a birtoklása.” A teljes interjú itt érhető el.

[9] – Az idézet Silvia Federici Wages against Housework 1974-es írásából származik. Az idézet rész az alábbi linken, a 79 oldalon található.

[10] – Nancy Fraser ezzel foglalkozó szövege magyarul itt olvasható.

[11] – Konkrét gyakorlati példákról a Fordulat 27-ik számában megjelent, Czerván Andrea, Katona Noémi és László Loren szövegében, itt lehet olvasni.

[12] – Ezt a modellt hívjuk szolidáris gazdaságnak, amivel kapcsolatban a Fordulat tematikus, 27-ik számát ajánlom. A szövegek itt érhetőek el.

[13] – Gondolok itt például a fekete anyaságot feminista szempontból feldolgozó Patricia Hill Collinsra, vagy pedig az otthont az ellenállás terepévé tevő bell hooksra (akinek az ezzel foglalkozó esszéje itt olvasható angolul.) Bell hooks, és más fekete feminista szerzők esszéi a kolozsvári szem folyóirat korábbi folyamának fordításában itt elérhetők.

[14] – A Care Collective manifesztója a gondoskodási válságra keres valóban emancipatorikus választ, és ennek keretében nyúlik vissza a fekete közösségekben működő „other mother”, valamint az AIDS járvány alatt, a queer közösségekben kialakult „szabados gondoskodás” (promiscuous care) gyakorlataihoz. Erről bővebben az alábbi linken található pdf 18 oldalától lehet olvasni.

Kiemelt kép: Mérce-grafika