A leggazdagabb cégek különadót fizetnek a hajléktalanság felszámolására San Franciscóban

November hetedikén nemcsak a félidős választásokon szavazhattak San Francisco lakosai: ugyanaznap egy helyi civil szervezet, a Koalíció a Hajléktalanságról (Coalition on Homelessness) javaslata nyomán egy különadó létrehozásáról is döntöttek a kaliforniai városban. A különadó a San Franciscóban bejegyzett legmagasabb bevételű cégeket érinti (évi 50 millió dollár profittól kezdve), és évente plusz 300 millió dollárt jelent majd a város költségvetésében.

A különadó konkrétan megduplázza az összeget, amit San Francisco eddig költött a hajléktalanság elleni küzdelemre.

San Francisco évek óta súlyos lakhatási válsággal küzd: a rendkívül szigorú építési szabályzás mellett a Szilícium-völgy cégeinek gyors növekedése következtében a városba beköltöző ezrek és az elképesztően magas bérleti díjak óriási lakáshiányt okoztak. Mindeközben pedig a legtöbb milliárdossal rendelkező városok listáján San Francisco a harmadik helyet foglalja el, New York és Hongkong mögött: összesen 74 milliárdos él a kaliforniai városban.

A Coalition on Homelessness már 31 éve küzd hajléktalan emberekkel együtt a San Franciscó-i lakhatási válság következményei ellen. Vezetőjük, Jennifer Friedenbach szerint rájöttek, hogy a helyzet javulása érdekében nagyon látványos célt kell kitűzniük maguk elé.

„Azt találtuk, hogy valami nagyot és látványosat kell mondanunk, azokat kell megcéloznunk, akik a legtöbbet tudnák adni”

idézi Friedenbachot a CNN.

A kitűzött célt végül siker koronázta: kedden a leadott szavazatok 60 százaléka támogatta a legnagyobb bevételű cégek megadóztatását. Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve minden olyan cég, amelynek az évi bruttó bevétele meghaladja az 50 millió dollárt, bevételének 0,175 – 0,69 százalékát be kell fizetnie a város hajléktalanság kezelésére fordított költségvetésébe. Az 1 milliárd dollár feletti  profitot bezsebelő cégeknek még magasabb adót kell majd befizetniük, bérszámfejtési költségeik 1,5 százalékát.

A különadó legnagyobb támogatója Marc Benioff volt, a Salesforce ügyvezető igazgatója, aki saját vagyonából 2 millió dollárt, cégének bevételeiből pedig 6 millió dollárt költött az „igen” kampányra. Vele szemben például a Twitter ügyvezető igazgatója, Jack Dorsey ellenezte a különadó bevezetését, mivel szerinte az nem igazságos módon sújtja majd az érintett cégeket: például az ő cégeinek magasabb adót kell befizetnie Benioff cégéhez képest, annak ellenére, hogy Dorsey cégei kisebbek. San Francisco demokrata polgármestere, London Breed sem támogatta a kezdeményezést.

A városvezetés a befolyt összeget hajléktalanszállók, pszichológiai kezelést és kábítószer- és alkoholfüggőség elleni kezelést nyújtó intézmények támogatására, valamint a hajléktalanság megelőzésére költi majd.

Címlapkép: Recode, Twitter
Olvass tovább!