Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A lakhatási aktivisták szerint értékelhetetlen az első fővárosi Airbnb szabályozási tervezet

Ez a cikk több mint 3 éves.

Elégtelennek tartja az AVM (A Város Mindenkié) és a Stop Airbnb! kampányhoz csatlakozó szervezetek a terézvárosi Airbnb szabályozási tervet, ugyanis szerintük az nem ad megfelelő választ a lakhatási válságra, írják közleményükben.

Ahogyan a Mércén mi is beszámoltunk róla: Budapest VI. kerületében, Terézvárosban március végén az önkormányzat jóváhagyta a rövid távú lakáskiadást szabályozó rendszerét – a fővárosi kerületek közül elsőként. Ha pedig a terézvárosi képviselők javaslatát a Gazdasági Versenyhivatal és a Kormányhivatal is jóváhagyja, akkor onnantól az Airbnb-zőknek a társasház engedélyén és a szálláshely bejegyzésén túl gondoskodniuk kell folyamatosan elérhető diszpécserszolgálatról, házirendről is.

A koncepció kialakításakor első lépéseként a lakosság és a közös képviselők körében kérdőíves felmérést indítottak, valamint szakmai kerekasztal-beszélgetést is szerveztek, hogy megismerjék a lakók, valamint az ágazat képviselőinek véleményét is.

Ezek alapján a következő szabályokat hozták a rövidtávú lakáskiadásra:

  • lakását csak akkor adhatja ki a tulajdonos rövid távon, ha a szabályozás feltételeinek előzetesen eleget tesz, ellenkező esetben egyetlen napra sem kap engedélyt;
  • az üzemeltetőnek rendelkeznie kell a lakáskiadáshoz a társasház hozzájárulásával;
  • az üzemeltető köteles kiírni a szálláshely bejáratánál a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban használt regisztrációs számát;
  • az üzemeltető köteles a társasház házirendjét angolul kifüggeszteni a szálláshelyen;
  • az üzemeltető köteles 24 órás rendelkezésre állást biztosítani a társasház lakóinak, és saját vagy megbízottjának telefonszámát közzétenni a szálláshely bejáratánál.

A Mércén megjelent írásainkban már évek óta foglalkozunk az Airbnb-hez hasonló multik rövidtávú lakáskiadásának társadalomra gyakorolt negatív hatásaival, ezeknek cégeknek ugyanis komoly felelősségük van a lakbérárak emelkedésében és a lakhatási válság kialakulásában.

Az AVM szerint az egyébként is szűkös budapesti bérelhető lakásállományból megközelíthetőleg 15.000 lakás nem ad otthont a főváros bérlőinek, helyette turistaszállásként hajt hasznot a tulajdonosoknak.

Ez a jelenség leginkább a belső kerületek lakóit érinti, akiket a külföldi vendégek egy része zavar nyugalmában.

Hivatalosan tavaly nyár óta van lehetősége az önkormányzatoknak arra, hogy az saját maguk szabályozzák a rövidtávú lakáskiadást, olyan nyugati városok gyakorlatai alapul véve, mint Berlin, Párizs vagy Barcelona. Az AVM már régóta javasolja, hogy a turisztikai célú lakáskiadást évi 30 napban maximalizálják a fővárosban, ez ugyanis segítene arra ösztönözni a tulajdonosokat, hogy lakásaikat hosszútávra adják ki a városban élőknek.

Pontosan ezért nem elégedettek a lakhatási szervezetek az első törvény-tervezettel: szerintük Terézváros vezetése nem korlátozza megfelelő mértékben a lakások turisztikai célú hasznosítását, ezzel együtt pedig a polgármester, Soproni Tamás nem él a lehetőséggel, hogy hosszú távon is csökkentse vagy mérsékelje a lakásbérleti díjakat.

„Mi, a Stop Airbnb! kampányban résztvevő szervezetek többet várunk a fővárosi önkormányzatoktól. A lakás nem szálloda, hanem a méltó élet feltétele”

-véleményezi a tervezetet az AVM mellett a közleményt aláíró Szikra Mozgalom, a Zöld Front Ifjúsági Mozgalom és a Táncsics Radikális Balpárt.

Frissítés, 13:20: Soproni Tamás, Terézváros polgármestere levélben reagált megkeresésünkre:

„A szabályozásunk célja egyértelmű: a kormánytól kapott bunkósbotból orvosi szikét kellett faragnunk ahhoz, hogy az Airbnb-ztetés miatt a terézvárosiakat sújtó problémákra megoldást kínáljunk. A döntés előkészítésébe bevontuk az érintetteket is, a koncepció kialakításának első lépéseként a lakosság és a közös képviselők körében kérdőíves felmérést indítottunk, valamint szakmai kerekasztal-beszélgetést is szerveztünk, hogy megismerjük a lakók, valamint az ágazat képviselőinek véleményét is.

A visszajelzésekből kiderült, hogy a terézvárosiaknak nem magával az Airbnb-vel, inkább az ágazat szabályozatlanságával, illetve az abból fakadó negatív következményekkel van gondja. Nem fűnyíró jelleggel kell megszüntetnünk egy szektort, igenis különbséget kell tennünk a „jó” és a „rossz” rövid távú szálláshelyek között. A vendégéjszakák számát így azoknál az Airbnb-knél szeretnénk korlátozni, ahol a tulajdonos és az üzemeltető nem garantálja, hogy a vendégek betartsák be a közösségi együttélés szabályait. Emellett a legnagyobb igény arra van, hogy az ágazatot fehérítsük és hatékonyabban ellenőrizhessük. Ezeket a célokat szolgálják az elfogadott, illetve azóta már a Budapesti Kormányhivatalhoz, és a Gazdasági és Versenyhivatalhoz (GVH) is megküldött dokumentum feltételei.

Baloldali politikusként kiemelten fontos problémaként tekintek a lakhatási válságra, ami megoldást követel, azonban azt gondolom, nem a rövid távú szálláshelykiadás teljes ellehetetlenítése a megoldás, hanem az, ha a mindenkori kormány és az önkormányzatok aktívan részt vesznek a lakáspiac alakításában, például hozzánk hasonlóan bérházépítéssel és a lakásállomány bővítésével, fejlesztésével. Mi Terézvárosban például nem az amúgy is rossz szociális helyzetben lévő bérlőkre hárítjuk az ingatlanok felújítását, hanem budapesti szinten egyedi módon saját forrásból adunk át nekik otthonokat”.

Címlapkép: Mérce