Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A tanév végéig hátralévő munkarend sürgős tisztázását kéri a kormánytól egy oktatási szervezet

Állásfoglalást adott ki a Civil Közoktatási Platform (CKP) a tanévzárás és a nyári szünet járványvédelmi vonatkozásairól, amelyben kérik a kormányt, hogy minél előbb tisztázza a tanév végéig hátralévő időszak munkarendjét. A szervezet álláspontja szerint üdvözlendő, hogy Orbán Viktor múlt pénteki rádióinterjújában valószínűtlennek nevezte a személyes jelenlétet megkövetelő oktatás újraindítását. A CKP reméli, hogy a kormány hivatalos döntése is ez lesz.

„Véleményünk szerint a tantermi oktatást két hétre újraindítani járványügyi szempontból kockázatos, szervezésileg megvalósíthatatlan. Gazdasági szempontból nem jelent megoldást, oktatási haszna pedig kétséges” – írja a közlemény.

A tanévzárás kapcsán a CKP szerint gondoskodni kellene az elmaradások pótlásáról azoknak a diákoknak az esetében, akik digitális oktatásban nem vagy nem kellő mértékben tudnak részt venni.

„Számukra lehetőséget kell biztosítani egyéni vagy kiscsoportos foglalkozással az elmaradások pótlására, a bukás elkerülésére, a jegyek kijavítására. A foglalkozások módjának és időpontjának meghatározására jogosultságot kell adni az igazgatóknak, intézményvezetőknek, fenntartóknak, a járványügyi biztonság követelményeinek központi előírása mellett. Erre akár a tanév lezárása előtt is sor kerülhet, ha a többi tanuló számára hamarabb befejeződhet az ismeretátadás” – véli a szervezet.

A nyári gyermekfelügyelettel kapcsolatos lehetőségek és kötelezettségek tisztázására is sürgősen sort kell keríteni. A CKP szorgalmazza, hogy a szabályozások garantálják a részvevők biztonságát, illetve vegyék figyelembe a helyi sajátosságokat és a járványügyi helyzetet is.

„A nyári felügyeletet igénybe vevő gyerekek benntartózkodását nem szabad puszta gyerekmegőrzéssé silányítani. Olyan szakszerű, sokoldalú kompetenciafejlesztő programokat kell biztosítani számukra, melyek egyfelől segítik a karantén idején elszenvedett deficit feldolgozását, másfelől kreativitást, érdeklődést, gondolkodást, állóképességet stb. fejlesztenek” – áll az állásfoglalásban.

Az oktatási szervezet továbbra is hangsúlyozza, hogy amennyiben személyes jelenlétet követelő foglakozásokra kerülne sor, úgy lehetőséget kell biztosítani a veszélyeztetettek távolmaradására, illetve a résztvevők számára meg kell teremteni a biztonságos feltételeket, eszközöket és ezek fedezetét.

Mint arról korábban beszámoltunk, a közoktatásban dolgozók március közepén csupán egy hétvégét kaptak, hogy megszervezzék a digitális oktatás feltételeit, ami érthető módon nem ment zökkenőmentesen. Az intézményfenntartó Klebelsberg Központ számításai szerint csaknem negyvenezer diák maradt ki a digitális oktatásból, miután otthon nincsenek meg a megfelelő eszközeik – pl. számítógép vagy táblagép – a részvételhez. A hátrányos helyzetű csoportokat és településeket ez a jelenség erősebben sújtotta, itt különösen komoly gondokat okozott a digitális oktatásra való átállás, ahogy ez a Partizán alábbi riportjából is kiderül:

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán