Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Késik a Mercedes kecskeméti bővítése, és a BMW debreceni gyára sincs biztonságban

A német autóipar előtt álló nehézségek miatt a BMW és a Mercedest is magában foglaló Daimler-csoport is megszorításokra készül, emiatt a Magyarországon tervezett bővítések is veszélybe kerülhetnek – írja a Handelsblatt német üzleti lap cikke alapján a Portfolio.

2018 nyarán érkezett a nagy bejelentés, miszerint a BMW Debrecenben épít gyárat. Az egymilliárd eurós beruházás feltételei ekkor még kedvezőek voltak, mára Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint azonban a társaság feszült pénzügyi helyzetbe került. Ennek oka, hogy 2018 ősze óta a piacok a vártnál rosszabbul teljesítenek, a költségek feletti kontroll pedig gyengülhet – írja a Portfolio.

Mint arról korábban írtunk, a magyar kormány először 12 milliárd 300 millió forintot, majd pedig 135 milliárd forintot különített el a BMW debreceni gyárával kapcsolatos munkálatok finanszírozására, illetve 120 millió euróig kezességet vállalt az esetleges károk és egyéb felmerülő kötelezettségek esetére, a város által felvett, infrastrukturális fejlesztésekre szánt 44 milliárd forintos hitelhez pedig a debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központ épületét ajánlották fel fedezetként. Most tehát a BMW gyárával együtt a kormány sokmilliárdos ajándéka  is veszélybe kerülhet.

Míg a BMW egyelőre csak elemzi és értékeli a helyzetet, a Daimler csoportjához tartozó Mercedes már le is állította a kecskeméti gyáregység bővítését, az üzembehelyezését pedig legalább egy évvel elhalasztotta.

Ennek egyik oka az lehet, hogy míg az elektromos és az önvezető autózásra szánt kiadások csúcson vannak, addig az olyan, korábban zászlóshajónak számító projektek, mint a kecskeméti gyár, parkolópályára kerültek. A Daimlernél egyelőre nem várható általános létszámstop, azt azonban beismerték, hogy vannak olyan területek, ahová már most nem vesznek fel új alkalmazottakat.

Úgy építeni fel plusz kapacitásokat, hogy közben a kereslet nem ebbe az irányba mutat, kontraproduktív lenne, főleg annak fényében, hogy az erre költött összegeknek máshol is meglenne a helyük

– írja a német lap.

Az új gyáregységek megépülésének valószínűsíthető elhalasztása fordulópont lehet: a több mint egy évtizedes bővülést követően az amerikai és az európai piacok is telítődtek, a helyzeten pedig az Egyesült Államok által kilátásba helyzett, európai autógyártókat érintő importvámok és a szigorodó környezetvédelmi szabályozások is rontanak.

Hogy milyen mértékű lehet a termelés visszaesése, hogy mennyit csúszhatnak a tervezett bővítések és hogy mindennek milyen hatásai lehetnek a multibarát magyar gazdaságra, illetve a munkavállalókra, azt egyelőre nem tudni.

Frissítés 12:54

A hvg.hu megkérdezte a BMW-t és a Daimlert, mi igaz a német gazdasági lap állításaiból. A Daimlertől még nem érkezett válasz, a BMW pedig azt mondta, nem kommentálnak médiaspekulációkat, az új gyár Magyarországon további kapacitásbővülést hoz majd a globális gyártóhálózatukban.

„Kínai, mexikói és az USA-ban történt beruházásaink után tovább erősítjük európai aktivitásainkat, megtartva egy globális termelési egyensúlyt Ázsia, Amerika és Európa között”

– tették hozzá.

Címlapkép: MTI / Czeglédi Zsolt
Olvass tovább!