Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Sikerült újabb 135 milliárdot hozzávágni a BMW-gyárhoz

Ez a cikk több mint 5 éves.

A Napi.hu számolt be róla, hogy a Magyar Közlönyben megjelent határozat 135 milliárd forintról rendelkezett a debreceni BMW-gyár területéhez kapcsolódó építési munkálatokra.

A Magyar Közlönyben a tétel az „Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű infrastruktúra fejlesztések” cím alatt jelent meg, amely tulajdonképpen a tervezett BMW gyárhoz köthető, az állam által finanszírozott fejlesztéseket jelenti.

A fejlesztési forrásból út-, vasút- és infrastruktúra fejlesztésre, illetve építésre költenek. Útépítésre 44 milliárd 115 forintot költenek el az alábbi tervezett ütemezéssel: 2019-ben 20,8 milliárd, a 2020-ast 11 milliárd, a 2021-est 5,5 milliárd, a 2022-est 6,6 milliárd, míg a 2023-ast 200 millió forint a központi költségvetésből.

Vasútfejlesztésre, többek között új konténerterminálra és Balmazaújvárosig villamosított vasúti pályára 71 milliárd 591 millió forint jut: 2019-ben 8 milliárd, 2020-ban 29 milliárd, 2021-ben 34 milliárd forint.

További 10,33 milliárd forint megy közművek állami támogatására, de egy másik határozat előirányoz 324 millió forintot a Debreceni Nemzetközi Repülőtérre is. Mindezek biztosítására Palkovics László innovációs és technológiai miniszter fel lett hatalmazva egy együttműködési megállapodás aláírására Debrecen város és a kormány között.

A BMW-projekt állami támogatására született Észak-Nyugati Gazdasági Övezetet szeptember 15-én indította útjára a kormány. A város és a kormány láthatóan sokat vállal a német nagyválallat beruházása miatt: Debrecen gyorsított közbeszerzésen, becsült ellenérték nélkül keresett vállalkozót két nappal a kormányhatározat megjelenése után, a kormány 120 millió euróig kezességet vállalt az esetleges károk és egyéb felmerülő kötelezettségek esetére, a 44 milliárd forintos hitelhez pedig a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ épületét ajánlotta fel a város fedezetként.

Az autóipari nagyvállalat ugyanis örömmel hagyja a városra és az államra az infrastrukturális fejlesztéseket és a telekfelvásárlásokat – persze miért ne tenné, ha a kormány a lefelé tartó árversenyben a régióban mindenki alá ígért és több százmilliárd forintot költ 1000 új munkahelyre. A kormányzati (siker)kommunikáció ellenére nehéz elhinni, hogy abban az országban, ahol folyamatosan leépülnek a formális munkavállalói érdekérvényesítési lehetőségek, vagy éppen közel duplájára növelik a munkaidőkeretet, ott a munkavállalók és a magyar emberek érdeke lenne az első az olyan projektek esetében, mint a BMW gyár.

(Napi.hu)

Címlapkép: MTI / Czeglédi Zsolt