Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Pattanásig feszült a helyzet, figyelmeztető sztrájkot tartanak a makói gumigyár túlhajszolt dolgozói

Ez a cikk több mint 3 éves.

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartanak szerdán déltől a Continental makói gumigyárának dolgozói, miután a munkáltatónak hosszú hónapok elteltével sem sikerült megegyeznie a szakszervezettel. A dolgozók nagy része még novemberben kijelentette, hogy kész részt venni egy tiltakozó megmozduláson, a sztárjkkészültség ekkor lépett életbe, a helyzet azóta pattanásig feszült.

A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában a cégvezetés nyáron egyoldalúan felmondta az addig érvényben lévő kollektív szerződést, aminek köszönhetően most kontroll nélkül emelheti a túlmunka mértékét – és a szakszervezet szerint él is ezzel a lehetőséggel. Bár a vállalat minden alkalommal hangsúlyozza, hogy elkötelezett a kollektív szerződés megújításának kérdésében, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) szerint a munkáltató többször is kijelentette, hogy nem akar a kollektív szerződésben kötelezettséget vállalni, mert „attól tart, hogy ha azt nem tartja be, a makói szakszervezet be fogja perelni.”

A holnapi sztrájkról beszámoló GSZSZ szerint ezzel a munkáltató gyakorlatilag szabad kezet szerzett ahhoz, hogy kénye-kedve szerinti munkaidőben dolgoztassa, túlóráztassa azokat a munkásokat, akik még maradtak a gumigyárban.

A jelenlegi helyzet ugyanis úgy alakult ki, hogy a járvány első hulláma idején, tavaly tavasszal sokan elhagyták a céget, mert nem vállalták a vezetőség által egyoldalúan bevezetett új munkarendet (a HR osztály pedig trükkökkel vette rá a távozásra a munkásokat, hogy így a cég anyagilag jobban jöjjön ki a leépítésekből), az ottmaradtakat viszont azóta egyre jobban hajszolja a cégvezetés, mert az időközben megszaporodott megrendelést ezzel, a drasztikusan lecsökkent létszámmal is teljesíteni akarja – ismertette a helyzetet Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke, a vállalatcsoport európai üzemi tanácsának magyar elnökségi tagja.

Végül a biztosítékot az verte ki a gumigyáriaknál, hogy a cégvezetés a régiek kárára venne fel „jó pénzért” új munkavállalókat úgy, hogy a tíz évnél régebb óta ott dolgozóktól elvonná a pluszjuttatásokat, és abból fedezné az új béreket – olvasható a szövetség közleményében.

A gyárban működő Makói Gumiipari Szakszervezet több megoldást is javasolt a konfliktus feloldására, ám a munkáltató ezeket rendre lesöpörte, így az érdekvédők által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita végül eredménytelenül végződött.

Mint arról Mucsi Tamás, DK-s önkormányzati képviselő is beszámolt Facebook-oldalán, a dolgozók nemrég hiába várták a cég HR-vezetőjét egy előre egyeztetett megbeszélésre, néhány órával előtte lemondta azt. Jól mutatja a helyzet feszültségét, hogy a szakszervezeti szövetség beszámolója szerint a feldühödött emberek ekkor a vezető irodájához vonulva, spontán tüntetésen hangos bekiabálásokkal fejezték ki nemtetszésüket. Az új megbeszélésre kijelölt időpontban pedig már nagyobb tömeg verődött össze, és éles szavakkal bírálták a cég humánpolitikáját. Az eset olaj volt a tűzre, a szakszervezet szerint ettől kezdve egyre több munkavállaló jelezte: kész sztrájkolni.

A feszültséget az sem csillapítja, hogy Radics Gábor szerint a munkáltató a Makói Gumiipari Szakszervezetet és segítőit folyamatosan bűnbaknak állítja be, mintha ők akadályoznák meg a megállapodást.

A szövetség elnöke elmondta, a teljes vállalatcsoporton belül egyedül a makói telephelyre jellemző – és kiemelkedő – „a munkáltató agresszív és elnyomó politikája”. A cégvezetés rendszeresen rossz hírét kelti a szakszervezetnek, a tisztségviselőktől elvonja a prémiumot, de korábban már arra is volt példa, hogy vezető tisztségviselőt próbált elbocsátani.

Ahogy arról a Mércén beszámoltunk, a járványhelyzet idején a Continental makói gyáregysége többször is felhívta magára a figyelmet a vezetőség kirívóan dolgozóellenes intézkedéseivel. Ennek egy része volt az, hogy minősíthetetlen munkakörülményeket teremtettek a gyárban: lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, így az otthonról hozott uzsonnák, ebédek egész nap a 30 fokra forrósodott üzemben aszalódtak. Bezárták az öltözőket és a zuhanyzókat is, így a nehéz fizikai munkát végző gumigyárosok a piszkos, izzadt, esetleg fertőzött munkaruhában mentek haza, a vállalat szerint azonban a szakszervezet állításai túlzóak és valótlanok voltak. Később arról számoltunk be: a vezetés a sztrájkkészültségre reagálva megtiltotta a belső levelezési rendszer használatát a dolgozóinak.

Az áldatlan állapotokról tájékoztatta a német autóipari konszern vezetését is Radics Gábor, mert szerinte a makói gyárban uralkodó vezetői viselkedés a világhírű cég rossz hírét kelti. Úgy tűnik azonban, hogy a központ nem, vagy csak lassan reagál a fejleményekre, ezért is döntöttek a holnapi kétórás sztrájk mellett.

Frissítés 22:00

A Continental Fluid Automotive Hungária Kft. eljuttatta állásfoglalását szerkesztőségünkhöz a kollektív szerződéssel és a holnapi sztrájkkal kapcsolatban.

„A makói gyárunkban a kollektív szerződés megújítása 2020 júliusában vette kezdetét és három  szakszervezet, az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet), az MTSZSZ (Mérnökök és Technikusok  Szabad Szakszervzete) és a CDFSZ (Contitech Dolgozók Független Szakszervezete) együttműködésével folytatódtak az egyeztetések a tavalyi év végéig, amikor a MGSZ (Makói  Gumiipari Szakszervezet) visszalépett a tárgyalásoktól, majd idén februárban sztrájkbizottságot alakított. Új kollektív szerződés a fent megnevezett három szakszervezet és a munkáltató közös  megállapodásának eredményeként jöhet létre. 

A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft., mint munkáltató elkötelezett amellett, hogy  megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről. Továbbra is arra törekszünk, hogy  mukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár  hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az  egyeztetések. 

A mai napon tájékoztatást kaptunk az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet) részéről a tervezett  figyelmezetető szrájkról, melyet várhatóan két óra hosszan tartanak meg 2021. február 17- én. Munkáltatóként tiszteletben tartjuk munkatársaink jogát a figyelmeztető sztrájk kezdeményezésére  vonatkozóan.”

Címlapkép: Tiltakozás a rabszolgatörvény ellen 2018. december 8-án. Fotó: Csoszó Gabriella / Free Doc