Lázár János a Rádió7 műsorában reagált Radics Gábor, a Continental szakszervezeti vezetőjének azonnali hatályú elbocsátására. Saját elmondása szerint „mindent elkövet” kormányzati szinten, hogy a Continental ne kapjon állami támogatást, sőt, fizesse vissza azt, amit kapott, amiért „a legsunyibb módon lép fel a munkavállalók ellen”. A makói Continental gyár azonban egyszer már visszafizette a munkahelyek megtartásáért járó állami támogatást, a dolgozók helyzete mégsem javult.
Nem véletlenül: a kormány egy 2022-es törvénymódosítással semmissé tette a 2021-es sztrájkolók legnagyobb eredményét, a végkielégítés megőrzését.
Radics a Continental szegedi telephelyének szakszervezeti titkáraként és a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnökeként támogatta és segítette a Continental ellen folytatott 2021-es sztrájkot, melyet kollégája, a makói telephely szakszervezeti titkára, Hajdú Roland vezetett. A szakszervezeti vezető a sztrájkot követő években, később is folyamatosan felszólalt a cég visszás viselkedése, munkavállalókkal való bánásmódja ellen, melynek legismertebb példája a helyi, tapasztalt dolgozók sorozatos elbocsátása. 2022-ben a makói munkáltató rendőrt is hívott a szakszervezet filmvetítésére, amikor a Continental clairoix-i gyárbezárásáról szóló francia dokumentumfilmet szerették volna megtekinteni.
Radics Gábor szókimondó, harcias szakszervezeti vezető, akinek elbocsátásával még kiszolgáltatottabbá váltak a Continental makói és szegedi dolgozói. Lázár János és a fideszes makói önkormányzat anyagi támogatása többször kapóra jött az általa vezetett szakszervezeti szövetségnek, főleg akkor, amikor az ellenzék és a szakszervezeti bürokrácia nem iparkodott őket támogatni.
Ez a támogatás azonban így is kevésnek bizonyult a magyar jogrendszer ellen, amely a munkáltatók, és nem a munkavállalók pártját fogja.
A rendszerváltás óta folyamatosan romlik a munkajog. Ennek mikéntjéről keveset tudunk mi laikusok, de hatásait nap mint nap érezzük. Az egyik legjelentősebb romlás 2012-ben következett be, amikor a Fidesz úgy módosította a munka törvénykönyvét, hogy a munkáltatók könnyebben felmondhassanak az alkalmazottaknak. Ennek kapcsán Fodor T. Gábor munkajogász a rabszolgatörvény elleni tüntetések idején így fogalmazott a Mércén:
„a munkavállaló számára súlyos jogi (értsd: anyagi) rizikót jelentő felmondási szabályok nélkül a többi munkajogi szabálynak sincs értelme, hiszen a renitens, a jogaikért szót emelő munkavállalók érdemi következmények nélkül eltávolíthatóak.”
Természetesen a vendégmunkások tömeges alkalmazását is a Fidesz tette törvényileg lehetővé, 2022 júniusában. S bár a kormány 2023 októberében megígérte, nem fogják hagyni a vendégmunkás-törvénnyel való visszaélést – azaz kötelezni fogják a cégeket, hogy előbb vegyenek fel álláskeresőket mint vendégmunkásokat – erre az ígéretre egy évvel (!) azután került sor, hogy a Mérce 2022 szeptemberében megírta, indonéz vendégmunkásokat alkalmaz a makói Continental, miután több tapasztalt és szervezett, a 2021-es sztrájkban kulcsszerepet vállaló dolgozót is elküldtek a cégtől. Sőt, mielőtt az elmúlt hónapokban országos botránnyá vált volna az indonéziai vendégmunkások behozatala, addig a makói Continental már 2021-ben is úgy vált meg egyik tapasztalt dolgozójától, hogy előbb betaníttatták vele ukrán származású vendégmunkás utódját.
Ahányszor csak sarkukra állnak és öntudatra ébrednek a magyar dolgozók, a Continental a helyinél is kiszolgáltatottabb és könnyebben elhallgattatható dolgozók után kutat – és a kormány ebben mindig partner.
Még számtalan másik törvényt említhetnénk, amely bizonyítja a kormány bűnrészességét a makói Continental gyárban uralkodó állapotok előállításában. A vita kedvéért ideiglenesen mégis adjunk hitelt Lázár Jánosnak és feltételezzük, hogy a Continental csupán rosszhiszeműen kihasználja azt a jogi-gazdasági környezetet, amit a kormány kénytelen-kelletlen megteremtett! Még ha így is lenne, akkor is akad egy törvény, amelyet mintha csak a makói Continental kedvére hoztak volna, de legalábbis feltűnően kapóra jött nekik.
2020-ban a makói Continental egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést, amely 2021 februárjában és márciusában a munkavállalók sztrájkját váltotta ki. A sztrájk jóvoltából a kollektív szerződés év végéig érvényben maradt, az abban foglalt végkielégítéseket pedig sikerült véglegesen megőrizni. A sztrájkot szervező szakszervezet szerint is a végkielégítések megőrzése volt a sztrájk egyik legfontosabb eredménye. A végkielégítés rendkívül fontos az évtizedek óta a cégnél dolgozó munkásoknak, akiknek a fizikai épsége is megszenvedte az évek alatt a gyári munkát, és akiknek nagy szüksége lehet erre a biztonsági tartalékra több évtizedes munkaviszonyuk megszűnése után.
Ezt az eredményt jócskán elrontotta a kormány, amikor 2022 novemberében olyan törvényt fogadott el a parlament, amely alapján a munkáltatók fizetetlen szabadságra küldhetnek egészségügyileg alkalmatlanná nyilvánított munkavállalókat, így végül maguknak kell kezdeményezniük felmondásukat, ezzel veszélyeztetve a végkielégítésüket, amely munkáltató által kezdeményezett elbocsátás esetén biztosított lenne. Ezzel a törvény adta lehetőséggel már tavaly óta él a makói Continental, és egyelőre a nyilvánosságból nem is tudni más munkáltatóról, aki alkalmazná ezt a törvényt.
A kormány nyilvánvalóan nem fogja sebtében helyrehozni több mint tízéves gazdaságpolitikáját. Az ilyesmi nem is áll se szándékában, se érdekében. Ha mégis Lázár János figyelmébe ajánlhatnánk egyetlen törvényt, amely szembeköpte a 2021-es sztrájk résztvevőit, és amelyet mindenképp vissza kell vonnia a kormánynak a makói helyzet rendezéséhez, akkor ez lenne az.