Soknak tartotta a MÁV-Volán a buszos szakszervezet 90 ezer forintos idei béremelési igényét a ma (kedden) megtartott újabb bértárgyaláson. Mivel ez már így is alacsonyabb követelés, mint az eredeti, ennél többet nem akarnak engedni, ezért elkerülhetetlenné vált az újabb, január 28-29-ei Volán-sztrájk – erősítette meg lapunknak Dobi István, a buszvezetők többségének bizalmát élvező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke. A munkáltató ragaszkodik a három évre szóló megállapodáshoz, melynek keretében idén 70 ezer forintos emelést kapnának a MÁV-Volán dolgozók.
A szakszervezeti vezetőtől azt is megtudtuk, a tárgyaláson részt vevő kilenc szakszervezetből hét (többek közt például vasutasok) alá fogja írni a három évre szóló bérmegállapodást, a magasabb, egy évre szóló béremelést kérő SZAKSZ és a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) így külön utakon folytatja a tárgyalást a Volánnal.
A MÁV-Volán cégcsoport múlt heti közlése szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter hároméves bérmegállapodásra tett javaslatot. Eszerint 2024-től 2026-ig legalább 25 százalékkal (azaz évente átlagosan körülbelül 8,33 százalékkal), ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forinttal, egységesen nőne a dolgozók bére. Mint azt a SZAKSZ saját közleményében múlt kedden kiemelte,
az ajánlatnak az is a részét képezte, hogy a béren kívüli juttatások mértéke nem növelhető, annak csak szinten tartására van lehetőség. Mindezzel csak három év alatt teljesülne a SZAKSZ egy évre szóló, 25 százalékos bérkövetelése.
A béremelés mértékéről a két volános szakszervezet között sincs teljes egyetértés. Mint azt a SZAKSZ kifejtette, azért nem támogatja a tárgyalásokon többek közt szintén részt vevő másik buszos szakszervezet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet által kért 15 százalékos béremelést, és azért kér 90 ezer forintos fix összegű alapbéremelést,
mert ezzel az alacsonyabb keresetű munkavállalók bérét lehetne a magasabb keresetűek béréhez közelíteni.
A 90 ezer forintos béremeléssel a termelésben dolgozók (autóbuszvezetők, karbantartók, forgalmisták stb.) egyértelműen jól járnának. Míg a magasabb keresetű munkavállalók a 15 százalékos béremeléssel akár a 70 ezer forint dupláját is megkapnák, így 120-160 ezer forintos bérfejlesztésben is részesülhetnének a szakszervezet számításai szerint.
„Arról nem is beszélve, ha lemegyünk a boltba, mindenkinek ugyanannyiba kerül a kenyér, a tej, túró, sajt, stb. Az élelmiszer ára az infláció csökkenésével egyáltalán nem akar csökkenni, sőt január 1. napjával némely élelmiszer ára tovább emelkedett!
Igenis a magasabb keresetű munkavállalók vállaljanak szolidaritást az alacsonyabb keresetű munkatársaikkal, ezért kell 2024. évben még a fix összegű béremelést alkalmazni a Volánbusznál” – fogalmaz a szakszervezet Facebook-oldalán Dobi István elnök.
Az emelés alacsony átlagos mértéke mellett azért sem fogadhatta el a Lázár-minisztérium több évre szóló ajánlatát a szakszervezet, mert egy hároméves bérmegállapodás hatálya alatt a későbbiekben jogszerűen sztrájk sem tartható.
A SZAKSZ eredetileg 112 500 forintos alapbéremelést kért, amiből engedett, de a jelenleg követelt 90 ezer forintnál kisebb emelést nem hajlandó elfogadni. Mivel ezt a mai tárgyaláson sem adta meg a munkáltató, a decemberi kétnapos sztrájkot követően január 28-29-én újabb jelentős sztrájkra számíthatunk, miután a Volánnál dolgozó 10 400 autóbuszvezető 58 százaléka, vagyis közül közel hatezren aláírásukkal támogatták az elmúlt hetekben a SZAKSZ bérharcát.