A Magyar Közlekedési Klub hívta fel arra a figyelmet, hogy kikerültek a MÁV honlapjára az augusztus 1-től megszűnő vasútvonalakat járatait pótló autóbuszok menetrendjei.
A jelenlegi és jövőbeli menetrendek alapján arra lehet következtetni, hogy jócskán hosszabb lesz a buszos utazás menetideje, mint a vonaté.
Dombóvár és Komló közt például 24 perccel növekedhet a menetidő a vasútról buszra váltással, ami arányaiban nagymértékű növekedést jelent az eredetileg 45 perces útvonal esetében. Miskolcról Tiszaújvárosba pedig 17 perccel tovább tart majd eljutni.
A tíz megszűnő mellékvonal helyére Lázár János építési és közlekedési miniszter a régi – Hodásznál nemrég például súlyos balesetet is okozó – vasút helyére légkondicionált, „gyors”, „kényelmes” és „biztonságos” buszjáratokat ígért.
A Volánbusz szakszervezete, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint azonban se dolgozó, se légkondicionáló nincs elég a munkaerőhiánnyal küzdő Volánbusznál a vasútvonalak helyettesítésére. Az új menetrendek alapján Lázár János gyorsaságról szóló ígérete sem tűnik tarthatónak…
A mellékvonalak ellen tiltakozik 18 szakmai és civil szervezet is. A szervezetek szerint a kormány döntése „ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt”. 13 éve egyébként Völner Pál egykori fideszes államtitkár is büszkén nyitotta újra a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat.