Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

„Ez ugyanaz, amit a Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt” – nyílt levélben tiltakozik 18 szervezet a vasútvonalak bezárása ellen

18 szakmai és civil szervezet fordult nyílt levélben a Orbán Viktor miniszterelnökhöz, hogy tiltakozzanak a napokban napvilágot látott vasútvonal bezárási tervek ellen. A szervezetek értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis szerintük ez szembemegy a kormány vidékbarát politikájával, fél-egy évvel ezelőtti döntéseivel, és „statáriális jellegével” aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát.

„Ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével az Ön pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt”

-írják szerkesztőségünkhöz is eljuttatott nyílt levelükben. A szervezetek szerint a mostani „rapid döntés” közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg – írják, utalva a Hodász mellett utasokat leforrázó vonatra.

„Az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés. A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre”

– fogalmaznak a szervezetek, hozzáteszik, a falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Azonban véleményük szerint ez nem pénzügyi, hanem felfogásbeli válság. A szervezetek szerint

a buszos és vasúti közlekedés egyaránt rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő az ország nagy részén.

Eközben szerintük egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető:

„A vasúti járműhelyzet kezelésére számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül:

  • A magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak. Ezeket meg kell vásárolni!
  • Amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával. Jelentkező bőven volna, közszolgáltatási szerződés keretében jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon.”

Amint arról beszámoltunk, a MÁV Zrt. tíz mellékvonalon szünetelteti a vonatközlekedést, a tervek szerint buszokkal pótolva azt. Az ügyben a lapunknak nyilatkozó Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke, Dobi István szerint azonban az autóbuszvezetők mellett a szakmunkásokat, az autószerelőket, villanyszerelőket is érintő munkaerőhiány miatt kétséges, hogy megvalósítható-e a „korszerű, légkondicionált autóbuszokkal” való pótlás. 

Aláíró egyesületek és csoportok: Magyar Közlekedési Klub; Közlekedő Tömeg; Bakonyvasút; Sétáló Budapest; Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal; Levegő Munkacsoport; Székesfehérvár-Komárom vasútvonal (Déli Vasút Egyesület); Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal; Pápa-Tatabánya vasútvonal; RegionalBahn; Pannonvasút Egyesület; 47. Komló-Dombóvár vasútvonal; Kapostüskevár vasúti megállóhely és múzeum vasútbarát oldala (Verebély László Vasúttörténeti Egyesület); 46-os vasútvonal; 98 Szerencs-Abaújszántó-Hidasnémeti vasútvonal; Balatonszentgyörgy – Somogyszob vasútvonal – 37; Barcs-Somogyszob És Somogyszob-Balatonszentgyörgy Vasútvonalak

Címlapkép: MTI/Czeglédi Zsolt