Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

„Az üzemanyaghiányos ellátás összedőlt” – több száz kút zárhat be a benzinárstop miatt

Egyre súlyosabbak az üzemanyagellátási problémák Magyarországon, a kisebb kutak készlethiánya mellett a nagyobb szolgáltatók mennyiségi korlátozásra kényszerülnek, a jelenlegi állapot pedig akár 500 kutat is érinthet – mesélte a Portfolionak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.
Múlt hétfő óta a Mol 194 kis kútra nem szállít üzemanyagot, pénteken pedig bejelentették, hogy ezen a héten sem fognak kapni „az ország működése és energiabiztonsága” érdekében. A Portfolio szerint adöntésnek több oka is volt, például az, hogy karbantartási munkákat kell végezni a Dunai Finomítóban.  Az üzemanyagellátási problémák a kormány benzinárstop rendelete óta folyamatosak, vannak olyan kutak, ahol csak 10 litert lehet vásárolni a hatósági áras üzemanyagból.
A Miniszterelnökség mai közleménye alapján

a kormány csak úgy tudja fenntartani január 1-től az üzemanyagár stoppot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a Százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik.

A benzinárstop miatt azonban jelentősen megemelkedett a fogyasztás is, ez pedig több száz kis benzinkutat sodort a csőd szélére. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke a Portfolionak nyilatkozva elmondta, jelenleg 258 társaságot érint az üzemanyaghiány. Hozzátette, magyarországi energiaellátás az árstopok előtt úgy nézett ki, hogy 70 százalékban a Mol intézte az ellátást és körülbelül 30 százalék érkezett importból, ebből a behozatalból lettek kiszolgálva a kis kutak.

„Ez a rendelet azonban az árplafon miatt bedőlt és az import teljesen leállt”

-folytatta az elnök. A hazánkba érkező üzemanyag csak akkor tud majd visszajönni, ha versenyképesebbek lesznek az árak. Egri szerint egyértelmű, hogy az üzemanyaghiányos ellátás összedőlt, mert

a kormány furkósbottal hoz döntéseket, amivel egész üzletágakat rombolnak le és komplett ellátási és kereskedelmi láncokat tesznek tönkre.

A hírportál Bujdos Esztert, a Holtankoljak.hu ügyvezetőjét is megkérdezte, aki elmondta, jelenleg nem logisztikai probléma hanem üzemanyaghiány van, ez pedig egyértelműen az ársapkának köszönhető, ami akár 500 kutat is érinthet. Az emberek körében is egyre nagyobb az elégedetlenség a folyamatos üzemanyaghiány miatt. Bujdos hozzátette, az árstop kivezetése nem varázsütésre oldaná meg a helyzetet, de visszajönnének az importőrök akik korábban a magyar hálózat 30 százalékát szolgálták ki.

A kormány még tavaly november 15-én rendelte el a 480 forintos hatósági üzemanyagárat, melyet több alkalommal is meghosszabbított, most legutóbb 2022 végéig. Az ársapka rengeteg kisvállalkozást sodort a csőd szélére, a gazdasági károk enyhítése érdekében pedig a kormány több körben is átdolgozta a stopot, egymás után vonva ki az annak hatálya alól a fogyasztók egyre nagyobb részét. A jelenlegi rendszerben azonban sem a vállalkozások, sem pedig a fogyasztók nem járnak jól. A hatósági ár következtében súlyos üzemanyaghiány alakult ki, így még ha meg is hosszabbítják az ársapkákat, nem lesz mit tankolni a kutaknál.

 

Címlapkép: MTI/Koszticsák Szilárd