Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Vasutasok Szakszervezete a hazai vasúti árufuvarozás teljes összeomlásától tart

A Vasutasok Szakszervezete a kormánytól kér segítséget a vasúti árufuvarozásban dolgozók foglalkoztatásához, derül ki a VSZ közleményéből. A szakszervezet levelet írt Varga Mihály pénzügyminiszternek és Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek, melyben azt írják: mivel a szektorban a tervekkel ellentétben nem indult meg a fejlődés, az ágazatot a teljes összeomlás fenyegeti.

Veszélybe kerülhet, akár össze is omolhat a teljes hazai vasúti árufuvarozás, ugyanis nem váltak be az Európai Zöld Megállapodás célkitűzései és a Vasút Európai Éve kampányhoz fűzött remények sem, így a szektorban, egyebek között a Rail Cargo Hungariánál sem indult meg a tervezett felvirágzás – érvel a kormány illetékeseinek írt segítségkérő levelében a Vasutasok Szakszervezete. A VSZ kiemelte, a vontatási energia árának minden elképzelést túlszárnyaló, a tavalyihoz képest ötszörös drágulása 2022-ben különösen nagy, akár teljesíthetetlen kihívás elé állítja a vasútvállalatokat. A hazai szektor versenyképességét drámaian gyengíti a környező országokban tapasztalt lényegesen kedvezőbb energiaár-helyzet is – olvasható a minisztereknek küldött levélben.

A szakszervezet leszögezi: kormányzati segítség nélkül munkavállalók ezreinek a munkahelye és a megélhetése kerülhet veszélybe, s ez a helyzet magával sodorhatja a teljes hazai vasúti áruszállítást.

Amennyiben ez bekövetkezik, feleslegessé válik számos, már korábban elvégzett és a jövőben tervezett beruházás is – érvel a szakszervezet. Ezt a katasztrofális állapotot csak kormányzati segítséggel tudja elkerülni az ágazat – zárta segítségkérő levelét a VSZ.

A Rail Cargo-t érintő problémákról még 2020 februárjában számoltunk be. Az úgynevezett egyes kocsi-forgalom jó részét intéző céggel a kormány még 2019-ben kötött stratégiai megállapodást, amelynek értelmében – éppen az ország áruforgalmának egyszerűbbé tétele és az közúti teherforgalom növekedésének elkerülése céljából – jelentős támogatásban részesítené azt. A szakszervezetek akkori számításai szerint egyenesen évi 40.000 teherautóval többre lenne szükség Rail Cargo Hungária üzletágának feladása után, amely az ország károsanyag-kibocsátásának növekedéséhez is jelentősen hozzájárulna.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán