Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Suzuki máris több száz munkást tesz utcára a gyárleállás miatt

Frissítés (vasárnap 18:50): A Magyar Suzuki Zrt. honlapján közzétett egy nyilatkozatot, amelyben kijelentik, hogy a jelenlegi helyzetben is megtartják minden munkavállalójukat, és mindenkinek biztosítja bére kifizetését a gyártás újraindulásáig.

Az írás szerint „számukra az állásidő, munkaidő áthelyezés, otthoni munkavégzés illetve a fizetett szabadság lehetősége adott.”

Korábban írtuk:

Miután szerdán kiderült, hogy hétfőtől szünetel a termelés a gyárban, a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárából érkezett információk alapján 4-600 fő kölcsönzött munkással közölte péntek este a munkaerőkölcsönző cég képviselője, hogy hétfőtől nincs munkájuk a koronavírus miatti új helyzetből fakadóan, így mehet mindenki amerre lát, és hétfő reggelig ki is kell költözni a munkásszállóról.

Ez rengeteg embernek jelent súlyos egzisztenciális problémát, mivel míg pénteken munkájuk, jövedelmük és a munkásszálló révén lakhatásuk is volt, most egy csapásra valamennyi odalett, így a különösen kiszolgáltatott helyzetben lévő munkásoknak egyik napról a másikra kellene megoldást találniuk megélhetésükre.

Telefonon értük el László Zoltánt, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnökét, aki megerősítette értesüléseinket. A szakszervezeti vezető elmondta, az éjszaka során találták meg a Vasast cseten, és egy videót is küldtek, melyen az látszik, hogy a munkásokat foglalkoztató munkaerőközvetítő egy alkalmazottja – László szerint mintha csak egy színdarabot látnánk – a munkásszálló lépcsőjén állva kapja meg az e-mailt, mely szerint a Suzukinak a továbbiakban nincs szüksége a kölcsönzött munkásokra.

László kifejtette, az ország minden részéről – és külföldről, például Ukrajnából – összeszedett munkásoknak sokszor egyáltalán nincs alternatív lakhatásuk, ezért a munkásszálló létfontosságú juttatás volt, melyet most ráadásul jövedelmükkel együtt vesztenek el. Ezeknek az embereknek szükségük lesz valamilyen segítségre, különben nem tudni, hogyan fogják átvészelni a koronavírus miatti válságot, mely gazdasági szempontból vélhetően jóval tovább fog húzódni, mint maga a járvány. Ahogy László mondta, mivel a cégekre nem lehet számítani és jogi lehetőségek nem állnak rendelkezésre,

„itt vagy a kormány segít, vagy a szolidaritás, a társadalom segít, vagy senki.”

A Vasas épp emiatt nyílt levélben fordult a cégekhez és Orbán Viktor miniszterelnökhöz, valamint a kormányhoz. A cégeket arról kérdezik, hogyan segítik a hazautazást és a lakhatást, a levél második részében pedig felszólítják a kormányt, hogy hozzon intézkedéseket a kiszolgáltatott helyzetbe került munkások megsegítése érdekében.

A Vasas nyílt levele:

Nyílt levél

2020. március 20-án este elkeseredett, munkájukat vesztett dolgozók fordultak hozzánk egy drámai hírrel, és egy azt alátámasztó videóval a segítség reményében.

A Livita Dorta Kft. egy munkásszálláson közölte az általa foglalkoztatott munkavállalókkal, hogy a Magyar Suzuki Zrt. a kölcsönzés keretében foglalkoztatott munkaerőre vonatkozó igényét azonnali hatállyal felmondta. Ennek következményeként a Livita Dorta Kft. a vele szerződésben állók munkaviszonyát még aznap meg is szüntette. A munkaviszonyhoz kapcsolódóan a dolgozóknak biztosított munkásszállást hétfő reggelig mindenkinek el kell hagynia. A Vasas kéréssel fordult a két céghez, hogy egy világjárvány sújtotta időszakban ezek az emberek ne váljanak földönfutóvá, ne kerüljenek az utcára. Amint reagálnak, a válaszukat természetesen közreadjuk.

Ezúton fordulunk a magyar kormányhoz, Orbán Viktor miniszterelnök úrhoz!

Annak érdekében, hogy az ilyen és ehhez hasonló esetek megoldódjanak, valamint a jövőben elkerüljük őket, szükségesek olyan intézkedések, melyeket a környező országokban már bevezettek, és amely szerint egy bizonyos időszakban az állam vállalja át az elbocsátani tervezett dolgozók fizetését. Emellett szükséges a hazánkban már bevezetett munkáltatói és munkavállalói adókedvezmények kiterjesztése más, immáron szintén közvetlenül érintett szektorokra. A Vasas szakszervezet és más ágazatok dolgozói érdekképviseletei is kész javaslatokkal várják, hogy bevonják őket a megoldások kidolgozásába.

A kormány nem nézheti tétlenül a dolgozó emberek tragédiáját! Minden magyar dolgozó ember nevében kérjük, hogy az érintettek bevonásával, közösen védjük meg a munkahelyeket és az emberek egészségét a vészhelyzetben!

Vasas Szakszervezeti Szövetség

Mint László elmondta, ebben a helyzetben kormányzati beavatkozás szükséges, tipikusan a kölcsönzött munkaerő kiszolgáltatottsága játszik itt szerepet, mikor az ilyen formában foglalkoztatott munkásokat kirúgják, egy hónap végkielégítést kapnak, ami nem sokra elég. Ezen túl a munkáltatónak semmilyen más kötelezettsége nincs, törvényesen szélnek ereszthetik őket.

Noha jelenleg a Suzukiról tudjuk, hogy elküldte a kölcsönzött munkásokat, egyelőre nem tudni, hány cégről van szó, mindazonáltal nem hivatalosan lehet sejteni, hogy máshol is történt ilyen. László szerint a Suzukinál alkalmazott 4-600 kölcsönzött munkás mellett akár 10 000 főt is elérhető szám lehet ez Magyarországon, ebből több száz, több ezer ember lehet olyan helyzetben, hogy nem tudja mit csináljon, hova menjen, miután megszűnt a munkája és a lakhatása, és az utcán találja magát egy-két táskával, melyekben minden holmija benne van.

Mindazonáltal az országban nem a Suzuki az egyetlen üzem, ahol kölcsönzött munkásokat foglalkoztatnak, sőt, ez szinte valamennyi nagyobb és kisebb ipari termelőnél jellemző, hogy a gyárak alkalmazkodni tudjanak a változó igényekhez, és a magyarországi ipari termelés derékhadát jelentő autógyárak leállásával mind a gyárakban, mind a széles beszállítói hálózatban foglalkoztatott munkások helyzete bizonytalanná válik.

Közülük a legrosszabb helyzetben a kölcsönzött munkások vannak, akiket munkaerőközvetítő cégen keresztül foglalkoztatnak, és egy adott visszaesés esetén elsőként küldenek el a gyárakból. Munkajogi szempontból igen kiszolgáltatott helyzetben vannak, a munkaerőkölcsönzés rendszere azt a célt szolgálja, hogy a termelőegységek tulajdonosai a munkásságra háríthassák a piacgazdaság természetéből fakadó hullámzó keresletet.

Ugyanis mikor nagyobb egy adott termékre a kereslet, és a gyár a saját munkásaival nem tudja kielégíteni, akkor egy ezzel foglalkozó cégen keresztül bérel munkásokat egy adott időszakra, hogy fokozni tudja a termelést. Azonban amint visszaesik a kereslet és így kevesebb munkáskézre van szükség, a kölcsönzött munkaerőtől megszabadul a gyár, így a tőkének mindig rendelkezésére áll a megfelelő mennyiségű munkaerő, viszont csak akkor kell fizetne a munkást, mikor folyik a termelés.

A kecskeméti Mercedes gyár már kiadott közleményt, eszerint a gyárleállás idejére a kollektív szerződésben meghatározott munkaidőkeret terhére rendelnek el szabadságolást a gyár alkalmazottai számára, vagyis egyelőre nem rúgnak ki közvetlenül foglalkoztatott munkásokat.

Noha már több ország kormánya is döntött úgy, hogy a kényszerű leállások miatt munka nélkül maradt munkások bérének egy részét biztosítja, ráadásul nem is csak centrumországokban, de a környezetünkben Csehországban és Romániában, Magyarországon egyelőre nem tudunk ilyen kormányzati tervről.

Ezzel szemben míg a cégek nagy része nem úgy tűnik, hogy fizetnének dolgozóiknak míg a gyárak állnak, a magyar kormány grandiózus gazdasági intézkedései is leginkább a cégeket és a tulajdonosokat védik, sőt, gyakorlatilag a munkajogot is hatályon kívül helyezték.

A válságos helyzetben a Vasas igyekszik segítséget nyújtani a dolgozóknak, ezzel kapcsolatban az alábbi plakáton találhatók információk és elérhetőségek:

Cikkünk megjelenése előtt kerestük a Magyar Suzuki Zrt-t is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A Mérce koronavírussal kapcsolatos cikkeit itt találjátok meg.

Címlapkép: MTI/Szigetváry Zsolt