Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Európa-szerte leállnak az autógyárak a koronavírus miatt, köztük a győri Audi és a szentgotthárdi Opel is

Ez a cikk több mint 4 éves.

A Volkswagen-csoport vezetője, Hervert Diess bejelentette: két-három hétre felfüggesztik a termelést több németországi és európai üzemben, ami az ingolstadti, a neckarsulmi, a brüsszeli és a mexikói gyárai mellett az Audi győri  telephelyét is érinti. A leállás már a hétvégén megtörténik – tudta meg a Portfolio.

Az Audi közleményében azzal indokolta a döntését, hogy a koronavírus feltartóztathatatlanul terjed Európában és a világ különböző országaiban, aminek hatására jelenleg egyértelműen rosszabb az értékesítési helyzet és az alkatrészellátásban is mutatkozik bizonytalanság.

„Már eddig is számos intézkedést hoztunk annak érdekében, hogy megóvjuk munkatársaink egészségét. Köszönet illet minden munkatársat, akik ezekben a nehéz időkben gyorsan és másokkal együttműködve cselekednek valamennyi audis védelme érdekében”

– mondta Peter Kössler, az Audi AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja, az Audi Hungaria Zrt. felügyelőbizottságának elnöke és a nemzetközi válságstáb vezetője.

Hogy ez milyen következményekkel jár a munkavállalókra nézve, arról egyelőre nem adott információt az Audi, de a Győri Hírek helyi forrására hivatkozva azt írja, elbocsátások nem történnek, a leállás egy részét fizetett szabadságként, egy másik részét állásidőként fogják elszámolni a dolgozóik felé, illetve lesznek olyan napok is, amikor csökkentett munkabért kap mindenki. Ezügyben az Audi későbbre ígér tájékoztatást, biztosat tehát csak akkor tudhatunk majd.

Az Audi mellett szinte minden autógyártó leállásokat jelentett be a napokban Európa-szerte. A Peugeot, Opel és Vauxhall márkákat gyártó francia PSA március 27-éig teljes európai autógyártásának felfüggesztését jelentette be. A leállás összesen 15 gyárat érint Spanyolországban, Franciaországban, Németországban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban, Portugáliában és Szlovákiában.

A Fiat bezárta lengyelországi és olaszországi üzemeit (többek közt például a Ferrarit is). Az Audit is gyártó Volkswagen szintén leállítja legtöbb európai üzemét, vagy csökkenti a termelésüket: a koronavírus egyik gócpontjává alakult Olaszországban a cégcsoporthoz tartozó Lamborghini is leállt, Csehországban pedig a Skoda, illetve a dél-koreai Hyundai szakszervezetei 2 hetes leállást javasolnak a munkáltatónak, erről azonban még nem született döntés.

A Ford németországi gyárai egyelőre csökkentett, vagy normál termelés mellett üzemelnek, spanyolországi telephelye viszont bezárt, miután 3 alkalmazott koronavírus-tesztje pozitív lett (Spanyolországban szinte minden más autógyár is bezárt.) A Renault bezárja franciaországi gyárát, többi európai üzemének működését pedig az egyes országok helyzetének alakulásától tette függővé.

Az európai helyzetet elnézve úgy tűnik, az autóipar visszaesése, a beszállítói láncok összeomlása és a számos gyárban észlelt koronavírusos megbetegedések elkerülhetetlenül hatással lesznek a magyarországi gyárakra is. Az Audi mellett várhatóan további leállások, vagy legalábbis termeléscsökkentő intézkedések következnek majd. Az infoesztergom úgy tudja, a Suzuki-gyárban már meg is kezdődött a műszakok átszervezése.

A magyarországi helyzettel kapcsolatban kérdéseinkkel felkeresünk több autóipari szakszervezetet is. Amint választ kapunk, beszámolunk arról, szerintük mire számíthatunk.

Frissítés 14:45
A jövő héttől legalább a hónap végéig nem termel a szentgotthárdi Opel gyár, tájékoztatta a Totalcart Kaszás Zoltán, a cég kommunikációs vezetője. Kaszás a lapnak elmondta, hogy hetek óta fokozott fertőtlenítési és takarítási rendszert vezettek be, utasításokat adtak az üzem 850 dolgozójának a higiénés előírásokra szigorítására, illetve a személyes kontaktusok minimalizálására, és most is hőmérőzik a szentgotthárdi gyárba érkező kamionok sofőrjeit. Emellett kevesebb látogatót fogad a gyár és az üzleti utak számát is lecsökkentették.

(via europe.autonews.com)

Címlapkép: MTI / Koszticsák Szilárd