Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A világgazdasági visszaesés miatt 1200 embert, a dolgozók tizedét bocsáthatja el a győri Audi

1.200 embert, vagyis a gyár dolgozóinak cirka tizedét érintő létszámleépítésbe kezdhetett az Audi győri gyára a dolgozók információi szerint, írja a G7.

A Volkswagen-csoport, sőt, a világ legnagyobb motorgyárának, és egyben Magyarország ötödik legnagyobb foglalkoztatójának több munkása számolt be a portálnak arról, hogy a gyár vezetése nagyjából egy hónapja jelentette be az alkalmazottaknak, hogy 1.200 fővel csökken a közeljövőben a gyárban dolgozók száma.

Az elbocsátásokat nem kirúgások útján intézik, hanem a járműiparban egyébként megszokottnak tekinthető határozott idejű szerződések meg nem hosszabbítása útján hajtják végre, ahogy a nyugdíjazás előtt álló munkásokat is próbálják mihamarább nyugdíjazni.

A lap megkereste az üzem vezetőségét is, akik noha a kérdésben nem szerepelt számadat, válaszukban úgy fogalmaztak, „cáfoljuk, hogy 1200 munkatársat el fogunk bocsátani”

– vagyis ez a szám valamilyen formában mindenképp felmerült a vállalat terveiben, belső kommunikációjában is.

A cég G7-nek küldött válaszában azt is megírta,

„valamennyi vállalati folyamatunkat felülvizsgáljuk, amely természetesen szinergiákat is teremt minden üzleti területen, így az átalakulási folyamat hatással van a foglalkoztatásra is”,

ami virágnyelven annyit tesz, valóban várhatók leépítések a cégnél.

A G7 adatai szerint egyébként már tavasz óta csökken a cégnél a dolgozók létszáma, miután áprilisban csaknem 14.300 fővel tetőzött a dolgozói létszám, mostanra több, mint háromszáz fővel kevesebben dolgoznak az üzemben, ahogy az már a Mercedesnél is elkezdődött.

A többek között a magyar ipari termelésben kulcsfontosságú autóiparban felhasznált acélt gyártó Dunaferr pedig épp most jelentett be leépítést a kereslet csökkenése miatt.

Szimacsek Tibor, az Audi Hungária Független Szakszervezet kommunikációs munkatársa szerint nem tudják, mekkora leépítésre készülnek a cégnél, azonban megerősítette, hogy április óta csökken a dolgozók száma, ahogy azt is elmondta, a gyárvezetés igyekszik kommunikálni a dolgozók felé, hogy az iparági változások miatt nehéz biztosat állítani a jövőre vonatkozólag.

Miközben lassul a globális és a német feldolgozóipar, az autóipar globálisan radikális átalakuláson megy keresztül.

A gazdaság növekedésének a lassulása miatt egyre csökken az autók iránti kereslet is, ami már az év folyamán korábban elkezdte éreztetni hatásait a magyar iparon is, mely szélsőségesen kitett a piac változásainak, tekintve hogy a termelés aránytalanul nagy részét adják a német autóipari és a hozzájuk kapcsolódó vállalatok.

Az autók iránti kereslet csökkenését pedig nem csupán közvetlenül az autóipar érzi meg, de egyrészt a kiterjedt beszállítói hálózat, másrészt a munkások fogyasztásának visszaesése miatt az egész gazdaság, így egy ilyen komoly volumenű létszámleépítés az egész régióra komoly hatással lehet.

Az utcára kerülő munkások ráadásul megjelennek a munkaerőpiacon, vagyis a cégek nem kényszerülnek arra, hogy magasabb bérekkel csábítsák a munkaerőt, mert csökkenő számú munkahelyre több álláskereső munkás jut, így idővel a foglalkoztatásban lévők bére is csökkenhet. Mindenesetre az így előálló foglalkoztatási helyzetben valószerűtlen, hogy az év eleji, épp az Audi gyárban kiharcolthoz hasonló béremelést tudjanak elérni a dolgozók.

A kereslet csökkenése miatt a technológiai átalakulás miatt is nagy a bizonytalanság az autóiparban. A hagyományos belsőégésű benzin- és diesel-motorok ugyanis a környezetvédelmi normák és a szabályozások szigorodása, változásai, valamint a technológiai fejlődés, elsősorban az akkumulátor-technológia terén tapasztalható előrelépések miatt fokozatosan kiszorulnak.

Helyüket pedig egyrészt hibrid, vagyis benzin- és kisebb számban diesel-elektromos, valamint tisztán elektromos meghajtású rendszerek veszik át, és miközben a győri egység alapvetően hagyományos motorok gyártására van berendezve – noha a VW konszern szerint a jelenlegi technológiát leváltó hajtásrendszerek gyártását is tervezik a magyarországi üzemben.

Ugyanakkor az elektromos meghajtás jóval egyszerűbb, és kevesebb alkatrészből áll, valamint könnyebben robotizálható a gyártása, így egy technológiai átállás, még ha a korábbihoz hasonló mennyiségű hajtásrendszer legyártását is tervezik, mindenképp munkahelyek megszűnésével járna.

Korábban László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke beszélt arról a Klubrádióban, hogy a közelgő válság és az iparági átalakulások miatt komolyabb leépítések várhatók a feldolgozóiparban, és azon belül a Magyarországon kulcsfontosságú Autóiparban. Akkor azt mondta,

„a teljes feldolgozóiparban van egy rendkívül nagy változás, nagyon nagy volumencsökkenések vannak, voltak, rendkívüli megrendelésállomány-csökkenéseket éltek meg a cégek, és ez nem csak az autóiparon belül, nem csak az Audiról szól, hanem a szerszámgépgyártás, gépgyártás, fémfeldolgozás, tehát rengeteg területén a feldolgozóiparnak”,

A magyar ipar egyébként igen súlyosan kitett a német gazdaság helyzetének, mivel a Magyarországon működő ipari üzemek jelentős részben, mint ahogy az Audi is német tulajdonban vannak, ennek összefüggéseiről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

via G7
Címlapkép: MTI / Koszticsák Szilárd
Olvass tovább!