Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kampány a propaganda média ellen és petíció az MTVA átalakításáért

Ez a cikk több mint 5 éves.

Szabad Január címmel kampányt indít a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) januárban, amelynek célja, hogy megmutassa az állampolgároknak, hogy milyen eszközökkel léphetnek fel ők maguk az állami propagandagépezet zaja ellen.

„A propaganda média természetét jól mutatja, hogy vagy elhallgatja azt, ami tegnap és ma a közmédia épületénél történt, vagy azzal gyanúsítja a tüntetőket és ellenzéki képviselőket, hogy huligánként viselkednek. A TASZ szerint elfogadhatatlan, hogy míg egyes témákról túlzóan és a valóságot elferdítve számolnak be, addig más, a közvéleményt joggal foglalkoztató kérdésekkel kapcsolatban zavaróan csendben maradnak, minden esetben kizárólag a kormány érdekeit szem előtt tartva. A szervezet emiatt, és a hiteles újságírás fontosságának hangsúlyozása miatt indítja #szabadjanuár kampányát” – írja közleményében a jogvédő szervezet.

A kampány mottójául Deák Ferenc híres mondatát választották: „Ha tőlem függene, a sajtótörvénynek csak egy paragrafusa volna: hazudni nem szabad.”

A TASZ eszközöket szeretne adni a polgárok kezébe, amelyek segítségével fel tudják ismerni a hiteles hírforrásokat és ki tudják szűrni a propagandát és álhíreket.

Ezzel párhuzamosan a Mérték Médiaelemző Műhely és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) petíciózásba kezd, mellyel az MTVA megreformálását szeretnék elérni. A két szervezet a következő javaslatokat teszi

A közmédia:

  1. nem tesz közzé kormányzati hirdetést, mert az sérti a függetlenségét: A kormányhirdetés olyan burkolt támogatás, ami a közmédia gazdálkodását átláthatatlanná teszi, bőkezű jutalomként további kormányhűségre ösztönöz, ráadásul a közmédiát a propaganda eszközévé silányítja.
  2. havi rendszerességgel tesz közzé független elemzést hír- és közéleti műsorai kiegyensúlyozottságáról: A közmédia alapvető feladata, hogy a közös ügyeinkről értelmes párbeszédet ösztönözzön. Ebben az elmúlt években nagyon rosszul teljesített. A közönség bizalmának visszanyerését segíti, ha folyamatosan pontos, ellenőrizhető képet kapunk a tájékoztatás minőségéről.
  3. létrehoz egy olyan független testületet, amely a közönségtől érkező panaszok kezelésére alkalmas: A közönséggel való bizalmi viszony helyreállításának szimbóluma egy olyan testület, amely komolyan veszi a közönségtől érkező panaszokat, és a közmédia minden intézményén következetesen számonkéri a törvényi és az etikai szabályok betartását.
  4. közzéteszi havonta csatornánkénti bontásban a nézettségi/hallgatottsági/elérési adatokat: a gazdálkodás átláthatóságának minimuma, hogy a közönség tudja, a saját pénzéből fenntartott közmédia mennyi embert ér el, és ezzel milyen társadalmi hatást képes kifejteni.
  5. olyan költségvetést készít és hoz nyilvánosságra évente, amelyben műsorpercre lebontva világosan látható, hogy melyik műsortípus mennyibe kerül és mennyi jelenik meg belőle: A közpénz-tízmilliárdokat felemésztő közmédia gazdálkodását teljesen átláthatóvá és ellenőrizhetővé kell tenni. Ez nem csak alkotmányos igény, hanem európai jogi kötelezettség is.
  6. közzétesz minden beszállítói szerződést kereshető formában, adatigénylés nélkül: A hiteles működés alapfeltétele a közpénzekkel való pontos elszámolás.
  7. Kampányidőszakban miniszterelnök-jelölti vitát kezdeményez, amit akkor is bemutat, ha nem minden jelölt jelenik meg. Nem fordulhat elő még egyszer, hogy a választópolgárok úgy adják le a szavazataikat, hogy alkalmuk se volt összemérni a jelöltek elképzeléseit és képességeit. A közmédia nem asszisztálhat olyan politikai kampányokhoz, amelyek a politikai döntésekből teljesen kiiktatják az ésszerűséget.

A petíciót ide kattintva lehet aláírni.