Somogy megyében 100 százalékos, Baranyában 90 százalékos, és Pest megyében is volt olyan állomás, ahol majdnem 100 százalékos volt a leállás – mondta el lapunknak Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke a ma kezdődött kétnapos sztrájk első napjáról. A decemberi munkabeszüntetés után a január 28-29-re hirdetett sztrájkot megelőzően, a Volánnál dolgozó 10 400 autóbuszvezető 58 százaléka, vagyis közel hatezren aláírásukkal támogatták a SZAKSZ bérharcát.
„A mai részvételi adatokban visszaköszön az előzetes felmérés aránya, látszik a sztrájk 60 százalékos támogatottsága. A Volánbusz ismételten titkosította a pontos számokat, és csak akkor tudnánk ellenőrizni az állításaikat, ha közölnék a kimaradt járatok számát – így az ő adataikat mi nem fogadjuk el”
– fogalmazott Dobi. Hozzátette, ebben a 2 napban a decemberi munkabeszüntetéshez képest 10 százalékos részvételnövekedésre számít. A tavalyi kétnapos sztrájkot követően azért hirdetett ismét munkabeszüntetést a SZAKSZ, mert a kedden megtartott bértárgyaláson a MÁV-Volán sokallta a buszos szakszervezet 90 ezer forintos idei béremelési igényét.
A MÁV-Volán cégcsoport múlt heti közlése szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter hároméves bérmegállapodásra tett javaslatot. Eszerint 2024-től 2026-ig legalább 25 százalékkal (azaz évente átlagosan körülbelül 8,33 százalékkal), ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forinttal, egységesen nőne a dolgozók bére. Mint azt a SZAKSZ saját közleményében múlt kedden kiemelte,
az ajánlatnak az is a részét képezte, hogy a béren kívüli juttatások mértéke nem növelhető, annak csak szinten tartására van lehetőség. Mindezzel csak három év alatt teljesülne a SZAKSZ egy évre szóló, 25 százalékos bérkövetelése.
Lázár pénteken a Rádió7-nek adott interjúban úgy fogalmazott, tiszteletben tartja a sztrájkot, de nem tud engedni a sztrájkkövetelésnek, mert pénzből gazdálkodik. Hozzátette: „Ki van számolva a cég bevétele. A nincsből nem tudok adni, sem a munkavállalóknak, sem a Fradinak. A józan ész logikáját követem, a vanból tudok adni.”
Ezzel kapcsolatban Dobi István a Mércének azt mondta,
„mi munkavállalók vagyunk, dolgozunk, ellátunk egy közszolgáltatást, ami az ország működtetését biztosítja. Munkába szállítjuk az utasokat, iskolába a gyerekeket, orvosi ellátásra a rászorulókat, tehát nélkülünk megáll az élet.”
Ez pedig szerinte más kategória, nem lehet mérlegre tenni a Fradival.
A hétfőn folytatódó sztrájk mai, első napján, a hétvégi menetrend miatt a helyközi közlekedésben 3670 járat maradhat ki, míg január 29-én hétfőn 19 325 járatkimaradásra kell számítani, Dobi szerint.
A szakszervezetek legközelebb január 30-án, kedden ülnek ismét tárgyalóasztalhoz, amivel kapcsolatban a SZAKSZ vezetője úgy fogalmazott:
„Ha eredményes lesz a sztrájk, és a miniszter úr ennek ellenére sem emeli a tétet, akkor összehívunk egy intézőbizottság ülést, ahol háromnapos sztrájkra teszünk javaslatot.”
Amint arról beszámoltunk, első alkalommal 2023 decemberben tartott kétnapos, a rendszerváltás óta nem látott hosszúságú sztrájkot a SZAKSZ. A sztrájk azért tört ki, mert a munkavállalók egyáltalán nem kaptak ajánlatot a jövő évi béremelésre. A szakszervezet 25 százalékos béremelést követelt akkor, amit Lázár János közlekedési miniszter teljesíthetetlennek nevezett.
A holnap jelentősebb erőbedobással folytatódó sztrájkot percről-percre követjük itt, a Mércén!
Nemrég interjúvoltuk meg Dobi Istvánt a szakszervezeti mozgalom megújításának lehetőségeiről, az érdekvédelem nehézségeiről és a Volán-szakma előtt álló jövőről.