Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Rákapcsol a szakszervezet, a buszsofőrök 60 százalékát szeretnék a következő Volán-sztrájk mögé állítani

Felméri a sztrájkhajlandóságot és a bérharc támogatottságát a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), miután a MÁV-Volán-csoport január 16-ára tolta a következő bértárgyalást, a dolgozók így még mindig nem tudják, mekkora béremelésre számíthatnak idén.

A SZAKSZ aláírásgyűjtésbe kezdett országszerte a munkahelyeken, hogy kiderüljön, a Volánbusz munkavállalói megadják-e a szakszervezet számára a felhatalmazást, hogy az továbbra is kiálljon a 25 százalékos bérkövetelése mellett. A dolgozók aláírásukkal emellett azt is kifejezik, hogy, amennyiben a munkáltató a következő, január 16-i tárgyaláson alacsony bérfejlesztési ajánlatot tesz, támogatnák-e egy esetleges újabb kétnapos sztrájk megtartását.

A szakszervezet kedden délután tette közzé a felmérés részeredményeit, melyek alapján jelenleg 2349 autóbuszvezető ért egyet a bérharc folytatásával. Mint azt a SZAKSZ Facebook-oldalán közölték, a buszvezetők 60 százalékának támogatását szeretnék elérni, ennek tartanak most az egyharmadánál. A kitűzött célhoz minden vármegyében 300 támogató aláírást kellene szerezni a szakszervezet számítása szerint.

A  tegnap közzétett adatok alapján több helyütt, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Győr-Moson-Sopron, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékben 150 felett járnak az aláírások, míg Pest vármegyében 210-en, Baranyában pedig 221-en támogatták a félidejénél tartó aláírásgyűjtést.

Somogy vármegyében a decemberihez hasonlóan ezúttal is kiugróan magas a dolgozók szervezettsége, itt 380-an adták aláírásukat a szakszervezetnek.

Mint arról beszámoltunk a Mércén, december 10-11-én a Volánbusz sofőrjei a leghosszabb sztrájkjukat tartották a rendszerváltás óta, miután a munkáltató nem tett béremelési ajánlatot a szakszervezeteknek, amit Pafféri Zoltán vezérigazgató azzal magyarázott, hogy erre nincs felhatalmazása. A mintegy 50 százalékos országos sztrájkhajlandóság megyénként eltérő volt, 95 százalékos részvételével a többi megye közül leginkább Somogy tűnt ki, itt szinte minden buszsofőr sztrájkba lépett.

Arról, hogy mi a somogyi buszvezetők titka, nemrég kaposvári riportunkban számoltunk be, melyben többek közt munkakörülményeikről is meséltek az érintettek. A munkaerőhiány miatt nem ritkán évi 400 órát kényszerűen túlórázó sofőrök a túlórapénzzel együtt is csupán bruttó 400-420 ezer forintot keresnek, ezért is lenne fontos, hogy az alapbérük növekedjen, ne pedig a túlórapénzük, és ne is a pótlékaik vagy az üzemanyag-megtakarításból származó pénzük, mert azok „egy tollvonással elvehetők”.

Emlékezetes, hogy a decemberi sztrájk kapcsán Lázár János építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán arról írt: a szerinte „túlzó mértékű béremelést” a szakszervezet „sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható”.

Csakhogy ez nem volt igaz, a munkabeszüntetés jogszerűségét elsőfokon, majd  másodfokon is kimondta a bíróság. A SZAKSZ elnöke, Dobi István akkor azt mondta lapunknak, veszélyes a miniszter azon kijelentése is, miszerint a tárgyalásokat „a felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk, a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál”.

„Ilyet ő nem tehet meg. Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a SZAKSZ kollektív szerződéskötő képességgel rendelkezik. Vagyis nélkülünk nincs bérmegállapodás a Volánbusznál”

– mondta a szakszervezeti vezető.

Ennek megfelelően, Lázár fenyegetőzése ellenére a SZAKSZ részvételével folytatódik is a bértárgyalás január közepén. Ha itt nem hangzik el a dolgozók számára elfogadható béremelési ajánlat, január 28-29-én újabb sztrájk következhet.

A szakszervezet január 15-ig folytatja az aláírásgyűjtést, mint írják, addig is „rá kell kapcsolnunk, hogy megszerezzük az autóbuszvezetői állomány 60 százalékának az egyetértését”.