Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Bíróságon támadta meg a Volán-dolgozók sztrájkját a cég, a vasutasok is megelégelhetik az időhúzást

Ez a cikk több mint 1 éves.

A Volánbusz dolgozói továbbra is folytatják a hétvégére tervezett sztrájk szervezését, amit a vállalat a bíróságon támadott meg. Akár a járatok közel felét is érintő sztrájk megtartását még a jogszerűtlennek ítélés esetén sem vetné el a szakszervezet. A vasutasok december 7-re rendkívüli ülést kértek a Volánbusszal közös vezetés alá helyezett MÁV Zrt.-től, ha ennek az összehívására nem kerül sor, akkor ők is kényszerítő eszközökhöz folyamodnak a bérharcban.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) november végén kétnapos sztrájkot hirdetett december 10-11-re, miután a Volánbusz nem tudott ígéretet tenni a 25%-os bérfejlesztési követeléseire. Ajánlat azért nem történt, mert a tulajdonos nem hatalmazta fel a tárgyaló tisztségviselőket a bérajánlat megtételére.

A vállalat azonban a bíróság előtt támadta meg a SZAKSZ sztrájkjának jogszerűségét

– derült ki a szakszervezet Facebook-posztjából. A Volánbusz szerint ugyanis jogellenes a munkabeszüntetés, ha az a kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatására irányul a kollektív szerződés hatályának ideje alatt.

Az ügyben megkerestük Dobi Istvánt, a SZAKSZ elnökét, aki lapunknak elmondta, ők a jelenleg hatályos 2021-2023-ra kötött bérmegállapodást teljesítettnek tekintik, ezt nem is támadják, a sztrájk a 2024-re szóló bérharc része. A szakszervezet így valószínűnek tartja, hogy a napokban esedékes végzésében a bíróság az ő javukra ítél majd, azonban Dobi kiemelte azt is, hogy a döntés nem lesz jogerős, így

egy esetleges negatív végzés esetén sem vetik el automatikusan a sztrájk megtartásának lehetőségét – arról pénteken újabb vezetőségi tárgyalás keretében döntenek majd.

A szakszervezeti vezető lapunknak elmondta, a mai napon a Volánbusz és a SZAKSZ között, a sztrájk előtt lefolytatott, valószínűsíthetően utolsó egyeztetés alkalmával, a felek megállapodtak az elégséges szolgáltatás mértékéről, amit a személyszállítás területén, a kétnapos munkabeszüntetés alatt, a sztrájkot szervező szakszervezetnek biztosítania kell. Ezek alapján

december 10-én vasárnap 17 989 járatból 3766 járat maradhat ki, december 11-én pedig a 42 450 járatból 19 288 nem fog közlekedni.

A Volánbusz dolgozói mellett a közös vezető alá került Állami Vasút alkalmazottai is elégedetlenek a jövő évi bértárgyalások alakulásával: a mai napon a vasutas szakszervezetek a MÁV Zrt. vezérigazgatójának, Pafféri Zoltánnak írt közös levélben sürgették azok mielőbbi megkezdését – írják közleményükben. Az aláírók (a VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Vasutasok Szakszervezete) felszólítják a vezérigazgatót, hogy az egyeztetések halogatásával ne hátráltassa a folyamatot, mert a munkavállalók mielőbb tudni szeretnék, mennyiért dolgoznak jövőre. A szakszervezetek 15 százalékos, de legalább 70 ezer forintos béremelést és a lojalitási jutalom 50 ezerrel való növelését kérik. 

Az érdekvédők attól tartanak, hogy a munkáltató szándékosan húzza az időt, és ezért a tárgyalások üteme enyhén szólva sem „az elvárásoknak, különösen nem a munkavállalók felfokozott elvárásának megfelelően alakul”. A késlekedés miatt, illetve a lehetséges konfliktus elkerülése érdekében a szakszervezetek december 7-ére rendkívüli CSÉT ülés összehívását kezdeményezték – fogalmaznak közleményükben.

Megkerestük az ügyben Meleg Jánost, a Vasutasok Szakszervezetének elnökét, aki lapunknak elmondta, mindezidáig nem kaptak meghívót a december 7-re a CSÉT ülésre. Ha erre a holnapi napon sem kerül sor, akkor a holnap esedékes elnökségi ülésen döntést hoznak arról, milyen nyomásgyakorlást alkalmaznak a célok elérése érdekében. Ezek ütemezéséről, forgatókönyvéről a három szakszervezet folyamatosan egyeztet – mondta el Meleg János a Mércének.

Azzal kapcsolatban, hogy a SZAKSZ-hoz hasonlóan terveznek-e sztrájk szervezésbe kezdeni a munkáltatói időhúzás miatt Meleg elmondta, a holnapi elnökségi ülés után tud majd nyilatkozni a végleges döntésről, de „vannak elképzeléseik”. A szakszervezeti vezető úgy fogalmazott:

„Azt elmondhatom, hogy demonstrálni nem fogunk menni, mert az egy puha eszköz, mi pedig keményebb eszközökben gondolkodunk.”

Meleg a vasutas szakma helyzetével kapcsolatban elmondta, a munkavállalói létszám folyamatosan csökken, a szakma korfája elöregedő és nem érkezik ugyanolyan ütemben az utánpótlás. Mindeközben a munkakörülmények is romlanak, nem kerül sor a megfelelő fejlesztésekre.

Cikkünk megjelenése előtt nem sokkal a MÁV-VOLÁN-csoport vezetése közleményben reagált a szakszervezetek követeléseire:

A MÁV-VOLÁN-csoport vezetése minden rendelkezésére álló eszközzel küzd azért, hogy erősítse mintegy 56 ezer munkavállalójának erkölcsi és anyagi megbecsülését. Igazolja ezt a tényt az idei évre, tehát december 31-ig érvényes és maradéktalanul betartott bérmegállapodás is.

Ahhoz, hogy a jövő évi bérfejlesztés mértékéről is felelősséggel meg lehessen állapodni, a vállalatcsoportnak elfogadott üzleti tervvel kell rendelkeznie. Ígérni és megállapodni ugyanis csak akkor szabad, ha van hozzá fedezet.

Az üzleti terv összeállításához a MÁV-VOLÁN-csoport megkapta a Tulajdonos iránymutatásait, zajlanak a terv elfogadásához szükséges tárgyalások. Ismertek a szakszervezetek mintegy 75-100 milliárd forintnyi többletforrást igénylő bérfejlesztési követelései is.

A lehetőségek és a követelések egymáshoz illesztése az elmúlt években megszokott, a szakszervezetekkel közösen kialakított időrend szerint ezúttal is meg fog történni.

Szakmai szinten az érdekképviseletek és a vállalatcsoport képviselői közötti tárgyalások a januárban várható, hivatalos bérmegállapodásig is folyamatosak. Nincs szó sem késedelemről, sem időhúzásról, kizárólag a munkavállalók érdekeit is szolgáló, felelős pénzügyi tervezésről.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Címlapkép: MTI/Vasvári Tamás