Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A német autógyártók csökkentik a kínai beszállítóik számát, ami további válságba sodorhatja az ellátási láncokat

Ez a cikk több mint 1 éves.

Az elmúlt húsz évben Kína a világ egyik vezető autó-alkatrész gyártójává vált. Azonban az elmúlt hónapokban az amerikai és európai autógyártók új alternatívákat kezdtek el keresni a kínai gyártók helyére, mivel a növekvő politikai bizonytalanság miatt megbízhatóbb beszállítókra van szükségük az ellátási láncok fenntartásához.

A pandémia alatt és után is válságban volt már az autóipar az ellátási láncok akadozása miatt, amely válság a gazdasági függésben lévő Magyarországot a centrumországoknál is jobban érintette. Chiphiány lépett fel, ami miatt a kecskeméti Mercedes-gyár egy ideig kénytelen volt leállni, majd később a Kínában kitermelt magnézium hiánya további leállásokat helyezett kilátásba.

A bizonytalan gazdasági környezet árát a dolgozókra hárították a cégek és a kormány, elsősorban a munkaidőkeret megnyújtásával.

A jövő sem sok jóval kecsegtet. A kínai kormány „zéró-covid” politikájának enyhítése és a koronavírus-járvány elhúzódása bizonytalan beszállítókká teszi a kínai partnercégeket a nyugati autócégek szemében. (Ezért is állt volna hosszútávon érdekében a  teljes világgazdaságnak – és nem mellesleg az emberiségnek – a koronavírus-vakcinák szabadalmának feloldása minden ország számára.)

De a válság egyszerre politikai természetű is: minapi hír, hogy Kína további hetvenegy katonai repülőgépet rendelt Taiwan környékére, és kérdés, átfordulhat-e a fegyverkezési láz fegyveres konfliktusba. A konfliktust az Egyesült Államok is súlyosan eszkalálja – a leglátványosabban akkor, amikor augusztusban Nancy Pelosi, a Képviselőház elnöke hivatalos látogatást tett a szigeten, aminek önállóságát Kína nem ismeri el.

Ezért kutat új beszállítók után többek közt a Volvo és a Mercedes is. A Kínában található külföldi alkatrész-gyártók is inkább belföldön próbálják már eladni termékeiket, minthogy exportra gyártsanak.

Az új beszállítók felkutatása és biztosítása azonban túl sok időbe telhet egy olyan iparban, ahol általában csak egy termék kifutása után szokás másik alkatrész-forrás után nézni.

Ezért rövidtávon az ellátási láncok bizonytalansága szinte biztosan az árak további növekedéséhez fog vezetni.

A Financial Times elemzése szerint a válság jobban érintheti a Mercedes-t, a BMW-t és a Volkswagen-t, mint például az amerikai General Motors-t, amely kevésbé függ a kínai beszállítóktól, mint a német megfelelői.