„- Lássa, asszonyom, mi párizsiak vagyunk – mondta kedvesen a markotányosnő.
Az asszony összecsapta a kezét és fölsikoltott: – Istenem, Teremtőm, Jézusom!
– Csak semmi babonáskodás! – kiáltotta az őrmester.”
(Victor Hugo: Kilencvenhárom, 73.)
A francia forradalom alatt 1793-ban a hadsereg feltöltése miatt felkelés tört ki a nyugat-franciaországi Vendée megyében. Balázs Gábor történész, a kommün és a forradalom kutatója elmagyarázza, hogy miként vált a parasztfelkelés valódi polgárháborúvá.
Jean-Clément Martin, a vendée-i felkelés/parasztlázadás/ellenforradalom nagy történésze és demisztifikátora egy francia történészt idéz: „L’histoire, c’est ce que font les historiens.” („A történelmet a történészek csinálják”). Bizony, „Vendée” még a forradalom túlfűtött historiográfiájában is igen forró téma: a jobboldaliak számára „genocídium”, a baloldaliaknak a par excellence bigott, royalista ellenforradalom.
A vendée-i polgárháború kapcsán „népirtásról” először talán a múlt század ötvenes éveiben beszéltek a régióbeli (nyilván elfogult) történészek; majd a hetvenes évek végétől „átállt”, volt kommunista, „új jobboldali” értelmiségiek emlegetik (főleg, ki tudja miért, Pol Pot és Kambodzsa kapcsán) a totalitarizmuselmélet jakobinizmus/kommunizmus vonatkozásának vitathatatlan történelmi bizonyítékaként. A szakmai pecsétet Reynald Secher 1983-ban megjelent hírhedt (olyannyira, hogy 2023-ban maga a Századvég tartotta fontosnak kiadni magyarul…) könyve kívánta megadni a dolognak, amelyben a történész „génocide franco-français”-ról beszélt. Az eredeti kiadás előszavát jegyző, a Magyarországon is ismert (bár kevésbé a szélsőjobboldali szimpátiájáról) történész, Pierre Chaunu „Vendée”-t modellnek gondolta az örmény, a náci, a szovjet, a vörös khmer népirtásokhoz.
A francia forradalom historiográfiájának közismert szakértője, Czopf Áron „eszmetörténész” (khm) a sokkal szebb napokat is látott Kommentár című folyóiratban fogalmazott úgy, hogy Secher könyvével „végre olyan részletes és forrásgazdag munkát vehet kézbe a magyar olvasó, amelyben nem a progresszív történetírás az irányú kísérletei köszönnek vissza, hogy igazolják vagy kisebbítsék a forradalmi népirtás jelentőségét”.
Komolyra fordítva a szót: szemben az elnyomottak legendájával, „Vendée-t” nem övezte „elhallgatás” a republikánus történetírásban (bár, kétségtelen nem is gondolta senki a forradalom legfontosabb eseményének, vagy hogy vele a forradalom belső logikája került volna a napvilágra stb.), inkább megfagyott beszédmódok jellemezték. A forradalom oldaláról nemesek és papok által szított ellenforradalmi parasztfelkelésről esett szó, míg a másik olvasat spontán, a hit és a király védelmében vívott szabadságharcról beszélt. Ami változik, az inkább a nagyközönség figyelme: különösen ellenforradalmi korszakokban, „Vendée” rendszerint előkerül mint a nagy francia forradalom, vagy mint minden forradalom eredendő barbárságának bizonyítéka. A már említett J-C. Martin révén az eseményeknek újszerű történelmi olvasatát is megkaphatjuk, míg Claude Langlois révén „Vendée” legendájának és utóéletének problémáját érthetjük meg.
Balázs Gábor történész több írásában is foglalkozott a francia forradalommal a Mérce oldalán:
A felkelés tényei valóban sokkal prózaiabbak, mint olvasatuk: a Konvent által elhatározott újabb „levée” (a forradalmi hadsereg „feltöltése”) miatt 1793 márciusában számos helyen (a francia-középhegység vidékén, Burgundiában, Toulouse környékén…) törtek ki lázongások. Ezeket igen gyorsan elnyomták, azonban Vendée-ban hónapokig tartó nyílt fegyveres felkelés robbant ki a forradalom ellenében. A régió igen forró hely volt már 1792-től, gyakoriak voltak a különböző erősségű zendülések, de ekkor sok helyen egyszerre kaptak a parasztok fegyver után. Nyilvánvalóan a katonák „sorozása” volt a szikra, amely meggyújtotta a Vendée puskaporos hordóját.
Az év kora tavaszára megfordult az eddig a köztársaság számára kedvező hadi helyzet is: az 1792 végén meghódított „természetes határok” pár hét alatt elvesztek. A vereségekben komoly szerepet játszott a forradalmi hadsereg szerkezete: az egy kampányra „szerződött” önkéntesek elhagyták a hadsereget, melynek a létszáma 1793 februárjára alig több mint a felére esett vissza. Ezért volt kénytelen a Konvent ismét rekrutálni: az új „levée” keretében február végén 300 ezer ember besorozását irányozták elő egyenletesen szétosztva a behívottak számát a megyék között.
A rendelet a Konvent képviselői számára, akik a párizsi közhangulatnak megfelelően patrióta hevületben izzottak, meglepő következményekkel járt. Mivel a hazafias érzelmekben osztozó, főleg városi népi rétegek már részt vettek az előző toborzási hullámokban, a körzetekre szabott kvótákat ennek figyelembe vételével állították fel, azaz most logikusan a vidékiekre, elsősorban a parasztokra számított a forradalom. Ők azonban már igen kevéssé voltak lelkesek a forradalmi Franciaország fegyverrel való szolgálatában. A helyi hatóságok kénytelenek voltak kényszerítő eszközökhöz folyamodni, azaz vagy sorshúzással, vagy szavazással döntöttek az egyes településeken a besoroltak személyéről.
A behívottak sorshúzással való kijelölése igencsak emlékeztetett az ancien régime ún. milíciáira, melyeket különös gyűlölet övezett a parasztok körében.[1] A forradalom elkövette azt a hibát, hogy a helyi hatóságok döntésére bízta a toborzás mikéntjét, amely így még élesebb konfliktusok forrásává vált. Súlyosbította a helyzetet, hogy a Konvent a 18 és 40 év közötti egyedülálló férfiak (őket érintette a „sorozás”) közül mentesítette a helyi nemzetőrség tagjait és a választott tisztségviselőket. A rendelkezés érthető volt, hiszen nem kívánták megtizedelni a helyi adminisztrációt, a nemzetőrség pedig komoly szerepet játszott a városok rendfenntartásában, de
a dolog végeredménye mégis az lett, hogy azokat mentesítették a forradalom külső védelemének feladata alól, akik leginkább hittek annak eszméiben.
Mivel a vesztésre álló külső háborúk miatt a régióban a forradalom hadserege lényegében nem volt jelen, ezért a lázadók gyors és könnyű sikereket arattak, a felkelés pedig egyre terjedt és radikalizálódott. A sikereiket segítették a régió természeti viszonyai is, a szétszórt települések, a „bocage” (cserjés vidék), azaz a sövények szegélyezte utak, valamint az úthálózat fejletlensége is. A felkelők számbeli fölényben voltak: miközben több tízezer paraszt állt fegyverben, a köztársaság pár ezer emberből álló kontingenseket volt csak képes a helyszínre küldeni. A győzelmekkel együtt elindultak a patriótákat sújtó vérengzések is: Marechoul vált hírhedté, ahol a felkelők több száz köztárságit mészároltak le, de a lázadás szinte minden településen néhány halálos áldozattal járt.
A felkelés kezdeti, mindazonáltal három-négy hónapon át tartó sikerei természetesen meghozták a kedvet a hozzá való csatlakozásra. Leginkább paraszti jellegű volt a lázadás, de idővel társultak hozzá nemesek is. A talán első számú vezető, Chatelineau („Anjou szentje”) fuvaros volt, a szintén népszerű Charette katona és kisnemes, de Henri de La Rochejaquelein, Lescure, Maurice d’Elbée azonban arisztokrata katonatisztek.
Vendée a kezdetektől nem a kétségbeesés lázadása volt. A felkelők nem mártírokká akartak válni (noha az utókor jobboldali elbeszélésében a felkelés kapott egy ilyen árnyalatot), az ellenállás ugyanis nem tűnt esélytelennek az ezernyi gonddal sújtott forradalommal szemben, sőt, a külső (angol) segítség megérkezése sem volt teljesen illuzórikus.
A kormányzat végül Marcé tábornok pár ezres csapatát küldte a helyszínre La Rochelle-ből (ezek is helyi nemzetőrök voltak, nem valódi katonák), aki meglehetős ügyetlenkedés után csatát veszített, majd a köztársaságiak pánikszerű meneküléssel hagyták el a régiót. A későbbiek szempontjából még fontosabb, hogy a vereségüket magyarázván alaposan el is túlozták a helyzetet: Vendée a „fegyverben álló parasztok” földje lett, az azonnali represzzió kudarca nyitott új fejezetet a zendülésben, és tette a régiót az „ellenforradalom” földjévé.
A hagyományos jacquerie valódi polgárháborúvá vált.
Áprilisra létrehozták a lázadók a többé-kevésbé szervezett ún. királyi katolikus hadsereget, mely továbbra is kihasználta, hogy a kormányzat nem volt képes egy ütős hadsereget mozgósítani. A köztársaságiaktól arra futotta, hogy a helyi nemzetőrséghez utaltak különféle csapatokat szerte az országból: főleg párizsi sans-culotte önkénteseket néhány hivatásos egységgel kiegészítve, illetve a közeli megyék nemzetőreit. A zendülők augusztusig offenzívában voltak (ez nem volt független attól, hogy a köztársaságnak szembe kellett néznie az ún. „föderális lázadással” is[2]), a régió nagyobb városai közül Fontenay-le-Comte-ot (a patrióták nyelvén: Fontenay-le-Peuple), Saumurt és Angers-t is bevették. A legfontosabb várost, Nantes-ot azonban a patrióták (a burzsoázia mellett a Michelet által megénekelt „bras nus”, azaz a városi szegények) megvédték. Az ostrom alatt halálos sebet kapott Cathelineau is, a „katolikus királyi hadsereg” legnépszerűbb „tábornoka”.
A felkelés katonai értelemben sokszor megmaradt igazi jacquerie-nak: a bevett városokat napokon belül elhagyták a felkelők, akik időközönként a harcok közben is hazatértek falvaikba – maga a „katolikus királyi hadsereg” sem létezett egyvégtében három-négy napnál tovább, a valamiféle egységes irányítás pedig illúzió volt. Nyilvánvaló, hogy az idő az ilyen mentalitással harcoló „paraszthadsereg” ellen dolgozott: az elhúzódó harcok egyre kényelmetlenebbek voltak a felkelők számára, akik a veszteségeiket sem voltak képesek pótolni, a fellázadt régió izolációja egyre érzékelhetőbbé vált a felkelők számára is.
A forradalomnak végül ősz elejére lett ereje és lehetősége, hogy igazán komolyan vegye a dolgokat: Kléber tábornok vezetésével a 16 ezer főből álló, harcedzett manzi hadsereg érkezett a régióba, ezzel pedig igen sebesen megváltoztak az erőviszonyok.[3] Október közepén fontos győzelmet arattak Cholet-nál, majd végeredményben nagyon gyorsan szétverték a lázadókat, akik menekülvén a hadsereg elől átkeltek a Loire-on a normandiai Granville kikötője irányában. Így keresvén a lehetőséget (a soha meg nem érkező, sőt el sem induló) angol csapatokkal való egyesülésre (és a felkelés eddigi területének számító, a Loire-tól délre eső régió további megkímélésére). Az erődített várost meg sem kísérelték megostromolni, inkább visszafordultak Angers irányába: ez volt a tragikus, rengeteg áldozatot szedő ún. „la virée de Galerne”, azaz 20-30 ezer fegyveres paraszt és nagyjából kétszer-háromszor ennyi nő és gyerek bolyongása a régióban, hátukban a forradalom hadseregével. Ez már inkább vadászat volt a felkelőkre, mint valódi katonai összeütközés.
A felkelés decemberre nagyjából véget ért, a vérengzésnek azonban kevésbé: kemény „rendrakás” kezdődött főleg ott, ahol maga a felkelés is véres volt. 1794 januártól Turreau tábornok vezetésével ún. colonnes infernales, azaz tizenkét ötszáz főből álló mobilegység „szántotta fel a régiót”, melyek szisztematikusan pusztították a lakosságot és a „felégetett föld” taktikájának megfelelően annak településeit, földjeit, házait (a lakosság egy része erdőkbe menekült, ahol a nélkülözés tizedelte őket).[4] A Konvent is támogatta ezt a stratégiát, a cél a lázadás újrakezdésének megakadályozása volt (ez tulajdonképpen sikerrel járt: a breton huhogók gerillaháborúja idején a népi „Vendée” többé-kevésbé mozdulatlan maradt), de a gyűlölet és bosszú a katonáktól sem állt távol, a véres és tőlük is rengeteg áldozatot követelő háború után: végül a repressziónak 1794 májusában vetett véget a Konvent. Már Thermidor után a régióba küldött Hoche tábornok révén valamiféle megbékélési folyamat vette kezdetét, amnesztiát hirdettek, szabad vallásgyakorlatot – de továbbra is tiltották a papi ruha nyilvános viselését és publikus istentiszteletek tartását is, azaz a templomi harangok némák maradtak Vendée-ban, ebben a megszállt, ellenséges tartományban.
Mint említettük, a forradalom ellen lényegében 1790 elejétől számtalan kisebb lázadás tört ki (inkább az „antiforradalom”, mint a valódi „ellenforradalom” jellemzőivel), közvetlenül az eseményekkel egyidőben például délnyugaton szép számú „petites Vendées” jött létre.
Nem véletlen, hogy a nagy kérdés a történészek számára, hogy miért éppen Vendée? Miért éppen itt jött létre a két Franciaországot ilyen élességgel elválasztó határvonal? Hiszen 1789-ben Nyugat-Franciaország, de különösen Bretagne a forradalom egyik avantgárdja volt: inkább az ancien régime-re dühös Franciaország volt, nem az annak alávetett terület.
Az egyik értelmezés szerint a történéseket nem az magyarázza, hogy a nemesség és a papok befolyással voltak a parasztokra. A megoldás inkább a tradicionális szolidaritásra épülő, a paraszti közösségek évszázados város- és burzsoáellenessége (városiak voltak hagyományosan a nagybérlők és persze a gabonakereskedők is), amelyet a forradalom csak erősített. Általános lehetett a nézet a régió lakosainak többségében, hogy a parasztok nem sokat kaptak a forradalomtól (a jobbágyok személyére vonatkozó feudális jogok eltörlése gyorsan elfelejtődött[5]), éppen ellenkezőleg: a papjaikat egyre agresszívebben meghurcolták, közösségeiket meggyengítették, az egyházi földeket a városiak elrabolták…[6] Ebben bizonyosan sok igazság van, de a város/vidék ellentét más francia régiókra is igaz volt, de másutt nem alakult ki több hónapig tartó parasztfelkelés, valóban tagadhatatlan urbánus-/burzsoáellenes éllel[7], sőt délen a város sokszor maga volt az ellenforradalom központja.
Egy másik magyarázat a régió földrajzi-természeti adottságaira koncentrált, szembeállította a síkvidékek „kék” (republikánus) és a cserjés területek „fehér” (royalista) beállítottságát. Kétségtelen, hogy a „bocage” meglehetősen különleges világ volt, ahol a parasztok (tulajdonosok és bérlők) közvetlen vetélytársai voltak a városok és kisvárosok polgárainak. Maguk a parasztok is erős közösségekben éltek, egymáshoz közel eső vagyoni-társadalmi helyzetben, viszonylag tehetősek voltak, értettek a kereskedelemhez is: a városok nem tudták olyan könnyen alávetni őket. „Vendée” sok tekintetben ennek a harcnak a különösen éles formája lett volna. Ez a „két társadalom”-elmélet nem tagadhatóan sokat megmagyaráz, de az is tény, hogy távolról sem mindenben tűnik helyesnek: nem minden cserjés terület lázadt, és nem minden sík vidék maradt köztársasági.
Egy újabb teória inkább a parasztságon belüli differenciálódásban keresi a magyarázatot. Eszerint a földdel rendelkező paraszti birtokosok álltak szemben az ún. métayers-vel, azaz a földnélküli bérlőkkel, akik különösen sérelmezték az elárverezett egyházi javak városi burzsoák általi felvásárlását. Ez logikusnak tűnik, de más régiókban is igen jelentős volt a paraszti bérlők száma, de például Dél-Franciaország egyes vidékein nem ellenforradalmi erő lesz belőlük, hanem éppen ellenkezőleg: egyfajta „paraszti jakobinizmus” bázisai lesznek.
Nyilvánvalóan az egyházi kérdés mindezzel együtt kulcsszerepet játszott a felkelésben. A korabeli breton közösségekben egész kulturális-társadalmi rendszer fejeződött ki az egyházhoz, a valláshoz és a közösség papjához való kötődésben: a forradalom egyházi reformjai (majd ezek gyakorlatba ültetésének türelmetlensége) alapvető szerepet játszottak abban, hogy az 1789-ben még a forradalom zászlóshajójának számító régió az ellenforradalom kitüntetett területe lett. A polgári alkotmány törekedett a a parókiák rendszerének racionalizálására, azaz kisebb parókiákat, szentélyeket és kegyhelyeket szüntetett meg. Ez a forradalmárok számára logikus reform volt, a hagyományokhoz ragaszkodó Vendée népe számára azonban szentségtörés.[8] Országosan a papok nagyjából fele esküdött fel a papság polgári alkotmányára, Vendée-ben talán ha hatoduk (Mauges régióban, a felkelés talán legforróbb területén, 236 pap mondott nemet, szemben a 21 „alkotmányos” egyházival). Ahogy a forradalom valláspolitikája radikalizálódott, úgy vált ez a probléma Vendée-ban egyre élesebbé: a refrektárius (eskütagadó) papokat próbálták leváltani, de az új, alkotmányos plébánosokat csak erővel lehetett a közösségek nyakába ültetni, ami a végletekig élezte a feszültséget. A felszabadító forradalomból átkozott zsarnokság lett, amely megfosztotta a katolikusokat papjaiktól.[9]
„Vendée” minden magyarázatában van igazság, de egyik sem írja le teljesen ezt a nagyon komplex jelenséget, azaz a társadalmi/gazdasági és a kulturális/vallási elemek kombinációja révén lehet talán megérteni, hogy miért ezen a területen robbant ki a legfontosabb ellenforradalmi felkelés.
Alapvetően igaz a sans-culotte/burzsoá és város vs. parasztság képlet, utóbbiak kezdetben a nemességet inkább maguk után húzták, mintsem azok lázították volna őket[10] („a vezérünk a jó nemesúr” paternalista mítosza leginkább legitimista, XIX. századi – de erre mindjárt vissza is térünk), hasonló volt a helyzet az eskütagadó papokkal is. Az is egyértelmű, hogy valódi kulturális szakadék tátongott a két tábor között: a monoton, szinte gregorián egyházi énekekkel harcba induló parasztok és a forradalmi dalokra vonuló republikánus városiak valóban két világot testesítettek meg.[11] Nyilvánvaló mindebben a vallás szerepe, de leginkább a kevésbé ortodox népi vallásosságé. A zendülők megvédték papjaikat mint a közösség vezetőit és gyűlölték az alkotmányos papokat, de például az egyházi vagyont csak akkor követelték vissza, ha az a falu parókiájáé volt eredendően.
A város, a burzsoá, az alkotmányos pap, az állam, az adók, a rekrutálás, a forradalmi törvények… Talán leginkább évszázados gyűlöletről beszélhetünk, amelyet a forradalom csak fokozott, elsősorban azzal, hogy destabilizálta a függőségek meglevő struktúráját (elsősorban az egyházi javak áruba bocsátásával) és az egyházi reformmal a tradicionális, parókiákra épülő paraszti közösségeket, újabb gyűlöletet adva hozzá a régiekhez. Nem csak a parasztok oldaláról egyébiránt: a „paraszti ellenforradalmi veszély” nagy részben a városiak értetlenségét és megvetését is tükrözte ezzel a világgal szemben, az egyházi ügyben tanúsított vakság pedig erősen hozzájárult a „bigott parasztok” kép kialakulásához.[12] Mindezt betetőzte 1793 tavaszának-nyarának paranoid hangulata, amely mindenhol összeesküvéseket gyanított (gyakran nem is tévesen).
Az sem mellékkörülmény, hogy a XVIII. században még nagyon élők voltak a közösségek közötti szinte elképzelhetetlenül brutális erőszak emlékei (főleg a vallásháborúk vagy a paraszti lázadások), de maga a kor is tele volt a legdurvább fenyegetésekkel emberek vagy egymással antagonisztikusan szemben álló csoportok között.
Ez a kontextus hozta létre tulajdonképpen a „vendée-i háborút” (az engesztelhetetlen küzdelmet forradalom és ellenforradalom között) a kortársak, de az utókor számára is, hiszen tulajdonképpen a „kék” és a „fehér” historiográfia is bizonyos tekintetben ugyanúgy elmaradott, bigott, tradicionális régióról beszélt, csak más-más oldalról.
Pedig a nagy tradíciókon túl is szükség volna belehelyezni az eseményeket 1793 igencsak speciális kontextusába, hogy megértsük, hogyan lett a parasztlázadásból ellenforradalmi háború. A forradalmi kormányzat számára nyilvánvalóan kellemetlen és egyre kínosabb, de mégiscsak lokális jelentőségű (mint láthattuk, a forradalom egyetlen hadserege igen gyorsan felszámolta a ribilliót) zendülése országos jelentőségre, sőt „a nagy ellenség” címére tett szert, minden ellenforradalmi összeesküvés legkézzelfoghatóbb bizonyítékává lett a konvergáló logikák miatt.
A represszió kezdeti kudarca is így kapott nagy jelentőséget, a kiterjedt ellenforradalom jelképévé vált. Az összeesküvésekben való hit széles körű elterjedtsége egy vereségnek tévesen nagy jelentést tulajdonított, miközben a parasztok „patrióta” megvetése megakadályozta a megértésüket. Fontos elem, hogy mindez a Hegypárt/Gironde harc dramatizáló körülményei között is zajlott: előbbiek alig tagadhatóan felhasználták a vendée-i parasztok felkelését (éppúgy egyébiránt, ahogyan a hadsereg külhoni vereségeit) egyrészt a gironde-i adminisztráció diszkreditálására, másrészt a forradalom radikalizálása érdekében.[13] Mindenesetre megszületett a forradalom/ellenforradalom duett ebben az ügyben is. „Vendée” az intranzigens, dichotóm képletben az ellenforradalom megtestesítője lett.
Ez egészen bizarr helyzethez vezetett: a rekrutálás és a forradalom egyházpolitikája ellen lázadó parasztok lettek a Konvent magába zárt ideologikus beszéde miatt az ellenforradalmárok 1793 Franciaországában. A régió társadalmi-gazdasági struktúrája, kulturális-vallási jellemzői megmagyarázhatják a felkelést, de az ellenforradalomként való olvasata egyszerűen kívülről jött, a Konvent politikai olvasatából.
Röviden szólva: a Konventnek nem állt más analitikus keret a rendelkezésére, mint az forradalom/ellenforradalom élethalálharcé. Ebben is olvasták. Talán kevéssé volt ez tudatos, noha nem állt éppen távol politikai megfontolásoktól sem. Vendée, mint az eltiprandó ellenforradalom földje a forradalom radikalizálásának ideológiai eszköze, a népi mozgalom-Hegypárt (külső- és belső ellenség elleni) szövetség egyik cementje – és persze szolgált a represszió szörnyűségei alátámasztására is.
Innen a Konvent szintén hírhedt augusztusi rendelete, amely előirányozta Vendée szisztematikus lerombolását. Vendée népének hajthatatlan barbársága magyarázta, hogy ilyen nehézségekbe és áldozatokba került őket legyőzni, azaz ez a terület különbözött az ország többi részétől, ezért le kell rombolni. Turreau büntető hadoszlopai ha népirtást nem is vittek végbe, de háborús bűntettet minden bizonnyal, amelyet Vendée valamiféle eltérő természeti-társadalmi karakterének feltételezése igazolt, sőt tett indokolttá.
Különösen érdekes mindebben, hogy a Konvent eljárása, mellyel a tényeket finoman szólva is deformálta, s így egyenlőnek tételezte a paraszti lázadást és az ellenforradalmat, nem csak (mint említettük) éppúgy megfelelt a „kék”, mint a „fehér” történészeknek, hanem olyan ereje volt, hogy a XIX. században a régió lakosai maguk alkalmazkodtak ehhez a imázshoz! A forradalmi korszak képe (természetesen nem állíthatjuk, hogy függetlenül a Vendée-t érő súlyos repressziótól) ötven-hatvan évvel később vált valósággá: a régió (sőt, egész Bretagne[14]) „a nemesek és a papok vezette bigott paraszti reakció” földje lett.
De népirtás volt-e „Vendée” (a republikánusok oldaláról, noha a felkelők sem bántak kesztyűs kézzel ellenségeikkel)? Sosem elegáns az áldozatokat számolgatni, de annyi bizonyos, hogy a Secher-által emlegetett 150-200 ezer halott csak a „Vendée oldalán” teljesen légből kapott szám.
Erősen megnehezíti a történészek dolgát, hogy a„katolikus hadsereg” még a harcok áldozatairól sem vezetett jegyzéket, a republikánusok pedig (saját szempontjukból érthetően) a „colonnes infernales” tevékenységet nem dokumentálták. A közvetett adatok azt mutatják, hogy az érintett négy megye a lakosságának a negyedét veszítette el 1790 és 1801 között, ez 500-600 ezer lakossal számolva 150 ezer embert jelent. Ez természetesen nem az áldozatok száma, nyilvánvalóan a felégetett falvak, földek, elhurcolt állatok, virágzó vidékek összeomlása jelentős kivándorlást eredményezett, maga a háború alighanem több áldozatot szedett a „kékeknél” (mintegy 30 ezer embert).
Fontos, hogy ha analógiát keresünk Vendeé esetére, akkor inkább a múlt felé kell fordulnunk, mintsem a XX. század tömegmészárlásai irányába.
Nem nagyon tért el múltbeli más polgárháborúktól és az azokat követő megtorlásoktól: az ancien régime hasonló eszközökkel tett rendet Normandiában (Nu-Pieds, 1639) vagy Bretagne-ban (Bonnets Rouges, 1675), azaz meghódított földként kezelték az adott régiót az elnyomott lázadások után. Ez nem volt genocídium, hanem a korabeli harcászat nyelvén: „dégât”, azaz egy terület „tudatos elpusztítása”. A Pfalz-esetet (a XVII. század végén a francia csapatok súlyos tetteket követtek el ebben a kis német államban) még a Konvent képviselő Barère is felemlegette: „Vendée a Köztársaság Pfalza, a Köztársaságnak nincs kevesebb joga mint a királyságnak volt”, mindezt kiegészítette, hogy a Konvent (szemben az ancien régime-mel) ki is mondta, hogy mi történik, azaz nyilvánosan is használta a terror nyelvezetét.
Kétségtelen, hogy nem vet jó fényt a forradalomra, hogy néha bizony nem volt kegyesebb a barbárnak, tudattalannak tartott parasztokkal, mint az ancien régime; de semmi sem indokolja, hogy a polgárháborút vagy a megtorlást genocídiumnak nevezzük: nem a jövő szótára alkalmas a leírására, hanem a múlté (ez persze a forradalom esetében éppen elég baj önmagában is).
A Konvent súlyos felelőssége aligha vitatható, de távolról nem akartak minden vendée-i lakost elpusztítani (még szavakban sem). Egy idő után maguk is inkább „áttelepítésről” beszéltek a nem harcolókat illetően, de persze ezt sem ültették át a gyakorlatba. A represszióval nem egy földrajzilag körülhatárolt népességet kívántak kiirtani, hanem az ellenforradalmat.
Az „ellenforradalmat”, melyet sok tekintetben éppen ők kreáltak – talán ebben rejlik a Konvent legsúlyosabb bűne.
[1] – Másrészről a korabeli Franciaország távolról sem volt valamiféle „egységes nemzetállam” (Mirabeau mindig találó formulái egyikével: „agrégat inconstitué de peuples désunis”, „széttartó népek meg nem alkotott halmaza”), azaz a háborúban Vendée lakosai igen kevéssé érezték magukat érintettnek. Mivel erősen kiszeretőben voltak a forradalomból is, ezért a „közös ügyért” való áldozathozatal óhajtása sem igen volt jellemző rájuk.
[2] – Nagyon röviden: az ún. föderális lázadás Lyon, Marseille, Bordeaux, Caen és Toulon felkelése volt a girodniak bukása után az egymást kölcsönösen támogató Konvent és a párizsi sans-culotte-ok politikája, illetve a helyi jakobinus/sans-culotte szövetségek ellen. A felkelés 1793 június elejétől augusztus végéig tartott, akkor foglalták el a köztársasági csapatok Marseille-t (Lyon októberben, az angoloknak átjátszott Toulon csak decemberben esett el).
[3] – A vendée-i „ellenforradalom” veszélyességének nagyságrendjét azért jól mutatta, hogy a korban a köztársaságnak tizennégy hadserege állt fegyverben (összesen 300-400 ezer ember bizonyosan): Vendée probléma volt, de izolált probléma, a belső ellenforradalom (mint látni fogjuk, nem is nagyon „haszontalan”) megnyilvánulási formája, de nem halálos veszély a forradalom számára.
[4] – Külön említést érdemel Nantes városa, ahol a Konvent helyszínre küldött biztosa, Jean-Baptiste Carrier hírhedt vérengzést rendezett az elfogott felkelők, az eskütagadó papok és más ellenforradalmárok között (különösen perverz kegyetlenség volt a „baignoire nationale”, a „nemzeti fürdő”, ahol hajókról a Loire-ba dobták ezerszámra a megkötözött rabokat) – csak ez nagyjából 10 ezer áldozatot követelt.
[5] – Az Alkotmányozó Nemzetgyűlés (1789–1791) 1789 augusztusi híres mámoros éjszakája, ahol a nemesek „lemondtak a privilégiumaikról”, különbséget tett a személyes és a dologi jellegű feudális jogok között, mindösszesen az előbbieket (grosso modo a „banalitásokat”, a monopóliumokat, a szimbolikus jogokat) szüntette meg kárpótlás nélkül.
[6] – Az egyházi javakat 1789 novemberében a forradalom köztulajdonba vette, ezeket árverések során magántulajdonba adták, a befolyó összegből kívánták törleszteni az ancien régime által felhalmozott félelmetes nagyságú államadósságot.
[7] – A felkelők egyik indulója („Chanson de l’armée de Charette”) szólt emígyen: „Vous crevez dans vos villes/Maudits patauds/Tout commes les chenilles/Les patt’s en haut” („Átkozott fakezűek, városotok lesz sírotok, hol férgekként dobjátok fel a talpatok”).
[8] – Nem mellesleg, ebben a földrajzilag széttagolt régióban, ahol a családok egymástól is izoláltan éltek, gyakran a közösségek egyedüli találkozási pontja volt a vasárnapi mise – a parókiák és a papok távolról sem csupán vallási, hanem inkább társadalmi szerepet töltöttek be, ahogy Balzac „Huhogók” regényének olvasói jól tudják.
[9] – Az egyik közismert anekdota szerint már a háború idején egy köztársasági katona megadásra szólított fel egy lázadót: „Rends-moi tes armes!” („Add át a fegyvereidet”), „Rends-moi mon Dieu!” (Add vissza az Istenemet) – szólt a válasz.
[10] – Ez a későbbiekben lesz jellemző, leginkább az 1795 környékén színre lépő híres „huhogók” gerillaháborújára, amely jóval royalistább volt, mint a „nagy Vendée” (leginkább ennek az atomizált, regresszív utórezgésének írható le) és a nemesek valóban irányító szerepet játszottak benne.
[11] – Mindkét oldal természetesen erős hőskultuszt is ápolt, a felkelők a katolikus hit harcosai (majd mártírjai) lettek, a már említett Rochejaquelein szavaival „Si j’avance, suivez-moi; si je recule, tuez-moi; si je meurs, vengez-moi” („ha támadok, kövessetek; ha hátrálok, öljetek meg; ha meghalok, bosszuljatok meg” Lidove, 10.).A köztársaság a 13 éves Joseph Bara halálából faragott állami kultuszt, akinek az életét egy egyszerű „Vive le Roi” megmenthette volna, de büszkén „Vive la République” kiáltással felelt az őt fogságba ejtő felkelőknek (a fiatal önkéntes valóban elesett a harcokban, ezt a történetet azonban maga Robespierre találta ki, aki egyenesen a hős-mártír „panthéonizálását” javasolta a Konventben).
[12] – A parasztok sok helyen magát a vallást érezték veszélyben, a helyi plébánosok a közösség természetes vezetőinek számítottak, a papi hivatal a társadalmi felemelkedés eszköze volt a parasztok számára, maguk a papok is az egyház (vagy a helyi közösség) és forradalom között őrlődtek. A patrióták nem sokat értettek ebből a jelenségből: mivel igen kevéssé követték egyáltalán figyelemmel a refrektárius papok teológiai megfontolásait, ezért az ellenállásukat mindössze az ancien régime és az emigráció uszításának tudták be (főleg hogy ezeknek a papoknak egy része, mint láthattuk, a harmadik rend oldalán állt a forradalom kezdetén). A parasztoknak a vallási ügyben kifejtett erős ellenérzéseit igen manicheus világképben voltak képesek csupán értelmezni: a felvilágosodás, a szabadság, a forradalom, a nemzet állt szemben az obskurantizmussal, tudatlansággal, bigottsággal, szolgasággal – azaz: ostoba, bigott parasztokat vezettek arisztokrata összeesküvők. A harmadik rend elitje igen rosszul (vagy leginkább sehogyan sem) ismerte a paraszti világot: a forradalom egyházpolitikája, elsősorban a vallás individualizálásával és az egyház funkcionalista kezelésével sok helyen hadat üzent az egyház és a közösség organikus kapcsolatának, a kollektív, „archaikus” vallási manifesztációk erejére épülő paraszti közösségeknek. A patrióták számára ezek ellenállása illegálisnak, majd ellenforradalminak számított, amely hamar önbeteljesítő jóslattá vált.
[13] – Inkább ez, mint a „népirtás” igénye magyarázza a hírhedt, ún. Cambecérès-rendeletet, amely 24 órán belüli halálos ítéletet írt elő minden felkelőnek, aki fegyverrel támad a forradalom ellen. Nem is igazán a „terror előszobája” a dekrétum, hiszen (természetesen) sosem tartották be, és módosították is igen gyorsan, hogy csak a felkelés vezetőire vonatkozzon. Másrészről a rendelet a Konvent erőviszonyainak kontextusában értelmezendő: előtte való nap a „loi agraire”-t, azaz a vagyoni egyenlőséget propagálóknak írt elő a törvényhozás hasonló büntetést, azaz a Konvent „mindkét irányba” ütni kívánt, a két rendelet leginkább a párizsi politikai csatározások része volt.
[14] – Bretagne nem csak 1789-ben volt a forradalom földje, hanem az 1792 nyári eseményekben (a „második forradalom”, a Tuileriak ostroma) a breton „föderáltak” kulcsszerepet játszottak. Ezzel szemben – már „Vendée” után – a párizsi kommün (1871) idején a mélyen katolikus, rurális Bretagne-ból érkező nemzetőrök valóban idegen országban, egy másik világban érezték magukat a dekrisztianizált, harsányan antiklerikális nagyvárosi tömegek között. Éppen ezért a kormány számára a rendfenntartás legmegbízhatóbb erejének számítottak.