Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nincs már mivel zsarolni: ötnapos sztrájkra készülnek a buszsofőrök Veszprémben

Ez a cikk több mint 2 éves.

Sikertelennek bizonyultak a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) bértárgyalásai a veszprémi V-Busz Kft.-vel, így a szakszervezet arról értesítette a cég vezetőségét, hogy sztrájkbizottságot állítanak fel, írja a Veszprém-kukac.

A szakszervezet további 8 százalékos béremelést követel a buszsofőröknek a januárban megadott – de a szakszervezet által el nem fogadott – 7 százalékos emelés mellett, azonban a nagyjából 120 sofőrt alkalmazó V-busz szerint erre nincsen lehetőség. A sofőröknek tavaly sem volt béremelése, az idei emelés pedig még az infláció kompenzálására sem elég.

Veszprémben a szemétszállítók is sztrájkba kezdenek, akiknek a V-busz szintén nem adta meg az általuk kért 15 százalékos béremelést. A szemétszállításban dolgozók bérét két éve nem emelték meg, a sztrájkbizottságuk képviselőjét pedig egyenesen kizárták a cég épületéből. A V-buszt így két oldalról is felelősségre akarják vonni az alkalmazottai.

A SZAKSZ a követeléseiket és a sztrájkbizottság megalakulásának részleteit elküldte a veszprémi önkormányzat képviselőknek.

A sztrájkszervezéssel és a bértárgyalásokkal kapcsolatban szerkesztőségünk felkereste Dobi Istvánt, a SZAKSZ elnökét.

A V-busz kommunikációja a SZAKSZ-szal sokkal jobb, mint a szemétszállítók esetében, Dobi elmondása szerint velük „nem merték” ugyanezt megcsinálni, ugyanis az övék egy sokkal nagyobb szakszervezet.

„Kedden is tárgyaltunk, és akkor jelentették be, hogy 7 százaléknál nem áll módjukban nagyobb emelésre. Tehát nem merik megtenni, elég nagy sajtófigyelem alatt állunk és a honlapunk is”.

Január elsejétől megemelte a V-busz 7 százalékkal a volánosok bérét, annak ellenére, hogy nem született aláírt bérmegállapodás. A vezetőség egyoldalúan adta meg ezt a százalékot, azonban ezzel a cég Dobi István szerint nagy hibát követett el, ugyanis így nem maradt semmi a munkáltató részéről, amivel alkudozni tudna a további 8 százalék ellen.

„Elég bután ők azt mondták, hogy márpedig ezt a 7 százalékot megadják január egytől. Ettől függetlenül a további bértárgyalásoktól nem zárkózhatnak el. Taktikai hibát követtek el, mert ezáltal nincsenek zsarolási pozícióban, mert így már nem mondhatják azt, hogy akkor ezt a hetet sem kapják meg.”

A szakszervezet arra is nagyon odafigyelt, hogy a választások utánra időzítsék a sztrájkbizottság felállítását és a sztrájk bejelentését, hogy ne vádolhassák őket azzal, hogy politikai célú lenne a sztrájk, mint ahogyan azt a pedagógussztrájk esetében is hangoztatta a kormány.

„Ha Pécsett sztrájkolunk a bérért, akkor fideszesek vagyunk, ha Veszprémben kezdünk el a bérért harcolni, akkor pedig Gyurcsányisták vagy kommunisták vagyunk. Egy szakszervezet nem politikai alapon szerveződik, érdekvédelem a feladata. Vannak köztünk jobbikosok, balosok, fideszesek.”

A buszsofőröknek is kell még elégséges megállapodást kötnie, hasonlóan a tanárokhoz, de feltehetően az ő esetükben ez nem fog olyan tortúrával járni, mint a pedagógusoknál.

Pécsen korábban, a Tüke Busz Zrt.-vel szemben már kidolgozott egyszer egy még elégséges megállapodást a SZAKSZ, amit be is nyújtottak a bíróságra. A végzésben az állt, hogy „nem állapítják meg” a még elégségest, a törvény szerint alkossa meg a szakszervezet ezt a megállapodást.

A törvény szerint a közlekedés 60 százalékának meg kell maradnia, így a járatok 40 százaléka maradhat csak el. A szakszervezet már kikérte a V-busztól az összes közlekedési jegyzéket, amiből ki fogják dolgozni az 5 napos sztrájk menetét, hogy mely járatokat fogják ritkítani a sztrájk alatt a sofőrök.

Miután ez kész, akkor egy hét napos egyeztetés fog végbemenni a szakszervezet és a cég között, melynek végén feltehetően elfogadja majd a cég ezt a megállapodást.

„Ha ez nem történik meg, akkor egy valamit tehetnek, hogy kérik a bíróságtól a jogszerűség megállapítását. Akárcsak a mozdonyvezetőknél, a bíróság ki fogja mondani, hogy a sztrájk törvényes.”

Ezt az új sztrájkmenetrendet a szolgáltatónak még időben meg kell hirdetnie az utasok számára, ugyanis a sztrájk nem az utasoknak szól, nem rájuk akarnak hatást gyakorolni a buszsofőrök, hanem a munkáltatóra. Mióta a Fidesz megalkotta az új sztrájktörvényt, amiben nagyon magas szinten van meghatározva a még elégséges szolgáltatás minimuma, azóta csakis hosszú időintervallumú sztrájkokkal lehet valódi, érezhető hatást elérni.

Dobi szerint ezért nem érdemes egy napos vagy pár órás sztrájkokat tartani, mert úgy nem tudnak a munkavállalók valódi „csapást” mérni a kizsákmányolóikra.

„Ha a sofőrök fegyelmezetten betartják a sztrájkmenetrendet, akkor érezhetően fel fog borulni a közlekedés, öt napig.  Így el tudjuk érni, hogy a 15 százalékot a munkáltató megadja.”

Dobi arról is beszélt, hogy terveznek közös akciót a szemétszállítókkal, ezen a téren is megkezdték az egyeztetést a szakszervezetek. Ebből kifolyólag aggódhat a munkáltató, mert összeérnek a „szálak”.

„Különös helyzet áll fent, mert ha a szemeteseknek megadják a 15 százalékot, akkor a buszvezetőknek is meg kell adniuk”.

Hogy pontosan mennyi erőforrása van a veszprémi önkormányzatnak és V-busznak, arról nem kaptunk információt – arról sem, hogy mennyi covid-kompenzációt kapott a város –, de azt Dobi elmondta, hogy az önkormányzat nem rég vásárolt új, 50 millió forintos buszokat.

Ez mutatja, hogy egyrészt lenne forrás béremelésre, másrészt azt is megerősíti, hogy szükség van a képzett és jól fizetett sofőrökre, akik tudják kezelni ezeket a buszokat, amiknek a javítása nagyon drága.

„Egy letört visszapillantó tükör javítása ilyen buszoknál legalább 300 ezer forint.”

Címlapkép: MTI/Balázs Attila