Nagyjából egy hónap van hátra az érettségi vizsgák megkezdéséig, ám az idén érettségiző diákok még mindig nem tudhatják biztosra, milyen körülmények között és milyen feltételekkel zajlik majd a vizsga. A jelenlegi fertőzésszámok mellett több szervezet is követeli az április 19-i újranyitás elhalasztását, a Párbeszéd most ennek érdekében határozatot is nyújtott be, a Pedagógusok Szakszervezete szerint pedig legalább két-három hetes csúsztatással lehetne elkerülni egy negyedik hullámot.
Ahogyan arról a Mércén is beszámoltunk: a PDSZ (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) nemrég nyílt levélben arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi ütemben hamarabb nyitják majd meg az intézményeket, mint hogy a megfelelő átoltottságot elérnék a tanárok körében. Hiába kezdték meg ezen a héten a pedagógusok oltását, a második dózis beadásától számítva 14–21 napra van szükség arra, hogy a koronavírus elleni védelem teljes mértékben kialakuljon, ez viszont nem jön ki a mostani oltásszervezést figyelembe véve.
Emellett még szó sem esett a diákok beoltásáról, pedig a szakértők és a friss hírek szerint a vírus új típusú variánsai a fiatalokat is nagyobb mértékben érintik.
A Párbeszéd határozati javaslatában az újranyítás dátumának elhalasztása és a digitális oktatás hatásainak fokozott figyelembevétele mellett azt is kéri, hogy az oltási tervben sorolják előrébb az idén érettségiző fiatalokat.
Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a héten az ATV Start vendégeként arról számolt be, hogy az iskolanyitás elhalasztását kérő felhívásukhoz két orvos is csatlakozott, illetve ők adták a szakmai hátteret hozzá. Azt is elmondta: öt, közoktatásban érdekelt szakszervezet fogott össze annak érdekében, hogy ne legyen még nyitás – Totyik szerint ez önmagában akkora nyomásgyakorló tény, hogy kénytelen lesz a kormány meghallgatni őket.
Az alelnök szerint két-három hetes csúszást megérne az, hogy ne induljon el egy negyedik hullám a tanárok és a diákok körében.
Totyik szerint a hibrid oktatás is elképzelhető lenne, csökkentve a kontaktszámokat, illetve a lépcsőzetes nyitáson is el kellene gondolkodnia a döntéshozóknak. Az első osztályban meg kellene felezni a létszámot, így több négyzetméter jutna egy gyerekre, és a szociális távolságot könnyebben be lehetne tartani.