Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Japán úgy tervezi, hogy 2035-től betiltja az új benzines, dízeles autók kereskedelmét

Japán 2035-től be akarja tiltani az újonnan gyártott, belsőégésű motorok kereskedelmét, tehát onnantól nem lehet majd dízeles vagy benzines autót vásárolni, írja a Portfolió.hu. Többek között ez szerepel abban a „zöld növekedési” akciótervben, amelyet pénteken fogadott el a kormány.

Az akciótervben emellett az is szerepel, hogy 2050-ig az ország el akarja érni a zéró károsanyag-kibocsájtási szintet.

Az akcióterv egyik fő célja, hogy 2000 milliárd dolláros növekedést generáljon a környezetbarát beruházások és termelés területén az évszázad közepéig. Ezért arra ösztönöznék a közműveket, hogy minél gyorsabban álljanak át a megújuló energiaforrások és a hidrogén alkalmazására és arra, hogy a 2030-as évek közepére az autógyárak már csak elektromos meghajtású műveket gyártsanak. A japán kormányfő, Szuga Josihide az akciótervről azt nyilatkozta: „a világ előtt álló környezetvédelmi feladatokkal a zöld beruházásokban a lehetőséget kell látni, nem pedig a terhet”.

A stratégia végrehajtásához az országnak mintegy 30-50 százalékkal több elektromos energiára lesz szüksége, a megújuló energiaforrások pedig a mostani háromszorosát, azaz az összes energiafogyasztás 50-60 százalékát teszik majd ki.

A dízeles vagy benzines autókat helyettesítő, a klímaváltozás korában sokak által csodamegoldásként számon tartott elektromos járművekből a koronavírus-válság ellenére is rengeteget vásároltak világszerte. Ahogyan a Mércén is beszámoltunk róla: az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2020 első félévében 38 százalékkal csökkent az eladott gépkocsik száma a kontinensen, az elektromos autóké viszont növekedett. Az év első hat hónapjában az elektromos autók aránya az összes eladott gépjárművek között elérte a 8 százalékot, ami duplája az egy évvel korábbi részesedésnek. Fontos viszont megjegyezni, hogy ez a növekedés kizárólag csak a leggazgdagabb észak- és nyugat-európai országokban következett be, a szegényebb déli és keleti országokban ez nem jellemző tendencia.

Ám a elektromos autók iránti fokozott érdeklődés is elsősorban az autógyártóknak hoz profitot, nem a környezetvédelemnek: egy ilyen jármű kevesebb légszennyező anyagot bocsát ki, mint a hagyományos belső égésű motorok, de ez nem veszi figyelembe a gyártási folyamat környezeti kárait.

Egy 2014-es tanulmány szerint például az elektromos autók gyártásánál nagyjából ugyanannyi szén-dioxid és más, hasonló gáz termelődik, mint amennyi a belső égésű motorok hanyatlásával kikerülne a légkörből.

Címlapkép: pixabay.com