Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A végét járják a különbuszos szakma tartalékai, a kormány eddig kihagyta őket a gazdaságvédelemből

Ez a cikk több mint 3 éves.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és az Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) az autóbuszos személyszállítói szakma reprezentatív érdekképviseleteiként fordult Mager Andrea, Palkovics László és Varga Mihály miniszterekhez  mint az Orbán Viktor által felállított Gazdasági Újraindítási Akciócsoport vezetőihez, hogy segítséget kérjenek a tartalékait a járvány második hulláma alatt végeleg felélő iparág megmentéséhez – írja a 24.hu.

A Gazdasági Újraindítási Akciócsoport 2020. március 14- én alakult a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter vezetésével; feladata „a koronavírus világjárvány magyar gazdaságra gyakorolt hatásainak ellensúlyozása”.

A kormánynak írt csütörtöki keltezésű levelükben a szakmai szervezetek felhívják a figyelmet, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete már  márciusban nyílt levélben soron kívül jelezte a miniszterelnök felé, hogy a hazai különjárati autóbuszos személyszállítás különösen megsínyli a karanténidőszakot. Azt követően szervezeteik számos módon – többek között az iparkamarán keresztül is – juttatták el javaslataikat az autóbuszos szakma megmentése, támogatása érdekében.

Ennek ellenére azt tapasztalják, hogy míg a turizmusban érintett számos szolgáltatói körben a kormányzat törekszik a túlélést szolgáló gazdaságvédelmi intézkedések meghozatalára, addig a turisztikai  mobilitást biztosító különjárati autóbuszos személyszállítás érdemi támogatás nélkül maradt.

Az idei piacfelügyeleti díj eltörlését köszönik és üdvözölik, de a szektornak további – a turizmus-vendéglátó és utazásszervező szektorhoz hasonló – támogatásokra van szüksége -írja a két szervezet.

A hazai különjárati autóbuszos személyszállító kis- és középvállalkozások tevékenysége a munkásszállítások egy részétől eltekintve gyakorlatilag megszűnt a járvány alatt.

„A nagy értékű, többségében hitellel terhelt autóbuszok az év eleje óta forgalomból kivonva állnak, a jelenlegi jogszabályok által biztosított ideiglenes kivonási lehetőségük rövidesen kimerül, és ezzel a forgalomba visszakerülő eszközpark nem kompenzálható értékvesztést szenved el. A szektor még talpon maradt képviselői utolsó tartalékaikat élik fel. A meghosszabbított
hitelmoratórium lejártáig a turisztikai szektor nemzetközi érdemi beindulása nem várható, így a hitelek fedezetét kitermelni képtelen szolgáltatói körben 2021 közepétől tömeges válsághelyzet várható”  -teszik hozzá.

A magán- és közúti fuvarozók a kialakult helyzetre tekintettel az alábbiakat kérik a kormánytól:

  • a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adójának csökkentése 5%-ra;
  •  a hitelmoratórium opcionális hosszabbítása a 2021. évre, a feltételek gyors kihirdetésével;
  •  a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatása időtartamának meghosszabbítása,a feltételek változtatása nélkül;
  •  a 2020. novemberétől bevezetett 50%-os bértámogatás kiterjesztése azon autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyek forgalma a 2019-es bázisévhez képest igazoltan legalább 30 %-kal csökkent;
  •  a forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségének 2021. év végéig történő automatikus meghosszabbítása és az online ügyintézés bevezetése gazdálkodó szervezetek részére;
  • a 2020-ra érvényes éves úthasználati jogosultságok átvezetése a 2021-es évre;
  • célzott támogatási forma a forgalomból kivont autóbuszok állagmegóvására,
  •  a turizmus járványhelyzet utáni újraindulásakor – hosszú távon is – kiemelt fontosságú lesz a munkaerőhiány kezelése, ezért feltétlenül indokoltnak tartják a gépjárművezető-képzés (C, D, E) „szakmásítását” – a képzés visszaemelését az OKJ rendszerébe, az állam által finanszírozott, magasabb szintű képesítések megszerzését az autóbuszvezetők részére;
  • vizsgálat és kormányzati beavatkozás az érintett járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Ezen belül a casco biztosítások szüneteltetésének lehetősége, csökkentett értékű casco-módozat bevezetése a forgalomból ideiglenesen kivont buszokra, továbbá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendszerének felülvizsgálata az irreálisan magas díjajánlatok miatt, melyekkel a jelenleg bevétel nélküli vállalkozások szembesülnek;
  • az Artisjus-díjak 2020 áprilistól 2021 végéig történő törlése.

A levél írói által is említett  gazdaságvédelmi intézkedések  valóban érintik a turizmusban érdekelt számos szolgáltatói kör egy részét: ezekről éppen ezen a héten jelentette be Varga Mihály, hogy a kormány január végéig meghosszabbítja a turizmusban és a vendéglátásban a novembertől, eleinte egy hónapra bevezetett ötven százalékos bértámogatási programot.

A miniszter állítása szerint egyeztetett az ágazati szereplők képviselőivel, akik hasznosnak találták az eddigi támogatást és kifejtették, hogy további segítségre van szükségük a talpon maradáshoz, amit a döntéshozók mérlegeltek, és úgy döntöttek, meghosszabbítják a jelenlegi programot, melyet kiterjesztenek az utazásszervező cégekre is.

A vendéglátósok és az érdekképviseleti szervezetek részéről is több kritika fogalmazódott meg a támogatási rendszerrel szemben, ennek egyik legfontosabb pontja az, hogy a munkáltatók csak utólag kapják kézhez a kormányzati támogatást, vagyis valahogy előre ki kell gazdálkodniuk a fizetéseket sok esetben szinte teljesen megszűnt bevételek mellett.

(via 24.hu)

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán