Budapest • „A fővárosiak a radikálisabb megoldások hívei, ha az autós közlekedés a tét.” – összegzi a 24.hu a Závecz Research által a hírportál felkérésére készített kutatásának eredményét.
A kutatóintézet a városi forgalom mérséklésére szolgáló, közszájon forgó eszközök támogatottságát mérte meg, a dugódíjét és az autós közlekedés kitiltásáét. A két eszköz közül az előbbi – vagyis az, hogy a belváros egy részébe állandó jelleggel vagy bizonyos időszakokban csak díjfizetés ellenében lehessen behajtani – hosszú évek óta része a várospolitikai közbeszédnek, és Karácsony Gergely programjában is megjelenik, de csak mint hosszútávú elképzelés. A behajtási díj szükségességét az autóbarát Tarlós István is elismeri, nemrég 2023-ra ígérte a bevezetését. Az autók belvárosból való teljes kitiltása és ezzel egy sétálóövezet létrehozása pedig Puzsér Róbert kampányának központi eleme.
A Závecz Research felmérése szerint
- a dugódíjat a fővárosiak 38%-a támogataná, míg szűk többségük (51%) elutasítja;
- az autók belvárosból való kitiltásának és sétálózónák kialakításának viszont majdnem a budapestiek fele, 49% örülne, és 45%-nyian utasítják el az ötletet.
Vagyis a felmérésben feltett ékrdésekre érkező válaszok a radikálisabb javaslatot részesítik inkább előnyben.
A felmérésből az is kiderül, hogy mely választói csoportokban és melyik városrészekben népszerűek kevésbé és inkább a javaslatok. Ebből többek közt az derül ki, hogy a Fidesz-szavazók mindkét eszközzel szemben elutasítóbbak, mint az ellenzéki szavazók. Emellett, míg a dugódíjat a középkorúak között (40-59) támogatják nagyobb arányban, a tiltás a 40 alattiak között a legnépszerűbb, de 60 fölött is magas, 50%-os a támogatottsága.
Mindkét javaslat népszerűbb a pestiek, mint a budaiak körében, de a különbség erőteljesebben jelentkezik a belváros autómentessé tételére vonatkozó kérdés kapcsán. Külváros-belváros vonatkozásában a dugódíj a megosztóbb javaslat: a centrális kerületek lakói közül ugyanannyian vannak a behajtási díj ellen, mint mellette. A külső kerületekben élők nagy többsége viszont nem szeretne fizetni a belvárosba hajtásért: a felmérésből jól látható, hogy mennél többet jár valaki autóval a belső kerületekbe, annál nagyobb valószínűséggel ellenzi a dugódíjat: a legalább hetente egyszer behajtók 60 százaléka ellenzi az eszköz bevezetését.
(24.hu)