Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A szolidaritási adóra hivatkozva pattintották le a buszvezetőket, akik válaszul az iskolakezdésre lengettek be sztrájkot

Elmaradt az augusztus 31-től határozatlan ideig  tervezett buszos sztrájk, miután Pécs városa megígérte, kifizeti a dolgozók járandóságát. Még júliusban írtunk arról, sztrájkot tervez a pécsi közlekedési vállalat legjelentősebb szakszervezete, miután az előzetes ígérettel szemben nem kapták meg a buszosok a 3,5 százalékos béremelésüket.

A város a kormány által kivetett „szolidaritási adó” befizetése által okozott jelentős anyagi problémákra hivatkozott, amikor egy közgyűlésén hozott határozat ellenére a hó elején mégsem teljesítette a béremelést.

Abban, hogy végül mégis sikerült nyomást gyakorolni a munkáltatóra, része lehetett, hogy július 26-27-én a helyi buszosok már kétnapos figyelmeztető sztrájkot tartottak az ígéretek betartatása érdekében, ebben a szakszervezet számításai szerint

a dolgozók hozzávetőleg 90 százaléka részt is vett.

Úgy tűnik, a nyári sztrájk után a város nem kívánt még egy ősz eleji folytatást, így a követeléseket most rendezték.

A Szolidaritás Autóbusz Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) augusztus 30-i közleménye már arról tájékoztatta a sajtót, most ismét megegyezés született a 3,5 százalékos alapbér-emelés bevezetéséről a városvezetéssel. A szakszervezet szerint

„július elsejétől 9,5 százalékos mértékben emelkedik minden munkavállaló alapbére, ezzel az egyik (ha nem a) legmagasabb mértékű bérfejlesztés kerül megvalósításra a közösségi közlekedés területén az önkormányzati és állami tulajdonban álló társaságok között.”

A 9,5 százalékos arány az az összesített mérték, amit a SZAKSZ korábbi bértárgyalásain már elvben elért: az eredeti terv szerint január elején Pécs 6,5 százalékos mértékben emelte meg a Tüke Busz dolgozóinak alapbérét, a július elsejei fordulónapra pedig további 3,5 százalék emelést ígért, aminek kifizetése viszont akkor elmaradt.

Most a pécsi önkormányzat az elmaradó 3,5 százalék július elejétől való, visszamenőleges rendezésében egyezett meg a szakszervezet képviselőivel, így a béremelés mellett átlagosan munkavállalóként 47 600 forint kerül kifizetésre szeptemberben.

Mindezzel végül a sztrájkot is indokló szakszervezeti követelés teljes mértékben teljesülni fog. A szakszervezet közölte azt is, a 2025-ös 9,5 százalékos béremelés ezzel „alapját képezi” a 2026-os bértárgyaláson képviselt álláspontnak. Eszerint a szakszervezet a kollektív szerződés előírásai alapján ragaszkodni fog hozzá, hogy december 31-ig lezárják a jövő évi bértárgyalásokat, és a 2026-ra kiharcolt béremelés már január 1-től éljen. Vagyis nem fogadják el a mostani feszült helyzethez is vezető gyakorlatot, miszerint a városi buszos cégnél csak akkor lehet bérfejlesztést végrehajtani, ha a közgyűlés elfogadta a – gyakran menet közben még változó – városi költségvetési tervet.

A több részletben végrehajtandó alapbéremelési kötelezettség ugyanis, mint Pécs példája bebizonyította, alkalmat adhat az ígéretek menet közbeni felülbírálására, módosítására a munkáltató fenntartója (ez esetben az önkormányzat) részéről. A kollektív szerződés és bértárgyalás viszont alapvetően nem így működik. A kollektív szerződés ugyanis egy olyan, a munkáltató és érdekképviseletek között kötött megállapodás, amely a cég és a dolgozók egészének viszonyára állapít meg egyes alapelveket.

Ez egyben azt is jelenti, amíg a kollektív szerződéshez tartja magát a munkáltató, addig a szakszervezet is igyekszik békés úton bértárgyalni, a sztrájk általában az utolsó eszköz. Hiszen a szakszervezet így előre és békés módon tudja érvényesíteni tagjai és a többi munkás érdekeit is. Így rögzíti a bónuszok mértékét, egy vagy több évre megállapodik az alapbér-emelés mértékéről is, ami mindenkire vonatkozik.

A cégvezetést a megegyezésre általában az motiválhatja, hogy megpróbálja a szerződés keretében az alapbér-emelés helyett teljesítmény-alapú és így szabadon variálható bónuszokba „kiszervezni” a többletkereseteket. Ezzel szemben a munkások és így a szakszervezet érdeke általában az, hogy a bónuszok mellett az alapbér is tisztességes mértékben növekedjen. De az egyéves megállapodás természetesen a Tüke busznál sem úgy működik, hogy az önkormányzat anyagi helyzete évközben felülírja azt a béremelési kötelezettséget, amire év elején a cégvezetés még a szerződés keretében kötelezettséget vállal.

Ez indokolta a sztrájkot is.

Mint azt júliusban megírtuk, az önkormányzati fenntartású Tüke Busz, amely cégnél a SZAKSZ több alkalommal is sztrájktárgyalásba kezdett, 2025 július elején állította lehetetlen helyzet elé a buszos dolgozókat.

Dobi István, a SZAKSZ elnöke akkor a Mércével közölte, a Tüke Busz vezetősége a júliusi bértárgyalásokon egyszerűen azzal állt a szakszervezet elé, hogy „nincs pénz” a régóta ígért 3,5 százalékos emelésre a megígért határidőig, az így csupán 6 százalékos emelésbe azonban a cég mintegy 500 dolgozója nem nyugodott bele. „Egy béremelésnek reálbérnövekedésnek is kellene lennie, nem csupán az infláció korrigálásának” – szögezte le. Mivel az elmúlt egy évben az árak átlagosan 4,4 százalékkal emelkedtek, január óta pedig 4,9 százalékkal, ennek a növekménynek a korrigálására is épp csak elegendő az emelés.

A pécsi, helyi önkormányzati közlekedésben dolgozók jelenlegi havi bruttó átlagbére 650 000 forintra tehető, ez az országos és regionális versenytársak bérezésétől is elmaradt – pedig ebben már az összes túlóra illetménye is benne foglaltatik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számos sofőr ennél az összegnél is lényegesen kevesebbet vihet haza hó végén. A helyzetre jellemző, hogy februárban, amikor a pécsi önkormányzat írásba adta határozatában, hogy június végéig meglesz a 3,5 százalék plusz béremelés, a sztrájkhajlandóság még 50 százalék alatt mozgott.

Pécs önkormányzatának sajtóosztálya megkeresésünkre pedig ugyancsak júliusban még azt válaszolta:

„a 2025-ös év első felében világossá vált, hogy az önkormányzat pénzügyi mozgástere jelentősen beszűkült. Az állami forráselvonások mértéke idén meghaladja a 6 milliárd forintot. A kedvezőtlen gazdasági környezetben a város iparűzési adóból származó bevétele viszont csökkent, és a szakértők szerint ez jövőre sem fog más tendenciát mutatni.

Az önkormányzat számára továbbra is elsődleges szempont, hogy a Tüke Busz működése stabil maradjon, a dolgozók munkahelyei pedig biztonságban legyenek. Éppen ezért elbocsátásokat nem tervezünk.

Pécs városa a jövőben is arra törekszik, hogy lehetőségeihez mérten javítsa a közszolgáltatásokban dolgozók anyagi megbecsülését, ugyanakkor a felelős gazdálkodás szempontjait nem hagyhatja figyelmen kívül.”

Úgy tűnik, az iskolakezdésre belengetett több napos sztrájk viszont végül hatott, hiszen Pécs az eredeti szakszervezeti követelésbe végül beleegyezett.

A SZAKSZ a Tüke Busz idei bérharcát lezárva bejelentette, két másik, általuk megszervezett munkavállalókkal rendelkező privát buszos cégnél, az ArrivaBusnál és a K&V Kft.-nél is kezdeményezni fogják a munkások béremelését, az egyeztetések ezzel kapcsolatban már folynak.

💚 A Mércét együtt építjük, és most együtt kell megvédenünk!

⚠️Miért van szükség a Mércére? Mert mi nem elégszünk meg a “fekete-fehér” magyarázatokkal, a nyugati felsőbbrendűség tudatával, és azt gondoljuk, hogy a szuverenitás letéteményese mi magunk vagyunk.

💜Egy szuverén lap pedig nem létezhet elkötelezett olvasók nélkül! Szállj be most te is, hogy legyen Mérce!