Az idei év elejével bevezetett, egyoldalú 6 százalékos béremelésen felüli, további 3,5 százalékos emelést már nem akarja odaadni a pécsi tömegközlekedést működtető Tüke Busz a dolgozóinak.
Mivel a január 1-i, visszamenő hatállyal ígért, és hivatalos dokumentumban is lefektetett béremelés nem érkezett meg az ígért, június 30-i határidővel, ezért most a helyi vállalat dolgozóinak többségét szervező Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (Szaksz) hivatalos fórumán közölte, megkezdték a sztrájkot előkészítő egyeztetéseket. Erre összesen hét nap áll rendelkezésre, tárgya pedig már a munkabeszüntetés alatti, elégséges szolgáltatásról való megegyezés. A tömegközlekedésben ugyanis a 60 százalékos elégséges szolgáltatást a sztrájktörvény előírja.
Dobi István a Szaksz elnöke a Mércével közölte, a Tüke Busz vezetősége a bértárgyalásokon egyszerűen azzal állt a szakszervezet elé, hogy „nincs pénz” a régóta ígért 3,5 százalékos emelésre a megígért határidőig.
Dobi hozzátette, ez minden bizonnyal igaz is, a cég tulajdonosi jogköreit viszont a pécsi önkormányzat és a közgyűlés gyakorolja. A szakszervezeti vezető elmondta, nincsenek pontos adatai az önkormányzat anyagi helyzetéről. Viszont feltűnő, tette hozzá, hogy Pécs az utóbbi időben presztízsköltségeket is megengedett magának. Így például a sajtó is beszámolt arról, hogy a Pécs-Pogányi repülőtér menetrend szerinti járatainak „reklámozására” nagyjából 120-130 millió forint ment el önkormányzati kasszából, amelyet a városvezetés a tulajdonukban lévő Pécsi Kommunikációs Központon keresztül intéztek. A menetrend szerinti járatokat az Universal Airlines Pécsről végül lemondta.
Az önkormányzat és az állam pedig a híradások szerint mindösszesen 400 millió forintot fordított a reptér beindítására és üzemeltetésére, a repülőrajtból viszont végül nem lett semmi. Dobi szerint amúgy ez egy teljesen „tervezhető kiadási rovat” volt, és értetlenül áll afölött, hogy február és július között milyen rendkívüli helyzet, vagy válság állhatott fenn, amely miatt ennek, éppen a buszsofőrök illetményének ugrania kellett a kifizetések közül. Sőt, kifejezte véleményét mely szerint „ha megkapirgálnánk a város költségvetését, akkor lehet, hogy előkerülne az az összeg” amit már erre lehetne fordítani.
Probléma viszont, hogy Pécs polgármestere, Péterffy Attila Dobi elmondása szerint egyszerűen „nem áll szóba” a szakszervezettel,
annak ellenére, hogy közfeladatot ellátó személy, ezt viszont ők áthidalják azzal, hogy a munkáltatóval tárgyalnak. Az elnök szerint ennek oka, hogy „hazugnak nevezte” Péterffyt, miután a pécsi önkormányzat a 2024. júniusi választások előtt a buszosokat képviselő Szaksz elnökét pedig „a Fidesz embereként” jellemezte.
Dobi szerint ez nem igaz, amit már csupán az a tény is bizonyít, hogy nem is olyan régen a Szaksz a fideszes vezetésű Veszprémben is hasonló akciókat szervezett ottani tagjai között: „a fideszes városokban DK-s lesz valaki, ha szervezkedik, az ellenzéki városokban meg fideszességgel vádolják” – jellemezte röviden a helyzetet.
A Tüke Busznak jelenleg mintegy 500 munkavállalója van. Dobi elmondta, míg 2024 év végén az egyoldalú, és azonnali 6 százalékos béremelésen felüli, 3,5 százalékos ígéretet egységesen fogadta el a szakszervezet a bértárgyaláson – hiszen a 9,5 százalékos emelést már megfelelőnek találták – addig önmagában csupán a 6 százalékba a dolgozók nem nyugodtak bele. „Egy béremelésnek reálbérnövekedésnek is kellene lennie, nem csupán az infláció korrigálásának” – szögezte le. Mivel az elmúlt egy évben az árak átlagosan 4,4 százalékkal emelkedtek, január óta pedig 4,9 százalékkal, ezért ennek a növekménynek a korrigálására is épp csak elegendő az emelés.
A pécsi, helyi önkormányzati közlekedésben dolgozók jelenlegi, havi, bruttó átlagbére 650 000 forintra tehető, ez az országos és regionális versenytársak bérezésétől is elmaradt – pedig ebben már az összes túlóra illetménye is benne foglaltatik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számos sofőr ennél az összegnél is lényegesen kevesebbet vihet haza hó végén. A helyzetre jellemző, hogy míg februárban, amikor a pécsi önkormányzat írásba adta határozatában, hogy június végéig meglesz a 3,5 százalék plusz béremelés, a sztrájkhajlandóság még 50 százalék alatt mozgott.
A közgyűlési vitáról készült közvetítést visszakeresve az derült ki, hogy a városi cégek általános béremelésével kapcsolatos határidőt Bognár Szilvia, a Tiszta Kezek Egyesület tagjának módosító javaslata értelmében rögzítették június 30-ában. Még maga Bognár is kifejezte azonban, a valós adóbevételek számait a város csak októberben látja, tehát ha „június 30-ig bedől” a gazdálkodás, akkor természetesen nyitott a későbbi kompromisszumra. A februári, az eredetileg ígért emelés kifizetését ígérő és a város költségvetését is elfogadó határozat tehát – úgy tűnik – sok fontos tényben bizonytalan körülmények között ment végbe.
Júniusban azonban „a tulajdonos önkormányzat a februárban hozott határozatát, a közgyűlés úgy módosította, hogy az esetlegesen az év vége felé kerül újra a testület elé és akkor születhet döntés a Tüke Busznál, a további bérfejlesztés végrehajtásáról”. Ez után a lépés után viszont a 60 százalékot is átlépte a sztrájkolni akaró dolgozók aránya a szakszervezet felmérésében.
Azt, hogy ez miért történhetett meg, részben magyarázza a június 19-i közgyűlésén Ruzsa Csaba alpolgármester által benyújtott előterjesztés amelyből az derült ki, számos önkormányzati céget komoly likviditási gondok sújtanak, egyes helyeken ez már a bérfizetést is érintette – részben azért mert az állami és önkormányzati szerződések sincsenek még aláírva.
Ezenkívül még januárban kiderült, hogy a kormány által kivetett „szolidaritási hozzájárulási adó” mértéke is brutálisan megnőtt: összesen 4,56 milliárd forintot vonnak el a város iparűzési adóbevételeiből.
A helyzettel kapcsolatban a Szaksz vezetője az önkormányzat felé éles kritikát fogalmazott meg:
„Ha egy közgyűlés az emelést határozatban tudja vállalni februárban, egyszerűen nem hiszem el, hogy júniusig nem tud tervezni. Nem értem, miféle mennykő csaphatott be Ruzsa Csaba úr, a felelős tisztségviselő szobájába, hogy most ez a helyzet mégis megváltozott.”
A Tüke Busz és a pécsi önkormányzat még 2024 elején is jogi problémákat vetett fel a bértárgyalásokkal kapcsolatban, azzal némileg együtt kezelve a sztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vitát is, amelyen Dobi István már küldött útján képviseltette magát. A jogi huzavona ellenére a Tüke Busz ekkor még egyértelműen hangsúlyozta, „eltökélt abban, hogy folytassa az előző években megkezdett béremelési programját, és mindent megtesz annak érdekében, hogy ebben tárgyalópartnereivel, ideértve a SZAKSZ-ot is, megegyezésre jusson.”
Dobi István szerint a sztrájkakciókkal kapcsolatban jelenleg az egyeztetési fázisban vannak a céggel, de ha sor kerül rájuk akkor a sztrájkot kétnaposra tervezik, amelynek az első, hétfői napján nagyon is érzékelhetőek lesznek majd a járatkimaradások a déli vármegyeszékhelyen. A Szaksz elsődleges célja pedig az, hogy minden dolgozó megkapja a már amúgy is megígért járandóságát a társaságtól, méghozzá január 1-ig visszamenően.
Arról már korábban, több cikkben is beszámoltunk, hogy a pécsi önkormányzat és így a Tüke Busz kis túlzással „trükkök százait” vetette be a valós, jelentős és érzékelhető buszos béremelések elhúzására, vagy megakadályozására. 2024 márciusában amikor ugyancsak sztrájkra került sor, a Szaksz követelése még 25 százalékos emelés volt, míg a másik szakszervezet a Független Demokratikus Szakszervezet 18,5 százalékos emelést követelt. Akkor Dobi István hangsúlyozta nekünk, még a kívánt emelések bevezetésével is csupán megközelítené a pécsiek bére a Volánbusz dolgozóinak kereseteit. Az egyeztetések következtében a Szaksz kész volt engedni, így lett végül 20 százalékos a követelés.
Később ugyancsak a Szaksz közölte, „nemcsak a munkáltató, hanem egy másik szakszervezet”, az FDSZ is akadályozza őket a bérharcban, ezt a másik szakszervezet természetesen tagadta – annak ellenére hogy nekik már kiinduló követelésük is alacsonyabb volt a Szaksz-énál.
Mindezek ellenére a 2024. március 4. és 7. között a Szaksz szervezésében tartott sztrájk sikeresnek volt nevezhető. Raposa Gábor, a pécsi Szaksz alapszervezet vezetője akkor közölte, „hiába igyekezett trükkökkel munkára bírni a sztrájkoló buszsofőröket a munkáltató, volt olyan magas a részvétel, hogy így is hatásos volt a négynapos sztrájk.”
Az akciók végül ahhoz vezettek, hogy a Tüke Busz 2025 január elejétől a már említett, igen szerény 9,5 százalékos béremelést ígérte meg két ütemben: és míg a januári 6 százalékos emelés rendben megtörtént, a második rész, a 3,5 százalék végül ismét egy évre el el lett tolva.
Ez okozza most a dolgozók felháborodását, és ezért jöhet ismét sztrájk Pécsen.
Frissítés, július 4. Kérdéseinkre a pécsi önkormányzat a következő választ juttatta el szerkesztőségünk részére:
Az elmúlt öt évben a pécsi önkormányzat elkötelezett volt a közszolgáltatásokban dolgozók bérének folyamatos emelése mellett. Ezt kiválóan mutatja, hogy a Tüke Busz munkavállalóinak bére ebben az időszakban megduplázódott. Az önkormányzat kezdeményezésére a 2024-es évben is történt béremelés, amelyet a társaság már kifizetett a dolgozóinak, a későbbi 3,5%-os emelés már nem a városvezetés javaslata volt, a lehetőségeket viszont folyamatosan vizsgáljuk.
A 2025-ös év első felében világossá vált, hogy az önkormányzat pénzügyi mozgástere jelentősen beszűkült. Az állami forráselvonások mértéke idén meghaladja a 6 milliárd forintot. A kedvezőtlen gazdasági környezetben a város iparűzési adóból származó bevétele viszont csökkent, és a szakértők szerint ez jövőre sem fog más tendenciát mutatni.
Az önkormányzat számára továbbra is elsődleges szempont, hogy a Tüke Busz működése stabil maradjon, a dolgozók munkahelyei pedig biztonságban legyenek. Éppen ezért elbocsátásokat nem tervezünk.
Pécs városa a jövőben is arra törekszik, hogy lehetőségeihez mérten javítsa a közszolgáltatásokban dolgozók anyagi megbecsülését, ugyanakkor a felelős gazdálkodás szempontjait nem hagyhatja figyelmen kívül.
Csatlakozz te is a rendszeres támogatói közösségünkhöz! A következő 300 új támogatónk között, akik augusztus 10-ig rendszeres támogatást állítanak be, a Mérce közreműködésével kiadott két könyv több példányát sorsoljuk ki!