November végén hangzott el Lázár János közlekedési miniszter előadásában, hogy immár a kormány hivatalos álláspontja, hogy a régóta rebesgetett ötleteknek megfelelően a vasútállomásokat magánbefektetők bevonásával kell fejleszteni. Magyarán az államnak a minisztérium szerint pont erre nincs pénze, de ennél jóval többről van szó: mégpedig arról, hogy újabb állami vagyont játszanak át a magántőkének, és míg hivatalosan a területeken 99 évig tehetnek a befektetők azt, amit csak akarnak, épp a széleskörű közvetlen és közvetett társadalmi igényeket hagyják ki a képletből.
A miniszter ezt azzal igyekszik eladni, hogy a magántőke bevonásával majd sikerül fejleszteni a vasútállomásokat, sőt, azokat hívja tetemre, akik az állomások állapotáért aggódtak, egyedüli értelmes megoldásként a magántőke bevonását hirdetve. Sokaknak viszont nem tetszik, hogy ezzel valójában a
magántőkének játsszák ki az állami vagyont olyan fejlesztések érdekében, amik egyrészt nem a közjót – hanem elsősorban a magánérdeket – szolgálják, így nem is annyira biztos, hogy a jó irányba fognak haladni ezen „fejlesztések”.
Az ugyanis kétségkívül a rendszer alapkövét képezi, hogy magánosított tereket hozzon létre a közterek kárára. Erről szól a plázásítás, magyarán hogy a közösségek által addig szabadon, fogyasztási kényszer nélkül használható szabad tereket a profitlogika alapján alakítják át. Erről szól a Corvin pláza, és úgy általában a Corvin negyed felújítása, a Westend, vagy akár csak az, hogy az utcáinkból egyre nagyobb szeletet szakítanak ki a vendéglátóhelyek teraszai, amik noha látszólag közterek, a profitlogikának megfelelően a fogyasztás ösztönzésére szolgálnak, és azt teszik az elfogadott viselkedési normává. Legyenek ezek a plázák boltösvényei vagy az utcai közterekből kiharapott teraszok, amelyeken belül lehet sörözni, de ugyanez az utcán már norma- ha nem egyenesen szabályszegésnek számít, a társadalom peremére szorultak pedig elsősorban zavaró tényezőkként jelennek meg ezeken a félig-köztereken. Ebben partnerek a hivatalos hatóságok és a magánbiztonsági szolgálatok. Hab a tortán, hogy míg a nyilvános – és jellemzően fizetős – illemhely ritka mint a fehér holló, a magántereket sem kötelezi arra senki, hogy ingyenesen biztosítsák a mosdóhasználatot.
A végállomás következik, köszönjük, hogy a vasutat választották. Megkérjük utasainkat, hogy a vonat elhagyása után fáradjanak be a plázába!
Az iménti hosszabb eszmefuttatásban vázolt kereteket készül kiterjeszteni a kormányzat a vasútállomásokra és környezetükre. Bár eddig is jellemző volt, hogy a vasútállomások szomszédságába plázákat építenek – gondolhatunk a Westendre, a Köki plázára, az Arénára, az Europeumra vagy az Etelére, ahol egyébként a Kelenföld vasútállomás már a felújítás során elvesztette állomás jellegét (az aluljáróvá degradált forgalmas állomáson nincs fűtött váró, mosdók), és még hosszasan lehetne folytatni a sort – az utazó eldönthette, hogy szeretne-e betérni az üzletközpontokba, vagy inkább folytatná útját a városi közlekedésen.
A kormány viszont olybá tűnik, legalább az állomások tekintetében szeretné utolérni az olyan fejlett, nyugati országok vasúti csomópontjait, mint például Berlin. Itt persze nem arról van szó, hogy a város vasúthálózatának korrigálásával a fejpályaudvarok helyett olyan pályaudvarokat építenének, amelyeken a vonatoknak nem kell megfordulniuk, hanem továbbmehetnek akár a fővároson túli irányokba is. Ez jóval egyszerűbbé tenné a vasúti és városi, elővárosi közlekedést az utasok kényelme érdekében – ezzel szemben az épp ezt lehetővé tévő Nyugati-Déli alagutat elkaszálták. Hanem azzal, hogy a berlini új főpályaudvarhoz hasonlón gyakorlatilag egy sínekkel tarkított plázát hozna létre – ráadásul a befektetők kénye-kedve szerint. Így válnak az állomások a fogyasztás templomaivá ahelyett, hogy elsősorban az utasok érdekeit szem előtt tartó intézmények legyenek.
Ráadásul szinte bármiféle megkötés nélkül, a vasútforgalmi területek kivételével 99 évre biztosítva a befektetők teljhatalmát. Ez pedig az előzetes tervekkel szemben aggasztó kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy milyen formában valósulhat meg – ha egyáltalán – a széles tömegek érdekeit szolgáló parkosítás, például a Nyugati pályaudvar mellett – ahogy Soproni Tamás, Terézváros polgármestere is felhívta rá a figyelmet.
Nemcsak a budapesti fejállomásokra vonatkoznak az elképzelések, a MÁV következő pályázati felhívásokat tette közzé honlapján:
- Déli pályaudvar,
- Kelenföld vasútállomás,
- Keleti pályaudvar,
- Nyugati pályaudvar,
- Debrecen vasútállomás,
- Győr vasútállomás,
- Szeged vasútállomás,
- kilenc további, nagy forgalmú, jellemzően elővárosi vasútállomás:
- a 70-es vonal egyes megállóhelyei és állomásai,
- Dunakeszi-Gyártelep,
- Alsógöd,
- Felsőgöd,
- Sződ-Sződliget,
- Vác,
- valamint más nagy forgalmú vasútállomások:
- Gödöllő,
- Pécel,
- Székesfehérvár,
- Siófok,
- és a konkrét állomások megnevezése nélkül további kisebb forgalmú állomásokat is hirdet a vasúttársaság.
Az egy dolog, hogy az állam tulajdonában maradnak az érintett területek. Vitézy Dávid közlekedési szakember bejegyzéséből ugyanakkor bárki tájékozódhat arról, hogy ez mekkora területeket is érinthet a budapesti nagyállomások esetében: gyakorlatilag a budapesti belvárossal összemérhető területű, értékes ingatlanokról van szó.
És nemcsak a rozsdaövezetekre kell gondolni, ugyanis – a történelmi csarnokok megőrzése mellett – az állomási ingatlanokban is olyan funkciókat alakíthatnak ki, amilyet jónak látnak.
Mint a Magyar Közlekedési Klub felhívta rá a figyelmet, abban sem lehetünk biztosak, hogy a befektetők a vasútüzem megtartása mellett nem szándékoznak-e a történelmi csarnokokat is a fogyasztás szolgálatába állítani, mint számos más „funkcióbővítés” esetében láthattuk. Ezek nagyon értékes ingatlanok, amelyek a tőke szempontjából parlagon hevernek a város frekventált részein – és nem tudhatjuk egyelőre, hogy a csarnok vágányzatát megtartanák-e, vagy a csarnokokon kívüli területekre száműznék őket, ami aligha lenne utasbarát megoldás, ezáltal ugyanis több száz méterekkel nőhetne meg a gyalogszerrel megteendő távolság az utasok számára – mégis ráhúzható, hogy fenntartják a vasútüzemet. Arról nem is beszélve, hogy az állomások további reptereződéséhez vezethet, ha a vonatozóknak a bolttengeren kell magukat átverekedniük, mire a vágányokhoz érnek.
Hol a pénz?
…tehetjük fel a szállóigévé vált orbáni kérdést, vagyis hogy miért is hiányoznak a vasútállomások felújítására fordítható összegek az államkasszából. A NER jó szokásához híven a forráshiányra hivatkozva játssza ki a magántőkének az állami vagyont – mint eddig megszokhattuk, a társadalmi érdekeket némi habisztizással megfűszerezve jobbára figyelmen kívül hagyva.
Hogy néhány példát hozzunk:
- a Nyugati pályaudvar állomásépületének felújítása – „alkotmányos költséggel” együtt – mintegy 10 milliárd forintba került;
- hasonló összeggel számolhatunk a Keleti pályaudvar esetében;
- a Déli pályaudvarra pedig egyelőre nehéz megbízható költségbecsléseket találni, de vélhetően hasonló összeget jelentene magának az állomásépületnek a felújítása.
És még néhány példát, amelyek rávilágíthatnak az arányokra:
- A MÁV új székháza mintegy 255 milliárd forintba kerül;
- az atlétikai stadion 246 milliárd költségvetési forintba fájt (a rendezés költségeit nem számítva);
- 9,1 milliárd forintért épül egy kilométer autópálya.
A pályaudvarok utasforgalmi épületeinek felújításában nincs benne a sínek, váltók, biztosítóberendezések korszerűsítése, ami a közelmúlt tragikomédiába illő balesetei után több ütemben meg is indult már, összességében sokmilliárdos költséggel. Az is bizonyos, hogy a várók teljeskörű felújítása, állomások környezetének rendezése, különösen a Délinél, stb. szintén 5-6 milliárdos összegeket emésztene fel a fejállomások esetében, bár a Keleti és a Nyugati esetében részlegesen már megtörtént – a Déli tessék-lássék megbarkácsolását ne soroljuk ezek közé.
A pályaudvarok utasforgalmi területeinek hasznosításával kapcsolatban pedig egy távolabbi szempont is felmerül: ha minőségi szolgáltatást szeretnének nyújtani, éppenséggel bevonhatnák az állomások lepusztult, üresen kongó restijeinek talpraállításába a néhány éve ujjászervezett Utasellátót, azzal talán valóban ki lehetne szolgálni valós társadalmi igényeket is, és még a magántőkét is kívül lehetne tartani az üzleten.
Azt is érdemes látni, hogy a fentiek fényében a bérbeadandó épületek felújításának – még ha nem is kevés, de – számottevő részét végezték már el közfinanszírozásban.
Az esetleges funkcióváltás költségeitől eltekintve tehát e téren a beruházóknak alig akadna feladatuk, magyarán elsősorban olyan fejlesztéseket kellene finanszírozniuk, amelyek miatt az állomások környékének különösen értékes területein bőven megéri építkezni, hisz a várható forgalom évek alatt visszahozza a befektetések árát. Ahelyett, hogy ezeken a területeken olyan fejlesztéseket hajtanának végre, amelyek a társadalom valós, közösségi terekre vonatkozó igényeit szolgálnák ki. Ahelyett, hogy a cikk elején említett kommodifikált tereket hoznának létre a fogyasztó közönség számára.
Ez persze aligha fér bele a NER logikájába, és afelől se legyen kétségünk, hogy amint magánbefektetőket gazdagítanak a fejlesztések, már az állami támogatások odaítélése sem jelent majd akkora nehézséget.
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon. Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!