A 200 000 forintos hőségpénzről hozott új döntésével Lázár lényegében a szakszervezeteket kényszerítené arra, hogy ők válogassák ki, mely dolgozók kaphatnak még az egyszeri juttatásból, és kik maradnak ki.
Alaposan kikapott augusztus 1-jén Lázár János építési- és közlekedési miniszter a frissen összevont MÁV-Volán szakszervezeteitől. Mint erről írtunk is, a konfliktust az okozta, hogy Lázár először az új, vasutas- és autóbusz-közlekedést is magába tömörítő cégen belül csupán egyes helyekre juttatott volna a kánikulára járó, 200 ezer forintos hőségpénzből. A hőségpénz lényegében egyszeri juttatás a dolgozóknak, ami az idén nyáron heteken át tartó kánikula okozta járulékos megterhelést lenne hivatott anyagilag kompenzálni.
A kritikákra válaszul augusztus 2-án Lázár miniszter jelentősen módosított a hőségpénz szabályain. Ám ötletébe egy nem is annyira apró trükköt csúsztatott.
„A döntést a szakszervezetek nem támogatták, több pénzt és így több dolgozó fizetés kiegészítését kérték.
A követelésüket megértettem, ezért azt javaslom, hogy további 1500 munkatárs kapjon nettó 200 ezer forintos egyszeri, juttatást. A konkrét munkakörökre és személyekre a szakszervezetektől várom a javaslatot”, – írta Facebook-oldalán.
A hőségpénzt főként a MÁV-Volánnál fizikai munkát végzők: sofőrök, mozdonyvezetők, forgalmisták kapták meg, a legtöbb irodai környezetben dolgozó munkavállaló ugyanakkor kimaradt a juttatásból.
Az a bejelentés, hogy ezt a hőségpénzt nem minden dolgozó kapja meg, a főbb MÁV-Volán szakszervezetek mindegyike kritikusan reagált. Dobi István,a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet, (SZAKSZ) elnöke kiemelte például, a juttatás mellett a mindennapi munkakörülmények egy jottányit sem javulnak a volánosok körül:
„Eddig semmi nem történt, például Debrecenben sem javították meg a klímát és a hideg szódavizet biztosító automata karbantartását sem végezték el. Ma jött a az újabb bejelentés, hogy Tatán leáll a klíma és a hűtött szódavizet eddig biztosító gép is elromlott. Mi folyik itt, ennyire képes ez a cégvezetés? A miniszter úr által kilátásba helyezett 200 000 forintos elismerés nem azt jelenti, hogy leállhat a hűtött pihenőhelyek és a hűtött védőital biztosítása!”
Azt is felvetette Dobi, ha a Volánbusz vezetői kánikulában még a hideg víz biztosítását sem tudják mindenütt megoldani, távozniuk kellene pozícióikból.
A helyzetet nem csupán a buszosok, de a vasutasok is kritizálták. A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) nyílt levelében azt írta, az előkészítetlen döntés a vasút különböző szakirányon dolgozó munkatársai között is diszkriminál, akiket a hőség egységesen érint.
A módosított döntés egyfajta csapdahelyzetet teremt. Lázár további 1500 MÁV-Volán dolgozót is bevett a hőségpénz hatálya alá. De ez nem a teljes dolgozói létszám, továbbra is csak annak egy (nagyobb része).
Ráadásul annak eldöntése, hogy kinek jusson ilyen pénz és kinek nem, a miniszter szerint a szakszervezet feladata lenne. Az alig bújtatott szándék itt persze az lenne, hogy az egyszeri juttatásból így kimaradó dolgozók ne Lázárra, hanem a szakszervezetekre haragudjanak.
Az új ötlettel kapcsolatos kritikák és elmarasztalások nem is késtek sokat.
Baranyai Zoltán, a közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke például Lázár hirtelen bejelentett ötletére úgy reagált:
„A pénteki CSÉT ülést követően Miniszter Úr Facebook posztjából értesültünk, hogy további 1500 munkavállalónak ad lehetőséget a kifizetésre, de mondják meg a szakszervezetek, melyek legyenek azok. Szombat, vasárnap azon gondolkodtam, hogy csak a négy társaságra vonatkozó majd 12.000 munkavállaló közül, hogy választ ki a kilenc szakszervezet 1500 főt, vagy a közel 1100 munkakörből melyik legyen az a néhány? és még létszámában is férjen bele az 1500 főbe!?”
Hozzátette azt is: „Ezzel sikerült még jobban megosztani a vállalatcsoport munkavállalóit, melyek közül többen hangot is adnak csalódottságuknak, a tagságunk viszont egyöntetűen számít a szakszervezetünk kiállására!”
Elégedetlen a hirtelen született megoldással kapcsolatban a VSZ is. Honlapjukon megjelentetett közleményük szerint „úgy tűnik, a miniszter úr mégsem értette – vagy nem akarta megérteni – mi a problémánk: a hőség miatt közvetve vagy közvetlenül, de szinte minden munkakörben szenvedtek a munkavállalók.
A vonatkésések, lemondások miatt megnövekedett utaspanaszok kezelése, a visszatérítések intézése, a frontvonalban dolgozók eszközellátása, vezénylése stb., mind-mind lecsapódott egy-egy munkakörnél. Ezért kértük és kérjük, hogy a munkáltató, de még a miniszter se tegyen különbséget a kollégáink között. Ezt a szakszervezet részletesen leírta a miniszternek az említett levélben. És hogyan reagált erre? Engedélyt adott további 1500 kolléga „jutalmazására”, és egyúttal a szakszervezetekre bízta a döntést, amely további munkakörökben és kik kaphatják.
Ez utóbbi teljesen értelmezhetetlen.”
A helyzet tehát jelenleg sem rendezi a hőség miatti súlyos, infrastrukturális problémákat.
Arra, hogy végül milyen javaslatot tesznek a szakszervezetek a hőségpénzben részesülő további 1500 személyre, jelenleg több verzió is létezik. Baranyai Zoltán azt írta Facebook-bejegyzésében, a KKSZ elnökeként úgy tudja, az a vélekedés terjedt el,”vizsgáljuk meg, az egyes szellemi munkakörökben mennyi szakszervezeti tagunk van és ha már a szakszervezeteknél van a javaslattétel lehetősége, akkor képviseljük tagjainkat.” Az ötlettel eredetileg a Vasutasok Szakszervezete kereste meg.
A SZAKSZ elnöke, Dobi István ezzel szemben úgy látja, az 1500 fő közül 438 főnek mindenképpen a a Volánbusz forgalmi szolgálattevői közül kell kikerülnie. A szakszervezeti vezető szerint így lenne igazságos, hiszen „a MÁV-nál a forgalmi szolgálattevők fizikai állományba sorolásuk miatt” már „kapnak a 200 000 forintos juttatásból.”
A szakszervezet Facebook-oldalán azt is közzétette, a cégcsoport és a minisztérium jelenlegi tervei azt jelentik, hogy a MÁV-Volán csoportnál és leányvállalatainál dolgozó több mint 55000 főből hőségpénz címén nettó 200 000 forintot 34 726-an kaphatnának.
A javaslatok felvetése viszont nem jelenti azt sem, hogy a szakszervezetek belenyugodnának abba, hogy a munkavállalók jelentős része ismét kimaradt Lázár terveiből. A VSZ például közleménye végén jelezte, „Mindezek alapján egyértelmű, hogy az újabb javaslat ugyanúgy mélyíti az árkot a dolgozók között, fenntartja a megosztottságot, csökkenti a vállalat iránti elköteleződést, mint a miniszter első változata. Ebben a helyzetben a Vasutasok Szakszervezetének nem lehet más mércéje, mint továbbra is tagjai érdekeinek képviselete.
Ezért csak azt a megoldást fogadjuk el, amely a Vasutasok Szakszervezete minden, a MÁV-VOLÁN-csoportban munkavállaló tagjának biztosítja a 200 000 forintos kifizetést.”
Az egyszeri kifizetések tekintetében a munkavállalók közötti súlyos megkülönböztetés már augusztus eleje óta nagy hullámokat ver a távolsági, tömegközlekedési cég berkeiben. Arról már ugyancsak beszámoltunk, hogy a szakszervezetekhez számos megkeresés érkezett munkavállalóktól, akik nem részesülnek a kánikulapénzből, és korábban is felejtették már ki őket hasonló pluszjuttatásokból, ezért azt érzik, hogy az ő munkájuk nem, vagy kevésbé fontos. Mindezek miatt a KKSZ is azt kéri, kapja meg minden munkavállaló az egyszeri 200 ezer forintos kifizetést.
Kedves Olvasó, ha ideáig eljutottál, akkor hadd kérjük még egy percre a figyelmed! Talán észrevetted, hogy a Mércén nincsenek reklámok, szponzorált cikkek, ahogy bulvár és fizetős kapu mögé rejtett tartalmak sem. Ezt a szabadságot az teszi lehetővé, hogy olvasók ezrei csatlakoztak hozzánk támogatóként. Ha egy vagy közülük, neked is köszönjük a közös szabadságunkat! Ha pedig még nem vagy támogató, légy te is a szövetségesünk!