Értékelik a közlekedési szakszervezetek a Lázár János által – számukra is meglepetésszerűen – bejelentett 200 ezer forintos kánikula-juttatást, ugyanakkor annak is hangot adtak, hogy mindez nem feledteti a – nyáron csak fokozódó – rossz munkakörülményeket. Az érdekvédők abban is határozottan állást foglaltak, hogy nem igazságos különbséget tenni a MÁV-Volán gépezetét sok munkával mozgásban tartani igyekvő dolgozók között, a hőségpénzt ugyanis nem kapja meg mindenki egységesen.
„Az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amit a MÁV-os kollégák ne bírnának ki. Szeretném ha tudnák, hogy a teljes vasúti és autóbuszos közlekedés megújítása mellett – amelyet egy 10 éves fejlesztési program keretében megkezdtünk – most is hálásak vagyunk a kitartásukért. Mozdony- és buszvezetők, jegyvizsgálók, pályamunkások, forgalmisták, karbantartók és szerelők… a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai, akik forróság ide, lepusztult géppark oda, mégis mozgásban tartják az országot”
– fogalmazott a SZÉP-kártyákra augusztus 15-ig megérkező pluszjuttatást bejelentő Facebook-posztjában az építési és közlekedési miniszter, aki augusztusra további nagy bejelentéseket is ígér.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke, Dobi István arra hívta fel a miniszter figyelmét, hogy bár üdvözlik a bejelentését, azt felháborítónak tartják, hogy többszöri jelzésük ellenére több telephelyen hónapok óta, sőt van, ahol már három éve nem működik az autóbuszvezetők pihenőjében a klímaberendezés.
„Eddig semmi nem történt, például Debrecenben sem javították meg a klímát és a hideg szódavizet biztosító automata karbantartását sem végezték el. Ma jött a az újabb bejelentés, hogy Tatán leáll a klíma és a hűtött szódavizet eddig biztosító gép is elromlott. Mi folyik itt, ennyire képes ez a cégvezetés? A miniszter úr által kilátásba helyezett 200 000 forintos elismerés nem azt jelenti, hogy leállhat a hűtött pihenőhelyek és a hűtött védőital biztosítása!”
– fogalmaz a SZAKSZ Facebook-oldalán Dobi István,
aki szerint illene távoznia a Volánbusz felső vezetésének, ha az nem képes a kánikulában megfelelő munkafeltételeket biztosítani.
Mint arról részletesen beszámoltunk, a SZAKSZ arra buzdította az elnyúló júliusi hőségriadó alatt a buszvezetőket, hogy menjenek szembe a Volán központi utasításával, és viseljenek nyugodtan térd fölé érő rövidnadrágot és rövidujjú pólót, ha a munkáltató nem tud (működő) klímás autóbuszt biztosítani, így embertpróbáló körülmények között, akár 40 fokra vagy afölé forrósodott vezetőfülkékben kell a munkaidejüket tölteni.
„Valósággal bombaként robbant a vasutas munkavállalók körében” Lázár János bejelentése a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerdai nyílt levele szerint, melyben a miniszter szándékát szintén elismerik, de leszögezik: minden vasutasnak járt volna a pluszpénz.
„A vasutat olyan komplex rendszer működteti, amelyben minden munkavállaló vonalgondozótól a műszerészen át, a forgalmistától a jegypénztárosig, a kocsivizsgálótól a munkaidőbeosztás készítőig, az időadatrögzítőtől a buszvezetőig mind-mind más és más módon pótolhatatlan részese a vasúti közlekedés óriási gépezetének.
Hogyan lehetne igazságos módon különbséget tenni közöttük? Melyik munkakörről mondhatjuk, hogy kevésbé értékes vagy fontos a többinél?
Ez lényeges elvi hozzáállás. Ugyanis az egymás iránti lojalitásunk azon alapszik, hogy tiszteljük egymás munkáját, elismerjük annak fontosságát. Tehetünk-e mi szakszervezetként különbséget jutalmazásban aszerint, hogy a nyári forróságban ki volt kint terepen, ki végezte a munkáját klimatizált helységben, és ki volt, aki a 33 C fokos irodájában próbálta biztosítani az adminisztrációs, logisztikai hátteret a külső helyszíneken dolgozók számára? Nem tehetünk! Nem is teszünk.
A tulajdonos vagy a munkáltató válogathat, dönthet erről egyoldalúan, de akkor a következményekért is egyedül neki kell vállalnia a felelősséget”
– írja Meleg János szakszervezeti elnök a miniszternek.
Meleg szerint előkészítetlenül bedobni egy ilyen ötletet csak arra jó, hogy szembe állítsa a dolgozókat.
Az átgondolatlanságot pedig jól mutatja, hogy van olyan munkakör, amely két munkahelyen más néven fut, s az egyiken „díjaznák”, a másikon nem. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan leányvállalatok, amelyeket teljes egészében kifelejtettek a juttatási körből, pedig a MÁV-Volán csoport tagjai.
A VSZ arra is kíváncsi, milyen forrásból fedezik majd a 200 ezer forintos juttatásokat – például máshonnan fognak-e elvonni a forrásokat.
„Csak remélni tudjuk, hogy az augusztusra ígért újabb bombasztikus miniszteri bejelentések érdemi és pozitív változást, s nem további megosztottságot hoznak a vasutasok számára. Lehet, hogy erről is jó lenne előre egyeztetni?”
– zárta költői kérdésével a miniszternek írt levelét a szakszervezet elnöke.
A VSZ nemrég arra is felhívta a figyelmet, hogy látványosan megtorpant a klímabeszerzési program a MÁV-nál:
az idénre tervezett 264 helyett mindössze 76 darab hűtőberendezés felszerelésére van reális esély – fennmaradó 188 darab klíma beszerzését 2025-re halasztották.
„Szomorú, hogy az egyre veszélyesebb nyári forróság – az egyértelmű klímaváltozás ellenére sincs elég pénzügyi forrás a vasúti dolgozók egészségének megvédésére, biztonságos munkahelyek megteremtésére. Erősen aggasztó az is, hogy a MÁV Zrt-nek nincs elfogadott középtávú munkavédelmi programja sem”
– olvasható a szakszervezet július eleji közleményében.
Míg a vasutasok közérzete nem javult a hőségben, a munkahelyeken megjelenő rovaroké láthatóan igen. Mint arról a szakszervezet beszámolt, takarékossági okokból egyes területeken csökkentették a takarítások számát, a több napig halmozódó hulladék pedig „valóságos terített asztalt jelent az élősködőknek.” Emellett ágyipoloskák is megjelentek, melyeket tudtukon kívül könnyedén haza is vihetnek a dolgozók, a rovarcsípésekkel járó kellemetlenségekről nem is beszélve.
Szintén feszültségről számolt be a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ). Lázár Jánosnak írt levelében Baranyai Zoltán elnök emlékezteti a minisztert: a közösségi közlekedés mindennapi működtetése sok esetben egymásra épülő folyamat, ennek a fogaskerekei az operatív irányítást végző szellemi munkavállalók, pénztárasok, a raktározás területén dolgozók és egyéb szellemi munkavállalók, akik jelentős számban klíma nélküli helyiségekben töltenek el napi 8-12 órát.
A szakszervezethez számos megkeresés érkezett munkavállalóktól, akik nem részesülnek a kánikulapénzből, és korábban is felejtették már ki őket hasonló pluszjuttatásokból, ezért azt érzik, hogy az ő munkájuk nem, vagy kevésbé fontos. Mindezek miatt a KKSZ is azt kéri, kapja meg minden munkavállaló az egyszeri 200 ezer forintos kifizetést.