Szerdán délelőtt 10 és délután 4 között hatórás sztrájkba léptek a Autoliv autóipari beszállító sopronkövesdi gyárának dolgozói, miután a részvételi adatok alapján sikeresnek nyilvánították a március 21-i, kétórás figyelmeztető sztrájkot.
Noha a cég egyoldalúan – tehát anélkül, hogy megállapodott volna a cégnél működő Vasas szakszervezettel megállapodott volna – béremelést jelentett be, ez csak részben találkozik a szakszervezet követeléseivel.
2024 január 1-jei bevezetéssel:
- az operátori és DLS állományban (sorfelelős, anyagmozgató, stb.) foglalkoztatottak részére 15%-os bérfejlesztést,
- az indirekt fizikai állományban (raktár, műszerész, meo) foglalkoztatottak részére 12%-os bérfejlesztést,
- az étkezési hozzájárulás összegének emelését a saját munkavállalók részére 15 000 forint összegben,
- évi 160 000 forintos üdülési jutalmat úgy, hogy a juttatás feltételei azonosak maradnak a 2023-as évivel.
Telefonon értük el Marsitsné Horváth Mariannát, az Autolivnél működő Vasas alapszervezet titkárát. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a sztrájkban szinte a teljes műszak – több mint 500 ember – részt vesz, legalábbis a magyar munkavállalók. A cégnél ugyanis jelentős számú külföldi – fülöp-szigeteki – munkás is dolgozik.
Noha a figyelmeztető sztrájkhoz hasonlóan a vendégmunkások ezúttal is szerettek volna résztvenni a munkabeszüntetésben, ezt saját elmondásuk szerint megtiltotta nekik a munkaerőközvetítő cég – ami ha így van, teljes mértékben jogszerűtlen.
„Azt mondták nekik, nem vehetnek részt a sztrájkban (…) ők emiatt szomorúak voltak, mert szerettek volna résztvenni (…) dolgoznak, be vannak állítva munkára, takarítanak, üldögélnek a soron, de hivatalosan nem sztrájkolhatnak”
– mondta el a szakszervezeti vezető, hozzátéve, hogy a fülöp-szigeteki munkások látják, hogy ők is jobban járnak, amennyiben sikerrel jár a magyarországi dolgozók bérharca – mivel ők is ugyanazokat a béreket kapják – ezért is támogatják annak ellenére, hogy megtiltották nekik a sztrájkban való részvételt.
„Én még ekkora összefogást nem láttam. Nem nemzeti alapon [sztrájkolnak az emberek], itt egység van”
– fejtette ki Marsitsné Horváth Marianna, aki azt is elmondta, a Vasasnál törekednek a külföldi munkavállalók megszervezésére. Így például a sárvári Flex autóipari cégnél számos Fülöp-szigeteki és ukrajnai tagjuk is van. Az Autolivnél is szerettek volna csatlakozni a külföldiek, de
„azt mondták nekik, hogy ha aláírják [a belépési nyilatkozatot], kitoloncolják őket (…) a kölcsönzőcég nem engedi nekik”
– ismertette a helyzetet Marsitsné, ahogy azt is kifejtette, hogy ez teljességgel jogszerűtlen eljárás – bizonyítani azonban egyelőre nem tudják, az érintett munkások beszámolói alapján értesültek a Men at Work közvetítőcég eljárásáról.
A céget kerestük a vendégmunkások sztrájkjogával kapcsolatos kérdéseinkkel, amennyiben válaszolnak, cikkünket frissítjük.
Marsitsné azt is elmondta, hogy a cég vezetése nem ült tárgyalóasztalhoz a szakszervezettel, az igazgató elutazott, miután bejelentették az egyoldalú béremelést. Holott mint mondta, a visszamenőleges béremelésből nem engednek, ugyanis „nem tíz hónapra szerződtek, hanem 12-re”, pláne hogy a korábbiakban is így működött a cégnél a béremelés. Amennyiben nem sikerül megállapodniuk a cégvezetéssel a fenti követelések teljesítésével kapcsolatban, úgy a szakszervezet újabb, ezúttal határozatlan idejű sztrájkról dönthet.
Miképp a Vasas központi Facebook-oldalán is közzétette, a csehországi, szlovákiai és német partnerszakszervezetek támogatják az Autoliv dolgozóinak küzdelmét, de cég külföldi egységeinél működő üzemi tanácsok is szolidaritásukról biztosították őket.