Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A rendőrségen „kedvesen elmagyarázták” nekik, miért ne tegyenek feljelentést

Harmadik éve működik a Patent egyesület és a NANE Egyesület összefogásával életre hívott, önkéntesek által működtetett segítők hálózata, amely az idei év elejétől személyes segítségnyújtást is biztosít Józsefvárosban. A nőjogi szervezetek azután hozták létre a bántalmazást elszenvedettek számára ügyintézésben és jogi kérdésekben tanácsot adó hálózatot, hogy világossá vált számukra, a lelki és jogi segélyvonal mellett hasznos lenne egy rövidebb beszélgetésekre és konkrét lépésekre specializált segítői csatorna is. 

„A Segítők Hálózatának alaptevékenysége a 2022-es indulással telefonos és online segítségnyújtás olyan problémákban, amiknek a megoldását távolról is tudjuk támogatni. Ilyen például a feljelentéssel kapcsolatos információk nyújtása, illetve az online feljelentés megtétele: hogy milyen bizonyítékokat érdemes egyáltalán gyűjteni, hogyan lehet távoltartást kérni, vagy akár panaszt tenni a rendőrségi eljárással, illetve annak hiányával szemben”

 – nyilatkozta a Mércének Szilasi Flóra, a Segítők Hálózatának koordinátora. Az utóbbival kapcsolatban kiemelte, nagyon gyakori tapasztalat, hogy

amikor bántalmazott nők elmennek a rendőrségre feljelentést tenni, „borzalmasan bánnak velük, gyakorlatilag kiröhögik és elküldik őket”.

„Sok érintett keresett meg minket azzal is, hogy a rendőrségen csak leültek velük és »nagyon kedvesen elmagyarázták« nekik, hogy miért ne tegyenek feljelentést”

– mesélte Szilasi Flóra. Az ilyen esetek miatti panasztétel, vagy a jogi segítségnyújtás mellett olyan alapvető dolgok intézésében is segítenek, mint az ügyfélkapu létrehozása, ami „egy elég komoly belépési küszöb”, és aminek hiánya miatt sokan akadályoztatva vannak a jogaik érvényesítésében.

Az elmúlt években egyre gyakrabban találkoztak a bántalmazás másik formája, a „bosszúpornó” miatti segítségkérésekkel is, amikor valakinek az exe vagy egy ismerőse különböző pornóoldalakon, social média felületeken oszt meg felvételeket róla, vagy ezzel fenyegeti, amivel a megszégyenítés mellett gyakran cél a zsarolás is.

„Ezzel nagyon nehéz bármit kezdeni Magyarországon, mert kifejezetten a bosszúpornóra nincs konkrét válasz a hazai jogrendszerben”

– mondta el Szilasi. Így ilyen esetekben elsősorban a különböző felületeknél való jelentést (pl. Google) javasolják, illetve zsarolás vagy egyéb Btk. tényállásba illeszthető cselekmény felmerülésekor szintén tudnak segíteni a feljelentés megtételében.

A Segítők Hálózatához beérkező megkeresések megoszlása témák szerint. Forrás: Segítők Hálózata

A projekt indulása óta a megkeresők lakhely szerinti eloszlása is átalakult, mert amíg az első évben nagy részük (60%) a fővárosból kért segítséget, addig ez az arány a tavalyi évre megfordult.

„Büszkék vagyunk, hogy amiatt, hogy a Segítők Hálózatának az eredeti ága online és telefonosan is elérhető, nagyon sokan keresnek minket vidékről, és mára a megkeresések 60 százaléka innen érkezik. Így olyanoknak tudunk nagy számban tanácsot adni, akiknek egyébként nehezebben lenne elérhető a segítség.”

Az elmúlt két évben száznál is több megkeresés érkezett be a Segítők Hálózatához, ahol egy jogi szakértő és a két projektkoordinátor mellett 15 önkéntes foglalkozik az esetekkel. De folyamatosan dolgoznak a bővülésen, minden évben tartanak felvételt, képzéseket és idén egy vidéki nagyvárosban is terveznek önkénteseket toborozni. Ezekre azért is van nagy szükség, mert a hívások nagyon megterhelőek a segítők számára is.

A segítségnyújtás folyamatával kapcsolatban Szilasi Flóra hozzáfűzte:

„Fontos leszögezni, hogy mi nem csinálunk az érintett helyett semmit, a döntés mindig az ő kezében van. Ez azért elengedhetetlen, mert a bántalmazás dinamikájának szerves része, hogy az érintett elveszíti az élete felett a kontrollt,  és ezt  mi információ átadással próbáljuk meg visszaadni.” 

A távsegítség mellett elindították személyes támogatási szolgáltatásukat is Józsefvárosban a Fővárosi Szolidaritási Alap egy pályázatának keretében. Szilasi leszögezte, a kezdettől fogva tervük volt, hogy az online és a telefonos segítségnyújtáson túl személyesen is tudjanak segíteni az érintetteknek.

Itt elsősorban távoltartási kérelem és ügyfélkapu igénylésénél, bírósági iratok leadásánál kísérik végig a folyamaton a hozzájuk fordulókat, de új lakcím- vagy TAJ-kártya igénylésében is segítenek.

„Ezekre akkor szokott szükség lenni, hogyha menekülés közben ott kell hagyni az iratokat, vagy át kell jelentkezni máshova.”

A hálózat célja a kerületi szociális munkások és családsegítők tehermentesítése is. A Józsefvárosi projektet alapos konzultáció előzte meg helyi szociális ágazati szereplőkkel és szociális munkásokkal, ami során felmérték az igényeket, hogy mire van leginkább szükség a kerületben, és aztán ez alapján állították össze a Segítők Hálózatának feladatkörét.

A Patent és a NANE évtizedek óta üzemelő segélyvonalai, valamint a Segítők Hálózata között van átjárás, mivel a három csatorna különböző tapasztalatokra és szaktudásra építkezve, különböző területeket fed le. A NANE segélyvonalán elsősorban lelki támogatást nyújtanak, és csak akkor segítenek a bántalmazó kapcsolatból való kilépésben, az azzal járó kockázatok elemzésében, ha ez a döntés a telefonálóban már megszületett. A Patent segélyvonalának „asztala” pedig inkább a jogilag komplexebb esetek mint a válás vagy a gyermekelhelyezés – mondta el Szilasi, aki szerint az ilyen kérdésekben való tudatosság, az önálló ügyintézés képességének megteremtése állami feladat lenne.

„Abszurd, hogy egy átlagos magyar embernek fogalma sincs a jogrendszerről, hogy mondjuk hogyan kell feljelentést tenni, vagy mi az a távoltartás”

– fogalmazott lapunknak Szilasi Flóra.

A Segítők Hálózata az ITT feltüntetett elérhetőségeken a következő kérdéskörökben tud online, vagy telefonos segítséget nyújtani.

Információt tudnak nyújtani a következő témákban:

  • Feljelentés megtétele zaklatás vagy erőszak esetén
  • Milyen bizonyítékot érdemes gyűjteni?
  • Mi az a távoltartás?
  • A rendőrséggel szembeni panasztétel
  • A bűncselekmények áldozatait megillető anyagi támogatások és szolgáltatások
  • Az anyákat megillető szociális támogatások
  • A nők elleni erőszak áldozatait megillető különleges bánásmód a büntetőeljárás során
  • Hogyan kérhető a személyes adatok zárt kezelése a büntetőeljárás során?
  • Mi az iratbetekintés menete?

Lépésről lépésre segítségnyújtást tudnak adni:

  • Online feljelentés megtételében
  • Panasztételben a rendőrségi eljárás vagy az eljárás hiányával kapcsolatban
  • Különleges bánásmód igénylésében az eljárások során
  • Lakcím/bankszámlaszám megváltoztatásában, ahova a gyerekek utáni állami ellátás érkezik.

Ha Te is fontosnak érzed, hogy ezek a témák nagyobb teret kapjanak a közbeszédben, szállj be a támogatásunkba, akár havi ezer forinttal, hogy folytathassuk!

Címlapkép: Darab Zsuzsa/Nane