Március 4. és 7. között sztrájkba léptek a pécsi Tüke Busz buszvezetői. A sztrájkot szervező szakszervezet helyi elnöke, Raposa Gábor szerint hiába igyekezett trükkökkel munkára bírni a sztrájkoló buszsofőröket a munkáltató, volt olyan magas a részvétel, hogy így is hatásos volt a négynapos sztrájk.
A szakszervezet legalább 20, de inkább 25 százalékos béremelést szeretne kiharcolni. A dolgozók számára viszont nem csak a bér mennyisége, a munkaórák magas száma is problémát jelent.
A Tüke Busz tulajdonosa egyébként a pécsi önkormányzat, amely 2019 óta ellenzéki vezetésű.
Telefonon értük utol a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) pécsi alapszervezetének elnökét, Raposa Gábort, aki kérdésünkre elmondta, a dolgozók körülbelül hetven százaléka, a három nagy pécsi buszállomás közül kettő támogatta a sztrájkot. A sztrájk alatti elégséges szolgáltatással együtt a napi 1884 járatból hétfőn 146, a következő napokban 521 járat maradhatott ki.
Korábban lapunk arról számolt be, hogy a munkáltató trükközéssel próbálta kicselezni a sztrájkolókat, azaz a sztrájkoló buszsofőröket napi fordájukban (a busszal egy nap alatt teljesítendő programjukban) nem szereplő járatokra irányították át, míg a sztrájk által érintett, de így „felszabadult” járatokra sztrájktörő (kollégáikkal nem szolidáris, a sztrájk alatt is normál munkarendben dolgozó) sofőröket irányítottak át.
A szakszervezet szerint viszont volt olyan magas a dolgozók sztrájkhajlandósága, hogy a sztrájk a trükközés és az elégséges szolgáltatás ellenére is érezhető volt.
A pécsi buszvezetők azután kezdtek sztrájkba, hogy a Volánbusznál sztrájkkal sikerült kiharcolniuk a dolgozóknak a három évre szóló 28,4 százalékos, az idei évre 17 százalékos béremelést. A pécsi szakszervezet a tárgyalások során 5 százalékot engedett a 25 százalékos béremelésből, azonban kikötötte, hogy ha március 7-ig nem tudnak megállapodni, azután automatikusan visszaállnak a 25 százalékos követelésre.
A Tüke Busz dolgozóinak órabére 25 százalékos béremelés után is alacsonyabb lenne, mint egy Volán-buszvezető órabére, mondta el kérdésünkre a helyi szakszervezeti vezető. Becslései szerint 25 százalékos béremelés után 2250 forintra emelkedne a Tüke-buszvezetők órabére, amely így is alacsonyabb lenne, mint a Volánbusz jelenlegi, 2358 forint körüli órabére. Emellett az is gondot okoz a munkavállalóknak, hogy a havi munkaórák száma a kétszázat is elérheti, és a munkatempó is gyors, a sofőrök gyakran épphogy csak el tudnak menni vécére két forduló között.
A Volánbusz-sofőrök januári sztrájkját ugyanaz a szakszervezet, mint a pécsit. Az alacsony fizetés mellett annak a sztrájknak is egyik fő kiváltó oka volt a munkaerőhiány és a túlmunka. Sokat elmond a Tüke Busz dolgozóinak helyzetéről, hogy Baranya megyében a bérkülönbségek és a túlhajtottság hatására sok Tüke-buszvezető a Volánbuszhoz jelentkezik át.
„A Tükénél akkor keres valaki hasonlóan, hogy ha egyfolytában dolgozik. Ha nagyon sokat túlórázunk, akkor elérjük az ő szintjüket, de hozzáteszem, hogy nagyon intenzív munkavégzéssel, ami ott nincs. Aki innen kolléga átment, azt mondta, ő biztos, hogy többet ide nem jönne vissza, ugyanazért a pénzért se. Ott nincs az a hajtás, mint itt” – fogalmazott Raposa Gábor a Tüke Busz és a Volánbusz közti különbségekről.
A szakszervezeti elnök attól tart, ha a Tüke Busz 240-250 buszvezetőjéből csak 10-20 ember átmegy a másik szolgáltatóhoz, máris fenntarthatatlanná válnak a jelenlegi járatszámok. Ezzel kapcsolatban azt is elmondta, a pécsi lakosság kifejezetten pozitívan állt hozzá a sztrájkhoz, a helyiek szolidárisak a buszsofőrökkel.
A munkáltató nemrég egyoldalúan – tehát szakszervezeti megállapodás nélkül – 18,5 százalékos béremelést rendelt el, vélhetően a korábbi, januári és februári két-kétnapos sztrájkok hatására. Januárban a Volánbusz és a Tüke Busz sofőrei párhuzamosan, ugyanazokon a napokon sztrájkoltak. A pécsi sztrájkokat egy másik, helyi rivális szakszervezet, a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) nem támogatta. Az átlépések folyamatosak az FDSZ-ből a sztrájkot szervező SZAKSZ-ba, az utóbbi időszakban legalább tizenhárman léptek át. A mai nappal befejeződik a helyi SZAKSZ eddigi leghosszabb, négynapos sztrájkja. Az elkövetkező napokban várhatóan kiderül majd, mire volt elég a nyomásgyakorlás.
A munkaerőhiánnyal és a járatok számának fenntartásával kapcsolatban levélben kérdéseket tettünk fel a Tüke Busz Zrt.-nek és a Tüke Buszt fenntartó pécsi önkormányzatnak. Kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.