Szerdán délelőtt végül a néhány nappal ezelőtti, kétnapos Volán-sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) is aláírta azt a bérmegállapodást, amely három év alatt átlagosan legalább 28,4 százalékos alapbéremelést garantál a MÁV-Volán-csoport munkavállalóinak. A szakszervezet elnöke szerint az érdekképviselet elment a falig, és jelentős engedményeket harcolt ki a decemberi és januári munkabeszüntetések megszervezésével.
A MÁV-Volán csoport bérmegállapodás kötésére jogosult szakszervezetei közül ketten nem fogadták el a fizetésemelési ajánlatot, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium tett még január közepén: az egyik a SZAKSZ, a másik pedig a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) volt. A két érdekképviselet közül a KKSZ a tárgyalások folytatása mellett tette le a voksát, a SZAKSZ azonban december után januárban is kétnapos sztrájkot szervezett, valamint sztrájkkövetelések formájában fogalmazta meg a megfelelőnek tartott béremelés mértékét.
A béralku feltételei a következőképpen alakultak az egyes tárgyalási fordulók, majd a január 28-29-én megtartott munkabeszüntetés után:
- Január 16-án Lázár János miniszter három évre előre rögzített bérfejlesztéssel állt elő, amelynek első eleme a 2024-es évre vonatkozó, legalább havi 70 ezer forintos béremelés lett volna. A hároméves ciklus alatt összességében legalább 25 százalékos emelkedést ígért a tárca.
- A sztrájkot szervező SZAKSZ tavaly év végén 112 500 forintos alapbéremelési igényt támasztott, amelyből a januári sztrájkot megelőző tárgyalási fordulóra valamelyest engedett: havi 90 ezer forintos, egységes emelést követelt a szakszervezet. Ahhoz ugyanakkor az utolsó pillanatig próbáltak ragaszkodni, hogy Lázárék elképzelésével szemben ne három évre előre, hanem csak az idei évre szülessen egyezség, hogy az inflációt és a dolgozók aktuális helyzetét figyelembe véve újra lehessen tárgyalni a következő évi béremeléseket, s ha kell jogszerűen lehessen akár sztrájkolni is azokért.
- A Volánbusz – a szakszervezet által vitatott – adatai szerint 56 százalékos részvétel mellett megtartott sztrájk után, szerdán megkötött végső megállapodás értelmében hároméves keretben fognak nőni a Volán-dolgozók bérei. Ugyanakkor már idén bruttó 600 ezer forintos alapbérig már idén januártól (visszamenőlegesen) átlagosan 17 százalékos, legalább havi bruttó 70 ezer forintos emelést kapnak a munkavállalók; a bruttó 600 ezer forint feletti alapbérrel rendelkező Volán-dolgozók egységesen bruttó 102 ezer forintos bérfejlesztésben részesülnek: az autóbusz-vezetők esetében ez 20 százalék feletti béremelést, a különféle pótlékokkal együtt pedig havonta akár több mint bruttó 140 ezer forintos keresetnövekedést is jelenthet (szintén csak 2024-re vonatkozóan). A MÁV-Volán azt vállalta a megállapodásban, hogy 2026-ig összesen legalább 28,4 százalékos béremelést kapnak a dolgozók.
Míg tehát sikerült a minisztérium eredeti ajánlatánál magasabb béremelést kiharcolniuk, a SZAKSZ azt végül nem tudta elérni, hogy a bizonytalannak tetsző gazdasági környezet közepette ne három évre előre rögzítsék a béremelés feltételeit.
Ugyanakkor ahogyan SZAKSZ és a Volán is kiemelte szerdai közleményében, a munkavállalók jogi garanciát kaptak a következő két évre is arról, hogy bérük biztosan az infláció felett fog növekedni.
Arra még kedden délelőtt is mutatkozott papíron némi esély, hogy ezen a téren érvényt tudjon szerezni követelésének a SZAKSZ, ekkor ugyanis még a másik buszos szakszervezet sem fogadta el a munkáltató ajánlatát. A minisztérium ugyanakkor komoly ultimátumot adott a két érdekképviseletnek: „ajánlata” szerint ugyanis az emelt összegű béreket csak attól a hónaptól utalják, amelyik hónapban a szakszervezetek csatlakoztak a megállapodáshoz. Vagyis, amennyiben a bérajánlatot el nem fogadó Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) és a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) szerda éjfélig nem gondolták volna meg magukat, a volános dolgozók nem január 1-től visszamenőleg kapnak béremelést, hanem attól a hónaptól, amikor velük a külön bérmegállapodás megszületik. Kedd estére a SZAKSZ egyedül maradt, miután a KKSZ a inkább beadta a derekát, döntésüket pedig azzal indokolták: „tekintettel vagyunk azon munkatársainkra, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy egy vagy több hónapig lemondjanak több tízezer, juttatással együtt bőven 100 000 Ft-ot meghaladó havi összegről.”
Ezzel mozzanattal a SZAKSZ értékelése szerint az is eldőlt, hogy – amennyiben a Volánbusz Zrt. önállósága megszűnik, amit szerintük a szakmában hetek óta tényként kezelnek – attól függetlenül is érvényes lesz a hároméves megállapodás, hogy ők aláírják-e azt. A három évre vonatkozó ajánlatot ugyanis a MÁV- és a HÉV-szakszervezetek elfogadták, s a várható integrációt követően a MÁV Zrt. által aláírt megállapodás a Volánra is kötelező érvényű volna.
Mivel ettől fogva a három évre kötött megállapodás immár ténynek számított, a SZAKSZ a továbbiakban a 2024-re vonatkozó megállapodás feltételeinek javítására törekedett, majd végül szerdán utolsóként aláírta hároméves bérmegállapodást.
A szakszervezet a megegyezést követően úgy értékelt: ők „elmentek a falig”, és komoly eredményeket értek el. Az eredmények között felsorolják, hogy a MÁV-Volán cégcsoportnál nő a legmagasabb mértékben idén a bér a köztulajdonban működő közszolgáltató szférában. Szerintük a decemberi és a januári sztrájkok nélkül nem sikerült volna magasabb béreket kiharcolniuk, miközben a sikeres szervezés hatására a taglétszámuk is növekedett:
„Álláspontunk szerint a két, kiemelkedően sikeres munkabeszüntetés nélkül nem beszélhettünk volna ilyen bérajánlatról, így a szakszervezet a mértékek növekedését a saját sikereként könyveli el. Azt is bebizonyítottuk, hogy lehet Magyarországon a közlekedési szektorban is érdemi sztrájkot megvalósítani. Megállapodás hiányában nem történt volna bérfejlesztés, ehhez ragaszkodott a munkáltatói és tulajdonosi oldal. Ezt is mérlegelnünk kellett”
– írja összefoglalójában Dobi István elnök.
Dobi Istvánnal a sztrájkot megelőzően készített nagyinterjút a Mérce.