Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Lázár János zsaroló üzemmódba kapcsolt: szerinte pórul járnak a buszvezetők, ha holnapig nem gondolják meg magukat

A második Volán-sztrájk után is ragaszkodik a három éves bérmegállapodáshoz Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki a mai MÁV-Volán bértárgyalás után zsaroló hangnemre váltva külön is üzent a buszvezetőknek, hangsúlyozva, hogy meg fogja érezni a pénztárcájuk, ha nem fogadják el az ajánlatát.

„Aki most kimarad, az lemarad”

– igyekszik nyomást gyakorolni Lázár Facebook-oldalán. Ajánlata szerint ugyanis, melyet a mai napon a kilenc közlekedési szakszervezetből hét – vasutas és HÉV-es – szakszervezet elfogadott, az emelt összegű béreket attól a hónaptól utalják, amelyik hónapban a szakszervezetek csatlakoztak a megállapodáshoz. Vagyis, amennyiben a bérajánlatot el nem fogadó Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) és a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) szerda éjfélig nem gondolja meg magát,

a volános dolgozók nem január 1-től visszamenőleg kapnak béremelést, hanem attól a hónaptól, amikor velük a külön bérmegállapodás megszületik.

Lázárék a következő három évre 28,4 százalékos béremelést ajánlottak a Volánnál is, ahol idén – 600 ezer forintos bérrészig – 17% százalékkal, de legalább 70 ezer forinttal emelkednek az alapbérek (mivel 600 ezres bérek nem fenyegetik a buszvezetőket és karbantartókat, számukra a 70 ezer forintos, vagyis esetükben az idei évre szóló 20 százalékos béremelési ajánlat a releváns). Az inflációkövetést beépítették a bérmegállapodásba, ezáltal 2025-re 6,7%, 2026-ra pedig 4,7%- os bérfejlesztés valósulna meg.

Ehhez képest a sztrájkot szervező SZAKSZ – már így is engedve eredeti, 112 500 forintos alapbéremelési igényéből – csak az idei évre 90 ezer forintos emelést követelt mindeddig, a hároméves megállapodást pedig határozottan elutasította, mivel ennek hatálya alatt a későbbiekben jogszerűen sztrájk sem tartható. Ezt, a MÁV-os szakszervezetekkel már megkötött hároméves megállapodást egyébként Lázár úgy értékeli,

„ezzel megőriztük három évre a munkabékét”.

A buszos szakszervezetek a mai tárgyaláson időt kértek az ajánlat átgondolására, a SZAKSZ február 5-én dönt, hogy elfogadja-e az ajánlatot vagy folytatja a bérharcot, és egy esetleges újabb sztrájkot kilátásba helyez-e. A KKSZ a mai napon értékeli a helyzetet, elöljáróban azonban annyit már megtudhattunk a szakszervezet Facebook-posztjából, hogy erősen kritikusan áll a SZAKSZ követeléséhez és a sztrájkhoz, aminek álláspontja szerint „a munkavállalók a veszteseivé válnak”.

Mint arról hétfőn percről percre tudósítottunk, az elmúlt évek legnagyobb buszos sztrájkját szervezte meg a Volánbusznál, valamint a pécsi helyi közlekedést lebonyolító Tüke Busznál a SZAKSZ január 28-29-én. Volt olyan megye, ahol a buszvezetők 70-80 százaléka is letette a munkát, de ezúttal adminisztratív és műszaki területen dolgozók is részt vettek a sztrájkban. Míg a szakszervezet azt hangsúlyozza, hogy vasárnap és hétfőn 80 százalék körül volt a sztrájk támogatottsága, a Volán hétfői mérése szerint 56 százalék volt a részvétel – ami szintén hatalmas aránynak számít.

A 2024-2026-ra szóló MÁV-Volán bérajánlat részletei. Forrás: Vasutasok Szakszervezete

Címlapkép: MTI/Vasvári Tamás