Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Újabb 79 tanár jelentette be, hogy tiltakozásképp nem vesznek részt az önkéntes érettségiztetésben

Ez a cikk több mint 1 éves.

Újabb iskolák pedagógusai csatlakoztak az önkéntes érettségiztetést nem vállalók mozgalmához, vagyis hogy az érettségi időszakban nem vállalnak emeltszintű vizsgáztatást és bizottsági elnöki pozíciót.

Ezúttal Szolnokról és Karcagról csatlakozott 4 intézmény összesen 79 pedagógusa a tiltakozáshoz.

Döntésükről beszámolt a Pedagógus Egység Facebook-oldala, illetve külön érdekesség hogy a Szolnoki Széchenyi István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium hivatalos felületén is beszámol a tiltakozásról.

A résztvevő szolnoki és karcagi iskolák:

  • Szolnoki Széchenyi István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium 41 fő;
  • Varga Katalin Gimnázium 22 fő;
  • Verseghy Ferenc Gimnázium 15 fő;
  • és a Karcagi SZC Hámori András Technikum és Szakképző Iskola 1 fő.

A tiltakozó pedagógusok közzétették az önkéntes érettségi munkát elutasító szöveget is, miszerint

„kijelentjük, hogy mindaddig nem jelentkezünk érettségi vizsgaelnöki, illetve emelt szintű vizsgáztatói és/vagy javító szaktanári feladatokra, amíg a kormányzat a szülők, diákok és pedagógusok kilencpontos követelésével érdemben foglalkozni nem hajlandó.”

Mit követelnek a pedagógusok?

  1. „Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről!
  2. Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását, az oktatási szereplők megfélemlítését! A kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Megbecsülést a pedagógusoknak!
  3. Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak!
  4. Felelős, hozzáértő oktatásirányítást! Önálló oktatási minisztériumot!
  5. Kisebb terhelést a diákoknak és a pedagógusoknak!
  6. Esélyteremtő, minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig!
  7. Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak!
  8. Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!
  9. Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban! Korszerű nemzeti alaptantervet! Szabad tankönyvválasztást!”

Ezzel csatlakoztak a tatai Eötvös József Gimnázium 32 pedagógusa által elindított mozgalomhoz. Ők január 31-én, vagyis a Szolidaritás napján, a pedagógus sztrájkhét végén jelentették be, hogy nem vállalják az önkéntes pluszmunkát az érettségiztetés során. Később csatlakozott hozzájuk az Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium 26 tanára, valamint az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium 39 tanára is.

Vagyis eddig legalább 176 pedagógusról tudunk, aki nem vállalja az önkéntes pluszmunkát.

Az emeltszintű érettségiken végzett munka ugyanis nem kötelező feladata a pedagógusoknak – mindemellett a középszintű érettségihez kapcsolódó feladatokat továbbra is ellátják.

Az önkéntes munkát elutasító tanárok döntésükkel a jelenlegi oktatási rendszer számos problémájára, többek között a pedagógusokra nehezedő számtalan pluszmunkára hívják fel a figyelmet. Ezek közé tartozik az emeltszintű érettségi vizsgák lebonyolítása is, ami annak ellenére hogy az oktatási rendszer fontos eleme, megvalósítását tekintve a pedagógusok elhivatottságára támaszkodik.

A pedagógusok immár több mint egy éve folytatnak meddő sztrájktárgyalásokat a kormánnyal; utóbbi módszeresen figyelmen kívül hagyja az általa is indokoltnak tartott bérigényeken kívüli követeléseket. Ráadásul noha a kormány belengette a béremelést, ezzel párhuzamosan bevezetnek egy teljesítményalapú rendszert is, aminek keretében több területre lebontva értékelnék az egyes pedagógusok munkáját, és ezek alapján határoznák meg a jutalmakat – és a bérmegvonásokat is.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a Belügyminisztérium megfontolásainak ismertté válása után nyomban leszögezte, hogy a tervezetet „teljességgel alkalmatlannak és rendkívül veszélyesnek tartja”. A képviselet meglátása szerint a javaslat célja

„az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává »neveljék« a pedagógusokat”.

Az elmúlt időszakban ezért számos alkalommal sztrájkkal, valamint annak ellehetetlenítése miatt polgári engedetlenséggel és számos utcai megmozdulással gyakoroltak nyomást a tanárok a döntéshozókra.

Témábavágó cikkeink itt érhetők el.