Amikor a pécsi bíróság hatályon kívül helyezte a beruházás kormányhivatali engedélyét 2022 szeptemberében, ideiglenesen úgy tűnt, célt értek a balatonföldvári civilek és megakadályozták a Nyugati strandra tervezett kikötő megépítését. Novemberben azonban a veszprémi kormányhivatal újra kiadta a beruházáshoz szükséges engedélyeket. A kikötő munkálatai a napokban megkezdődtek.
Az 1,6 milliárd forintos beruházást 897 millió forinttal támogatja a magyar állam.
A pályázatot 2020 tavaszán, a koronavírus-járvány miatt bevezetett rendkívüli jogrend alatt írta ki a kormánypárti polgármester, Holovits Huba. Ezen a pályázaton egyetlen cég indult, a Balabo Kft., amely ezelőtt nem sokkal nyerte el a 897 millió forintos állami támogatást. Az állam tehát előbb adott támogatást a beruházásra, minthogy a pályázatot kiírta volna az önkormányzat.
Az eredeti tervekben két, 311, illetve 225 méteres, a Balatonba nyúló mólószár szerepelt, amelyek egy 2,3 hektár vízfelületű, összesen 2,8 hektáros, 175 hajó befogadására alkalmas kikötőhöz tartoznak. Az engedélyek kiadása után derült ki, hogy az egyik móló valójában 380 méteres.
Az érintett terület hivatalosan strandnak minősül, ezért a törvény szerint legfeljebb a 10 százalékát lehet beépíteni, 65 százalékának pedig zöldterületnek kell lennie. A tervezett kikötő felrúgná ezeket a szabályokat.
Mivel egy kikötő száz méteres körzetében tilos fürdeni, szinte kizárt, hogy a terület a jövőben is strand lesz.
Ezt így látta a beruházás ellen szervezkedő Mosolygó Balatonföldvárért egyesület és a pécsi bíróság is, amikor kimondta, hogy ha Nyugati strandra kikötő épül, akkor annak törvényben rögzített funkciója megváltozik és közel 100 méter partszakasz válik fürdőzésre alkalmatlanná.
Novemberben mégis újra engedélyezte a beruházást a veszprémi kormányhivatal. Ugyanebben a hónapban viszont a Fejér megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság visszavonta az építkezés vízjogi engedélyét. Bár a civileknek nincs arról tudomása, hogy a beruházást végző Balabo Kft. újra beszerezte volna a vízjogi engedélyt, az önkormányzat és a cég állítja, hogy minden szükséges engedély rendelkezésre áll.
A civilek újra bírósághoz fordultak, az építkezést viszont már nem tudják késleltetni. A 2,8 hektáros, 175 hajó befogadására alkalmas kikötő teljesen ketté fogja vágni a strandot.
Nem egyedülálló a balatonföldvári beruházás. Hasonló problémák vannak Balatonaligán, Fonyódon, Balatonakarattyán, Tihanyban és a sort még lehetne folytatni. A földvári beruházás annak a trendnek a sokadik példája, hogyan sajátítják ki a Balaton partját a vagyonosok, és hogyan falja fel a természeti értékeket a NER-kapitalizmus.