Közleményt juttatott el a Mércéhez a SZOLIDARITÁS Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), melyben közlik, hogy egy hónapja tartó sztrájkhajlandósági felmérésük lezárult, és a Volánbusznál dolgozók több mint egyharmada a munkabeszüntetést támogatja. Így elhárult a jogi akadály a sztrájk elől, amelyet – hacsak addig nem sikerül megegyezni a Volánbusz Zrt-vel- meg is fognak tartani.
„A SZAKSZ 19 megyében, a teljes állomány (autóbuszvezetők, karbantartók és szellemi munkakörben dolgozók) körében gyűjtötte az aláírásokat. A 18 000 munkavállaló több mint egyharmada, 6 318 Volánbusz dolgozó a sztrájk folytatása mellett állt ki.
Mindezek alapján, a több mint hatezer munkavállaló a SZAKSZ követeléseinek megvalósítása érdekében támogatja az egy-két napos sztrájk megtartását, így a SZAKSZ a bíróságok által is jogszerűnek tartott figyelmeztető sztrájk után, egy 1 napos sztrájk megtartása mellett döntött.
A Szakszervezeti Intéző Bizottság 2023. január 2. napjára, üzemkezdettől üzemzárásig, az elégséges szolgáltatás biztosításával 1 napos sztrájkot jelent be.
Mindezzel párhuzamosan – annak érdekében, hogy a sztrájk megtartására ne kerüljön sor – szakszervezetünk a Volánbusszal folytatja a tárgyalásokat és abban az esetben, ha a SZAKSZ lát valami esélyt a megállapodásra, akkor a sztrájk megtartásától eltekint”
– áll a szakszervezet közleményében.
Október 10-én a Volánbusz dolgozói több százan tüntettek Budapesten a megélhetésükért. Az aznapi tüntetésen elhangzottak szerint a Volánbusz az idei évre 10, a következő évre pedig csupán 5 százalékos béremelési javaslatot tett, ami még a 20 százalékos inflációt sem fedezi.
A közlekedési társaság dolgozói október 25-re hirdettek meg kétórás figyelmeztető sztrájkot, akkor Dobi István a SZAKSZ elnöke azt nyilatkozta lapunknak, hogy noha a figyelmeztető sztrájk jogszerű, és a szakszervezet valamint a munkáltató közötti tárgyalások részét képezi a sztrájktörvény alapján, a Volán megfélemlítéssel és kérdéses jogszerűségű eszközökkel igyekezett befolyásolni a munkavállalókat.
Így a szakszervezeti vezető szerint – noha ez véleményük szerint jogszerűtlen – volt olyan szolgálati hely, ahol összeírták azon munkavállalókat, akik részt kívántak venni a kétórás figyelmeztető sztrájkban. Máshol pedig a „rezsikilométerek” kifizettetésével fenyegették őket a szakszervezet értesülései szerint.
A szakszervezet október végén ismét bértárgyalásokba kezdett a munkáltatóval és ezzel egy időben megkezdte a sztrájkhajlandóság felmérését. Közölték azt is, akkor jelentenek be újabb sztrájkot, ha az egyeztetések sikertelenül zárulnak és a 18 ezer munkavállaló harmada, legalább 6 ezer fő aláírja a támogatói ívet. Ez utóbbi feltétel teljesült most.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) október 10-i petíciója:
- Követeljük a bérkorrekció azonnali végrehajtását! A VOLÁNBUSZ Zrt. munkavállalóit a fogyasztói árak emelkedésének hatásai elsősorban az élelmiszerárakon, a szolgáltatások díjain, és jellemzően a nem tartós fogyasztási cikkek áremelkedésén keresztül érik. Az idei évben további 10 %-os alapbéremelésre; a 2023. évben a tervezett és elfogadhatatlan 5 %-os bérfejlesztésen túl, további 15 %-os alapbéremelésre tartanak a munkavállalók igényt!
- Követeljük, hogy az autóbuszvezetők által a munkahelyen eltöltött teljes jelenléti időt a Volánbusz Zrt. munkaidőként ismerje el! Elég volt a menetrendszerinti autóbusz-közlekedésben a rendelkezésre állási idő alkalmazásából! Felszólítjuk a jogalkotót is, hogy tekintse át az ezzel kapcsolatos törvényi szabályozást és az egyeztetésbe érdemben vonja be a szakszervezeteket!
- Követeljük a GKI képzések átalakításáról történő azonnali szakértői egyeztetések elkezdését az illetékes szaktárcával!
Követeljük a jogalkotótól, hogy az a szakszervezet (vagy szakszervezeti szövetség), amely a kollektív szerződés megkötését követően felel meg a 10%-os szervezettségi feltételnek, a kollektív szerződéshez félként csatlakozhasson! Abszurd az a helyzet, hogy hiába teljesíti egy szakszervezet a törvényi követelményt, a tárgyalóasztalnál a jog pusztán javaslattétteli lehetőséget ad számára! - Követeljük a munkáltatótól, hogy érdemi munkaügyi kapcsolatokat és érdekegyeztetést működtessen! A jelenlegi látszattárgyalások elfogadhatatlanok! A VOLÁNBUSZ Zrt. az immár jogerős bírósági döntések következményeit érdemben vonja le!
- Követeljük, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. kollektív szerződése tartalmazza azt, amit a Munka Törvénykönyve minimumként előír: azaz a munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább 96 órával korábban módosíthatja! Elég a 12 és a 18 órás berendelési szabályokból! Tisztességes pótlékot!
- Követeljük, hogy a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a törvény szerinti száz százalék bérpótlék járjon, míg a bérpótlék mértéke legyen legalább ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít!
- Követeljük az üzemanyag-megtakarítás elszámolási rendszerén belül, társasági szinten az egységes üzemanyagnorma meghatározását!
Követeljük a járatfelvétel során a saját személygépkocsi használattal kapcsolatban felmerült valós költségek megtérítését! - Követeljük a forgalmi kompenzációs pótlék alapbéresítését! Munkakörönként a minimum besorolási bérek meghatározását, bértarifatáblázatban való rögzítését!