Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Kétórás figyelmeztető sztrájkot jelentettek be a Volánbusznál, az inflációt sem fedezte a munkáltató ajánlata

2022, október 25-re kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdetett a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ).

A sztrájkbejelentést azután tette a szakszervezet, hogy az  egyeztetéseken nem sikerült megállapodni, mivel  a munkáltató a növekvő infláció és rezsiterhek ellenére sem terjesztett elő bérkorrekciós javaslatot.

A szakszervezet foglalkoztatási szabályok „pozitív változtatási” igényeire sem reagált a munkáltató, még részleteiben sem fogadta el. A SZAKSZ azt is sérelmezi, hogy a Volánbusznak nem reagált a Volánbusz Érdekegyeztető Fórumának felállításáról szóló javaslatra, aminek felállítását közel három éve kérik. Utóbbit így értékelte amit így értékelte a SZAKSZ:

„Ezek szerint a Volánbusz vezetése nem érdekelt abban, hogy a SZAKSZ-szal egy szabályozott és normális munkakapcsolat és tartós munkabéke jöjjön létre.”

A sztrájkbejelentés ellenére, a törvényes előírások szerint a munkáltató és szakszervezet közti tárgyalások október 21-én folytatódnak.

Október 10-én a Volánbusz dolgozói több százan tüntettek Budapesten a megélhetésükért. Az aznapi tüntetésen elhangzottak szerint a Volánbusz az idei évre 10, a következő évre pedig csupán 5 százalékos béremelési javaslatot tett, ami még a 20 százalékos inflációt sem fedezi.

„Sokan azt mondják, a tárgyalóasztalnál kell megoldani ezt a kérdést. Ezekkel tárgyalni már nem lehet” – tette hozzá akkor Dobi István, a SZAKSZ elnöke, utalva arra, hogy több mint egy hónapig nem ült le velük a Volánbusz vezetése tárgyalni.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) október 10-i petíciója:

  1. Követeljük a bérkorrekció azonnali végrehajtását! A VOLÁNBUSZ Zrt. munkavállalóit a fogyasztói árak emelkedésének hatásai elsősorban az élelmiszerárakon, a szolgáltatások díjain, és jellemzően a nem tartós fogyasztási cikkek áremelkedésén keresztül érik. Az idei évben további 10 %-os alapbéremelésre; a 2023. évben a tervezett és elfogadhatatlan 5 %-os bérfejlesztésen túl, további 15 %-os alapbéremelésre tartanak a munkavállalók igényt!
  2. Követeljük, hogy az autóbuszvezetők által a munkahelyen eltöltött teljes jelenléti időt a Volánbusz Zrt. munkaidőként ismerje el! Elég volt a menetrendszerinti autóbusz-közlekedésben a rendelkezésre állási idő alkalmazásából! Felszólítjuk a jogalkotót is, hogy tekintse át az ezzel kapcsolatos törvényi szabályozást és az egyeztetésbe érdemben vonja be a szakszervezeteket!
  3. Követeljük a GKI képzések átalakításáról történő azonnali szakértői egyeztetések elkezdését az illetékes szaktárcával!
    Követeljük a jogalkotótól, hogy az a szakszervezet (vagy szakszervezeti szövetség), amely a kollektív szerződés megkötését követően felel meg a 10%-os szervezettségi feltételnek, a kollektív szerződéshez félként csatlakozhasson! Abszurd az a helyzet, hogy hiába teljesíti egy szakszervezet a törvényi követelményt, a tárgyalóasztalnál a jog pusztán javaslattétteli lehetőséget ad számára!
  4. Követeljük a munkáltatótól, hogy érdemi munkaügyi kapcsolatokat és érdekegyeztetést működtessen! A jelenlegi látszattárgyalások elfogadhatatlanok! A VOLÁNBUSZ Zrt. az immár jogerős bírósági döntések következményeit érdemben vonja le!
  5. Követeljük, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. kollektív szerződése tartalmazza azt, amit a Munka Törvénykönyve minimumként előír: azaz a munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább 96 órával korábban módosíthatja! Elég a 12 és a 18 órás berendelési szabályokból! Tisztességes pótlékot!
  6. Követeljük, hogy a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a törvény szerinti száz százalék bérpótlék járjon, míg a bérpótlék mértéke legyen legalább ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít!
  7. Követeljük az üzemanyag-megtakarítás elszámolási rendszerén belül, társasági szinten az egységes üzemanyagnorma meghatározását!
    Követeljük a járatfelvétel során a saját személygépkocsi használattal kapcsolatban felmerült valós költségek megtérítését!
  8. Követeljük a forgalmi kompenzációs pótlék alapbéresítését! Munkakörönként a minimum besorolási bérek meghatározását, bértarifatáblázatban való rögzítését!
Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán