Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Átvezénylésekkel és más kétes eszközökkel próbálták megtörni a Volán-sofőrök figyelmeztető sztrájkját

Ez a cikk több mint 1 éves.

Október 25. keddre hirdette meg az elmúlt héten figyelmeztető sztrájkját a volánbusz-sofőrök körében a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ). A kétórás munkabeszüntetés délután 2 és 4 óra között zajlik, a szakszervezet szerint az ország teljes területén 2600 buszjárat maradhat ki az érintett időszakban.

Noha a figyelmeztető sztrájk jogszerű, és a szakszervezet valamint a munkáltató közötti tárgyalások részét képezi a sztrájktörvény alapján, Dobi István szakszervezeti elnök szerint a Volán megfélemlítéssel és kérdéses jogszerűségű eszközökkel igyekszik befolyásolni a munkavállalókat.

Így a szakszervezeti vezető szerint – noha ez véleményük szerint jogszerűtlen – van olyan szolgálati hely, ahol összeírják azon munkavállalókat, akik részt kívánnak venni a kétórás figyelmeztető sztrájkban. Máshol – nevesül Berettyóújfaluban – pedig a „rezsikilométerek” kifizettetésével fenyegetik őket a szakszervezet értesülései szerint.

Dobi István szerint „a helyzet fokozódik, és a feszültség nő”. Elmondta nekünk, hogy a cég „rezsijáratokat” indít. Vagyis a még elégséges szolgáltatás keretében vannak járatok, amiket annak ellenére indít el a cég, hogy az ellenjárat, tehát az, amelyik visszafelé közlekedne, kimarad. Ezért utasok nélkül küldi ki a cég a buszt az állomásokra, ahonnan már menetrendi járatként közlekedik vissza, és ezen járatok teljesítésére kötelezi a sofőröket.

„Ez milyen sztrájk, hogy azt mondja a cég hogy rendben, sztrájkolsz, de akkor menjél ki rezsibe? (…) Ez a sztrájk megcsúfolása”

– kommentálta lapunknak Dobi a cég gyakorlatát. A szakszervezeti vezető szerint ez a gyakorlat jogellenes, és bíróságra fogják vinni az ügyet. Dobi elmondta,

„a buszvezetővel, aki sztrájkol, és a sztrájk mellett még vezette az autóbuszt is [a rezsijárat miatt], azzal kifizettetik ezeket a kilométereket, mert ez a vállalatnak egyébként veszteség.”

Ez akár rezsijáratonként több ezer forintos díj lehet, ami komoly visszatartóerő lehet a sztrájkban résztvevő buszsofőrök számára.

A figyelmeztető sztrájk után Dobi újabb kétes jogszerűségű intézkedésekről számolt be nekünk.

Így előfordult, hogy a sztrájkoló buszsofőrt másik járatra vezényelték, mint amin eredeti beosztásában dolgozott volna, amivel adminisztratív eszközökkel kényszerítettek munkára dolgozókat.

Ez alatt azt kell érteni, hogy a szakszervezeti vezető szerint egyes érintett sofőröktől megkérdezték, hogy sztrájkol-e, és amennyiben igennel válaszolt, úgy a saját járatára mást osztottak be, aki nem sztrájkolt – az érintett sztrájkoló munkást pedig olyan járatra vezényelték, aminek a még elégséges szolgáltatás jegyében mindenképp közlekednie kellett. Vagyis amennyiben megtagadta volna a busz vezetését, úgy azzal lehetett volna vádolni, hogy nem tartja be a még elégséges szolgáltatásba foglaltakat, vagyis jogsértést követ el.

Dobi elmondta, a szakszervezet úgyszintén nehezményezi, hogy a társaság elutasította hogy nem buszvezetőként dolgozók, hanem mások, például forgalmisták vagy jegyeladók is résztvehessenek a munkabeszüntetésben. Mindazonáltal ezeket, a szakszervezet álláspontja szerint jogszerűtlen viselkedéseket bírósági útra fogják terelni.

A szakszervezeti vezető kifejtette, hogy egyelőre nem tudják, mikor fognak legközelebb leülni tárgyalni a cég vezetésével, ez ugyanis az utóbbin múlik. Az pedig, hogy mi lesz a következő lépés, a sztrájktárgyalások következő néhány fordulóján múlik.

Azt ugyanakkor elmondta, hogy a végül így vagy úgy elindított járatok számától függetlenül sikeresnek tartja a figyelmeztető sztrájkot, mert meglátásaik szerint a Volánbusz hozzáállása csak tovább szította a feszültséget a munkavállalók körében.

Mint a szakszervezet közleményéből kiderül, 18 ezer volános munkavállaló helyzetének javításáért küzdenek, valamint azt is megjegyezték, hogy a cég más úton is igyekszik puhítani a munkavállalókat. Mint írják,

„Könyörgőre vették, és az oldalukon megjelent cikkükbe, – amit örömmel osztottunk meg – leírják, hogy milyen csodálatos munkakörülményeket biztosítanak és három év alatt, milyen óriási mértékű (15%) bérfejlesztést hajt végre a társaság. Mindezekkel szemben az eddigi és az előre jelzett infláció két év alatt meghaladja a 40 %-ot!”

A szakszervezeti vezető utalt arra is, hogy meglátása szerint a szakszervezeti mozgalom jelenleg széttöredezett, és egyelőre nem vették fel velük a kapcsolatot más ágazati, vagy ágazaton kívüli szakszervezetek.

Cikkünket a későbbiekben frissítjük a Volánbusznak küldött kérdéseinkre érkező válaszokkal.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) október 10-i petíciója:

  1. Követeljük a bérkorrekció azonnali végrehajtását! A VOLÁNBUSZ Zrt. munkavállalóit a fogyasztói árak emelkedésének hatásai elsősorban az élelmiszerárakon, a szolgáltatások díjain, és jellemzően a nem tartós fogyasztási cikkek áremelkedésén keresztül érik. Az idei évben további 10 %-os alapbéremelésre; a 2023. évben a tervezett és elfogadhatatlan 5 %-os bérfejlesztésen túl, további 15 %-os alapbéremelésre tartanak a munkavállalók igényt!
  2. Követeljük, hogy az autóbuszvezetők által a munkahelyen eltöltött teljes jelenléti időt a Volánbusz Zrt. munkaidőként ismerje el! Elég volt a menetrendszerinti autóbusz-közlekedésben a rendelkezésre állási idő alkalmazásából! Felszólítjuk a jogalkotót is, hogy tekintse át az ezzel kapcsolatos törvényi szabályozást és az egyeztetésbe érdemben vonja be a szakszervezeteket!
  3. Követeljük a GKI képzések átalakításáról történő azonnali szakértői egyeztetések elkezdését az illetékes szaktárcával!
    Követeljük a jogalkotótól, hogy az a szakszervezet (vagy szakszervezeti szövetség), amely a kollektív szerződés megkötését követően felel meg a 10%-os szervezettségi feltételnek, a kollektív szerződéshez félként csatlakozhasson! Abszurd az a helyzet, hogy hiába teljesíti egy szakszervezet a törvényi követelményt, a tárgyalóasztalnál a jog pusztán javaslattétteli lehetőséget ad számára!
  4. Követeljük a munkáltatótól, hogy érdemi munkaügyi kapcsolatokat és érdekegyeztetést működtessen! A jelenlegi látszattárgyalások elfogadhatatlanok! A VOLÁNBUSZ Zrt. az immár jogerős bírósági döntések következményeit érdemben vonja le!
  5. Követeljük, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. kollektív szerződése tartalmazza azt, amit a Munka Törvénykönyve minimumként előír: azaz a munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább 96 órával korábban módosíthatja! Elég a 12 és a 18 órás berendelési szabályokból! Tisztességes pótlékot!
  6. Követeljük, hogy a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a törvény szerinti száz százalék bérpótlék járjon, míg a bérpótlék mértéke legyen legalább ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít!
  7. Követeljük az üzemanyag-megtakarítás elszámolási rendszerén belül, társasági szinten az egységes üzemanyagnorma meghatározását!
    Követeljük a járatfelvétel során a saját személygépkocsi használattal kapcsolatban felmerült valós költségek megtérítését!
  8. Követeljük a forgalmi kompenzációs pótlék alapbéresítését! Munkakörönként a minimum besorolási bérek meghatározását, bértarifatáblázatban való rögzítését!
Címlapkép: SZAKSZ / Facebook