Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Szél Bernadett szerint a diákok alapjogai is sérülnek azzal, hogy a tanárokat nem oltják soron kívül

Ez a cikk több mint 3 éves.

A digitális oktatás alacsony fokú hatékonysága sérti az oktatáshoz való hozzáférés jogát, ezért mielőbb vissza kellene térnie a gyerekeknek az osztályteremekbe, ám ehhez a tanárok mielőbbi beoltása elengedhetetlen lenne – sürgette szombati élő bejelentkezésében Szél Bernedett független országgyűlési képviselő a pedagógusok soron kívül vakcinációját.

A politikus még pénteken írt arról egy Facebook-bejegyzésében, hogy esélyegyenlőségi szempontból elemi érdeke lenne a diákoknak, hogy minél előbb visszatérhessenek az osztálytermekbe, mert a digitális oktatás hosszú távon önmagában is káros rájuk nézve, annak színvonalát tekintve pedig ez még inkább igaz. Ezért Szél Ombudsmanhoz is fordult egy beadvánnyal, amiben lemorzsolódási adatokat összegző kutatásokra hivatkozva alapjogi szempontból érvel amellett, hogy a a digitális oktatás veszélyezteti a diákok tanuláshoz való jogának érvényesülését, és erről kikérte az alapjogi biztos véleményét is.

Szél felidézte, hogy maga Orbán Viktor még augusztusban az első hullámban bevezetett digitális oktatást értékelve azt mondta, hogy a diákok több mint 10 százaléka eltűnt a rendszerből, és csak alkalmanként vett részt a tanításban, ami növelte a tudásbeli különbségeket.

A felmérések – amelyekre Szél Kozma Ákos ombudsmannak írt beadványában hivatkozik – egybehangzó következtetése szerint a többségében hátrányos helyzetű és roma gyerekeket oktató iskolákban, osztályokban a gyerekek harmada  kiesett a digitális oktatásból. Ennek tipikus oka volt, hogy a családnak nem volt internetelérése, vagy számítógépe, tanulásra alkalmas helyisége. A kormány internet-előfizetésre vonatkozó kedvezménye éppen a legrászorultabbakat nem érte el: akiknek nincs bekötött internetük, legfeljebb mobilinternetük.

Annak azonban, hogy a hátrányt szenvedő diákok mielőbb az iskolákban tanulhassanak újra, az lenne a feltétele, hogy a nemzeti kritikus infrastruktúra részeként soron kívül oltsák be a pedagógusokat is.

A kormány Szél szerint a tanárokhoz hasonlóan elfeledkezett a változatlanul nyitva tartó bölcsődék dolgozóiról is, akik hiába dolgoznak maszkban, „egy pici, síró babától nem lehet távolságot tartani”, ezért prioritás kellene, hogy legyen az ő szervezett, hatékony és minél előbbi beoltásuk is. A boltban dolgozó eladókról, személyzetről is szót ejtett szombati videójában Szél: szerinte  ők is előbb kellene, hogy oltást kapjanak, mivel hajnaltól az esti zárásig bent vannak a zsúfolt, létszámstop nélkül nyitva tartó üzletekben.

Mint ismert, a köznevelését felelős államtitkár, Maruzsa Zoltán szerint húsvét utáni nyitásra készülnek az általános iskolákkal és az óvodákkal.

„Gyakorlatilag vágóhídra fognak bennünket terelni, ha ez megtörténik” – mondta Maruzsa Zoltán kijelentésére reagálva Nagy Erzsébet az ATV-nek. A Pedagógusok Demokratikus Szövetségének (PDSZ) országos választmányi tagja szerint az iskolákban nem lehetséges a távolságtartás, hiányoznak az alapvető védelmi felszerelések, gyakorlatilag mindenki ki van téve a vírusveszélynek. Mint mondta, sokan jelezték, hogy nem kívánnak ilyen körülmények között dolgozni. A jogászaik szerint, a munka törvénykönyvében le van írva, hogy a munkáltató köteles a biztonságos és egészséges munkafeltételekről gondoskodni, ha ezek nem állnak fenn, akkor megtagadhatják a munkavégzést.

Nagy Erzsébet azt reméli, április 7-e után a kormány nem fogja kinyitni az intézményeket. mint arról az ATV-nek beszámolt, a zárás előtt kollégáik közül is sokan betegek lettek, többen kórházba is kerültek. Hozzátette: az óvodákban és az alsó tagozatos iskolásoknál súlyosabb a helyzet. Elmesélte egy kollégája esetét, aki a 100 százalékos táppénzt akarta igényelni, amikor azt a választ kapta, hogy ha maszkban tanított, akkor nem fertőződhetett meg.

Mint arról mi is beszámoltunk a Mércén, kedden az Országgyűlésben az azonnali kérdések óráján Csányi Tamás jobbikos képviselő a digitális oktatás áráról és a pedagógusok beoltásáról érdeklődött Kásler Miklós miniszternél. Az emberi erőforrások minisztere azonban azzal reagált, hogy „a hangoskodás, az agresszivitás és az ismeretek hiánya nem pótolja az érveket, nem pótolja a hozzászólásának a tartalmát.”

Címlapkép: MTI/Ujvári Sándor