Az ország történetének legnagyobb zöldmezős beruházását valósítja meg az az SK Innovation a Fejér megyei Iváncsán: a dél-koreai vállalat 681 milliárd forintos fejlesztéssel épít új akkumulátorgyárat, ezzel 2500 embernek adva munkát, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI szerint.
Szijjártó szerint az SK Innovation Dél-Korea legnagyobb energetikai, vegyipari vállalata, a világpiac egyik vezető cége az elektormos akkumulátorok gyártásának területén. A cég első tengerentúli gyára Komáromban működik, a vállalat ezután döntött úgy, hogy harmadik európai gyárát is Magyarországon építi fel, ahol elektromos autókba való akkumulátorokat fog gyártani.
Ahogy egyre több gyártó kínál elektromos kocsikat, úgy nő az igény az akkumulátorokra. Míg néhány évvel ezelőtt a villanyautók elterjedésének legfontosabb gátja az akkumulátor-technológia elmaradottsága volt, napjainkban eljutottak a fejlesztések odáig, hogy használható hatótávolságú, aránylag gyorsan feltölthető autókat gyártson az ipar, melyek így lassan valódi konkurenciát jelentenek a belsőégésű motorral szerelt járműveknek.
A beruházás értéke 2,3 milliárd dollár – a külügyminiszter szerint soha eddig nem történt még ekkora zöldmezős, első ütemű beruházás a magyar gazdaság történetében.
„Minden bizonnyal ez lesz a magyar beruházás-ösztönzés történetének legnagyobb egyszeri beruházási támogatása, a pénzügyi támogatás mértékét a véglegesítés után nyilvánosságra hozzák”
– fogalmazott Szijjártó Péter.
A külügyminiszter szerint a beruházásokért folytatott versenyben fontos az állami támogatás és a magyar kormány ehhez a beruházáshoz is biztosít pénzügyi támogatást, jelenleg a megállapodás véglegesítése folyik.
Bár az elektromos autózást segíti és hatalmas a piaci igény rá, a lakosság öröme nem osztatlan a hozzájuk telepedő akksigyárak kapcsán: a Samsung és a kormány akarata szerint Gödön létesült Közép-Európa legnagyobb akkumulátorgyára. A terület „különleges gazdasági övezetté” nyilvánításával sem a gyár jelentette zaj és az ott tárolt veszélyes anyagok miatt ellenálló helyi lakosok, sem a mellettük álló ellenzéki polgármester nem tehetett semmit a tervek ellen, a kormány ráadásul 42 milliárd forint értékben kezdett infrastruktúra-fejlesztésbe a Samsung kiszolgálására. Ahogyan arról mi is beszámoltunk a Mércén: az év elején a gyárból egy nagy, fekete csövön még szennyvíz is elkezdett folyni a szomszédságba. A polgármester emiatt időlegesen azt tanácsolta a helyieknek, hogy a szivárgás végleges felszámolásáig „inkább kerüljék el, főleg ha kutyát sétáltatnak, vagy kilovagolnának!”
Viszont az kérdéses, hogy az a gazdaságpolitika, amely alacsony adókkal, olcsó munkaerővel és és munkáltatóbarát munkajoggal csábítja a külföldi cégeket, hosszú távon mennyire kifizetődő és kinek. Úgy tűnik, az ide települő cégeknek és a magyar kormánynak rövid- és hosszútávon mindenképpen – viszont a bérből élőknek, illetve azoknak a helyieknek, akiknek el kell viselniük egy-egy gyár környezetrombolását semmiképpen. A magyarországi elektromos autógyártás előnyeiről és hátrányairól ebben a cikkünkben írtunk bővebben.