Figyelemfelkeltő aláírásgyűjtésbe kezdtek és az Operatív Törzshöz fordulnak a BKV-s járművezetők, miután a szakszervezetek hiába kérik hetek óta az illetékeseket, a tavaszihoz hasonló legfontosabb intézkedések még mindig nem valósultak meg.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) közleményben számol be az elkeseredésükben aláírást gyűjtő sofőrök követeléseiről.
A tavaszihoz hasonlóan, az elsőajtós fel- és leszállás felfüggesztését, a sofőrök kordonnal való védelmét és az állandó maszkviselési kötelezettség alóli mentességet kérik.
Az EKSZ a cégnél működő több szakszervezettel közösen hiába kéri, sőt követeli hetek óta a BKV vezetésétől és a szolgáltatás megrendelőjétől, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint a tulajdonostól, a Fővárosi Önkormányzattól is, hogy ismét vezessék be a fővárosi közösségi közlekedésben a járvány első hullámában bevált biztonsági intézkedéseket, a legfontosabbakat mostanáig sem teljesítették. Ezért most az Operatív Törzshöz fordulnak.
Naszályi Gábor az EKSZ elnöke szerint, annak ellenére, hogy a járművezetők fedélzeti védelmének kialakításáról már szeptember végén megszületett egy kompromisszumos elvi megállapodás, a gyakorlatban mostanáig nem valósult meg.
A szalagkordon kifeszítése ellen rendre azzal érvel a BKV, de még inkább a BKK vezetése, hogy a járművezetőket fülke védi. Ez csak kis részben igaz sok, BKV-buszon ugyanis semmi vagy legfeljebb csak egy úgynevezett szélfogó plexi védi a sofőrt. Ez végtelenül kevés éppen most, amikor naponta ugrásszerűen emelkedik a fertőzöttek száma
Az elnök szerint miközben az utasok maguk dönthetik el, hogy felszállnak-e egy zsúfolt járműre, s mennyi ideig utaznak idegenekkel összezártan, a sofőrök a legnagyobb tömeget is kénytelenek akár védtelenül is órákig is elviselni.
A maszkviselési kötelezettség alóli kivételre főként közlekedésbiztonsági szempontból lenne szükség. A védőálarc alapesetben is látótér kiesést okoz, miközben az átlagosnál magasabban kialakított járművezetői ülésekből egyébként is nehéz minden irányt, a gyalogosokat és a kerékpárosokat is biztonsággal látni Naszályi szerint a szemüveges sofőröknek külön is problémát jelenthet a maszk: mint közismert, hogy a maszk alóli kilégzéskor bepárásodnak a lencsék. Ez a közlekedésben óriási kockázatot jelent – szögezi le.
Az EKSZ elnöke határozottan állítja, nem lehet tovább halogatni a járművezetők biztonságát garantáló intézkedéseket, s mivel úgy tűnik, cégen belülről nem kapnak segítséget, az operatív törzstől kérnek intézkedést.
A szakszervezet a segítségkérő levélhez csatolni fogja a járművezetők egyenként aláírt kérését is.
Az EKSZ közel két hónapja(!) már kérte a BKV-t a fent említett, korábban már alkalmazott és bevált, alapvető védelmi intézkedések bevezetését.
A járművezetők október végén azért is kértek segítséget, mert a közösségi közlekedésen a kötelező maszkviselést be tartani nem akaró utasokkal ugyanis, egyre gyakrabban keverednek szócsatákba a szabályokra figyelmeztető vezetők.
Ahogyan arról a Mércén többször is beszámoltunk: nem csak a fokozott fertőzésveszély miatt nehéz most a sofőröknek, jegyellenőröknek, közlekedésben dolgozóknak. A szigorított maszkviselési szabályok miatt mindennapi munkájuk során éles konfliktusoknak vannak kitéve.
Az ügyben megkerestük a BKV-t, válaszaikkal frissítjük cikkünket!
Frissítés (13:00):
A BKV és a BKK megkeresésünkre a következő tájékoztatást adta:
„Jelenleg a vezetőfülke környezetének teljes leválasztása a pandémia őszi időszakában a járműveinken elkerülendő zsúfoltság miatt nem támogatott. Ugyanakkor az utasok figyelmét szükséges felhívni a kevésbé forgalmas időszakban a vezetőfülke környékének elhagyására.
Ehhez a két társaság között zajló egyeztetéseket követően a héten befejeződik az utastájékoztató matricák elhelyezése a járműveken, amelyek a fenti tájékoztatás mellett a járművezetői jegyértékesítés szüneteltetéséről szóló feliratot is tartalmazzák.
Az utasok számára idén április óta kötelező maszkviselés és az autóbuszok vezetőfülkéjét az utastértől elválasztó plexifal megfelelő védelmet jelent a járművezetők számára. Az őket képviselő szakszervezetekkel az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat megnyugtatóan lezárultak. A fent leírtak miatt jelenleg sem az első ajtós felszállási rend felfüggesztése, sem a járművek elejének újbóli kordonozása nincs napirenden.
Fontos megjegyezni, hogy a felelős döntés meghozatalakor mind járművezetőink, mind pedig utasaink egészségének megóvását szem előtt kell tartanunk. Járművezetőink utastéri leválasztása már korábban megtörtént, a jegyértékesítés felfüggesztésével pedig a minimálisra csökkentettük a közvetlen kontaktust dolgozóink és az utasaink között. Célunk olyan megoldás megtalálása, amely a jelenlegi, mindenki számára nehéz helyzetben a lehető legnagyobb biztonságot jelenti.”