Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Egy friss kutatás szerint a távoktatás keményen rontja a diákok tanulásának minőségét

Ez a cikk több mint 4 éves.

A járvány alatti távoktatás talán az egyik legmegosztóbb téma mind a mai napig, és ebben komoly szerepe van annak, hogy egy igen bonyolult, sok változatos szempontot figyelembe kell venni a vírus terjedésének mintázataitól a diákok érdekein át a tanárok és szülők gyakran össze nem egyeztethető szempontjaiig.

Arról is sok vita folyik, hogy vajon a digitális oktatás milyen hatással van gyermekek oktatásának minőségére. Egyre több jel mutat arra, hogy per pillanat nem túl jó hatással. A tavaszi járványvédelmi korlátozások nyomán többször is írtunk arról, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek vállára milyen többletterheket rótt a digitális oktatás.

A G7 most egy olyan holland kutatásról számol be, amely ezidáig elsőként próbál kvantitatív tudományos módszerekkel is utánajárni a távoktatás minőségének.

A portál azt írja, három kutató a tavaszi 8 hetes hollandiai iskolabezárások hatásait vizsgálva arra jutottak, hogy ez idő alatt a diákok annyit tanultak, mintha teljesen kimaradt volna az oktatás.

A kutatók a távoktatás előtt és után végzett országos sztenderdizált teszteket összevetették a korábbi évek teszteredményeivel, és a diákok teljesítménye alapján arra jutottak, hogy nagyjából egyötöd tanévnyi tanulás esett ki – ez a szám kb. két hónapnak vagy 8 hétnek felel meg.

A kutatás azt is megállapította – nem túl nagy meglepetésre -, hogy a legnagyobb visszaesés a távoktatás idején leadott konkrét tananyagot érintő kérdésekben volt tapasztalható, ám a diákok általános képességei esetében is felfedeztek kisebb arányú visszaesést. A kutatás azt is megerősítette, hogy a hátrányos helyzetű családok és a kevésbé képzett szülők gyerekei az átlagnál is rosszabbul teljesítettek.

A kutatók nem zárták ki, hogy a teljesítménycsökkenés nem kizárólag a távoktatás számlájára írható, hiszen a szülők munkavesztése vagy a bezártság miatti stressz is ronthatott tanulmányaik minőségén, ám a digitális oktatás is egy fontos befolyásoló tényező volt. A kutatók azt is kiemelték, hogy ezek az elkeserítő eredmények egy viszonylag szerencsésnek mondható országban születtek, ahol viszonylag rövid ideig tartottak a kijárási korlátozások, sőt a háztartások körében világviszonylatban is magas a szélessávú internethozzáférés. Vagyis kevésbé gazdag országokban az eredmények talán még rosszabbak is lehetnek.

Mindez persze automatikusan nem jelenti azt, hogy a járványveszély ne lehetne olyan jelentős, hogy az ne indokolja a távoktatásra való átállás, annyit jelent csupán, hogy az oktatás minőségére gyakorolt negatív hatást figyelembe kell venni a mérlegelésnél.

Mint emlékezetes, tavasszal a kormány hosszú ideig elhárította az iskolák bezárást, végül március 16-tól mégis a teljes oktatási rendszer digitális oktatásra állt át. Ez egészen három hónapig, június közepéig tartott. Az őszi hullám idején csak a 8. osztálytól felfelé állunk át digitális oktatásra, a 14 évesnél fiatalabb diákok előtt továbbra is nyitva fognak állni az iskolák kapui.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán