Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Mégsem veszíti el rendszeres vonatközlekedését Budapesttel Keszthely

Ez a cikk több mint 3 éves.

Szeptember 13.-a után is változatlan formában fennmarad a Keszthely és Budapesti közötti vasúti közlekedés, miután az erre irányuló petíciót 4517 ember írta alá – számolt be Facebook-oldalán Molnár Tibor helyi ellenzéki önkormányzati képviselő.

Molnár kiemelte, noha az ügyben illetékes államtitkár, Mosóczi László korábbi, ez ügyben fogalmazott levelét válaszra sem méltatta, időközben végül úgy határozott, hogy az eredeti terveket – amelyekről a Mérce is beszámolt – amelyek szerint az eddig mentrend-szerűen közlekedő kilenc vonatból szeptember 14-től csupán egy vonatpár, azaz két gyorsvonat maradna, végül elvetették.

A tervek ellen, azok kiszivárgásának napján Manninger Jenő, a kerület kormánypárti országgyűlési képviselője is éles hangon kikelt, ahogyan akkor fogalmazott:

„a jelenlegi tervezet a busz megszüntetése és a közvetlen vasúti csatlakozás számának nagy mértékű egyidejű csökkentése egy szakmai szörnyszülött. Rákosi elvtárs mondaná: szabotázs!”

A tervek elvetését pedig most ugyancsak ő jelentette be, miután Palkovics László miniszterrel egyeztetett Budapesten. Tehát a rendszeres vonatközlekedés megtartásában egyfajta helyi nagykoalíció született a központi, kormányzati tervek ellenében:

Molnár kiemeli, a döntésre a város fideszes polgármestere is büszke immár, abban azonban szerinte elsősorban a petíció játszhatott szerepet, amely jól megmutatta, a városiak egyértelműen elutasították a tervet.

Az aláírásgyűjtést a helyi ellenzék fő szervezete, a Kisvárosunkért Érdekvédelmi Egyesület (KÉVE) aktivistái végezték, a petíció maga az aHang oldalán jelent meg, ezért Molnár mai bejegyzésében főként az ő munkájukat köszönte meg. Ezenkívül az eredeményben kiemelte a Közlekedő Tömeg Facebook-csoport, és a Mérce korábbi cikkének szerepét is.

Emellett kiemelt köszönetet mondott a VEKE Egyesületnek is, akik az eredeti tervekre a keszthelyiek figyelmét felhívták.

A budakeszi Álomvölgy esetében tervezett beépítés elvetése, és a Hajógyári-szigeten tervezett gátrendszer meghiúsulása után az utóbbi hónapokban ez tehát már a harmadik olyan eset, amikor hatékony civil fellépés vezet sikerhez egy tervezett, de népszerűtlen kormányzati változtatással kapcsolatban.

A Keszthelyt érintő tervek eredetileg részei voltak annak a koncepciónak, amelynek értelmében Zala megye számos települése esetében megszüntetné párhuzamos tömegközlekedési szolgáltatásait a MÁV és az állami Volánbusz összeolvadása után lényegében közlekedési káoszt okozva a délnyugati megyében.

Molnár még augusztus 21-i posztjában rámutatott arra, milyen súlyos, gyakorlati kihívásokat jelentene a város lakóinak, ha az eredetileg kigondolt tervek megvalósulnának:

„Az idős, mozgáskorlátozott, kisgyermekes vagy kerékpáros utasok számára egyaránt fontos, hogy a számukra nehézkes átszállás nélkül jussanak el úticéljukhoz. Az idegenforgalom szempontjából pedig kiemelt jelentősége van annak, hogy környezetkímélő módon tudjanak eljutni a turisták Budapestről Keszthelyre. Számos keszthelyi és környékbeli pedig Budapestre utazik rendszeresen tanulmányi és munkaügyekből kifolyólag.”

-írta ekkor.

A Közlekedő Tömeg civil csoport az üggyel kapcsolatos álláspontja pedig azt hangsúlyozta, az Innovációs- és Technológiai Minisztérium és a Közlekedéstudományi Intézet eredeti ritkítási tervei egyszerűen „kishitűek” és a hatékony kihasználás helyett sima megszorításpolitikát képviseltek:

„A vasút a közösségi közlekedésben betöltendő, a MÁV-Volán összevonással elérni kívánt gerincjárati szerepéhez átgondolt fejlesztésekre és utasbarát menetrendre, nem pedig eszetlen spórolásra és fűnyíróelv-szerű rombolásra van szükség!”

írták ekkor.

A MÁV és a Volán összeolvadásáról itt írtunk korábban. Júliusban még úgy hírlett, hogy a Volánbusz azon járatait csökkentik, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani. A MÁV korábbi, a járványhelyzettel összefüggő járatritkításairól pedig  itt írtunk bővebben – amiről egyébként még Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója is kijelentette, hogy felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.